AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #1 Skrevet 12. juni 2023 Jeg har noe komplisert sykdomsbilde som gjør at jeg er mye oppblåst/full av vann, og fettet lagres i ansiktet og på magen. Jeg har forsøkt både kaloritelling, kaloritelling kombinert med styrke, styrketrening med fokus på protein osv. Akkurat nå holder jeg på med et program der vi skal spise bestemt antall kcal per dag, med bestemt sammensetning av måltider, til visse klokkeslett, i tillegg til styrketrening 3-4 dager i uka etter bestemt mal. I tillegg holder jeg på med tunge fjellturer i "fridagene", altså mange steg og mange kalorier brent. På 4 uker har jeg gått ned 300 gram. I tillegg saboterer kroppen i form av vondt i muskulaturen, fatigue, hodepine osv. Skal jeg bare godta at jeg har BMI på 28 og stygg kroppsfasong, og heller fokusere på å ikke gå opp i vekt? Anonymkode: 3e1d5...ff8 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #2 Skrevet 12. juni 2023 Får du i deg nok væske? Anonymkode: 3c813...a2f
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #3 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Får du i deg nok væske? Anonymkode: 3c813...a2f Det gjør jeg. Er ganske slavisk på å drikke nok vann. Anonymkode: 3e1d5...ff8
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #4 Skrevet 12. juni 2023 Hvor mange kalorier daglig er det i dette opplegget? Det er jo det som er avgjørende. Personlig må jeg ligge veldog lavt for å gå ned noe som helst (mye lavere enn disse kalkulatorene mener). Men svaret på det siste spørsmålet ditt er jo også JA: Hovedfokus må jo uansett være å ikke gå mer opp i vekt. Og det hadde du kanskje gjort dersom du ikke fulgte opplegget? Anbefaler også å snakke med fastlegen om dette. Kan jo være noe medisinsk som hindrer deg. Anonymkode: 0e8d1...748
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #5 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor mange kalorier daglig er det i dette opplegget? Det er jo det som er avgjørende. Personlig må jeg ligge veldog lavt for å gå ned noe som helst (mye lavere enn disse kalkulatorene mener). Men svaret på det siste spørsmålet ditt er jo også JA: Hovedfokus må jo uansett være å ikke gå mer opp i vekt. Og det hadde du kanskje gjort dersom du ikke fulgte opplegget? Anbefaler også å snakke med fastlegen om dette. Kan jo være noe medisinsk som hindrer deg. Anonymkode: 0e8d1...748 Som sagt, jeg har komplisert sykdomsbilde, og har selvfølgelig konferert med både fastlege og spesialist. Dessverre kan de ikke gjøre noe mer for meg her i Norge. Før jeg startet på opplegget, holdt jeg vekta. Så å begrense meg matmessig og trene hardt har ingen effekt i forhold til før. Jeg må også ligge veldig lavt for å gå ned, men så lavt er ikke bærekraftig over tid. Jeg må jo kunne jobbe, ta vare på barna osv, ikke bare ligge slapp i senga dagen lang. Anonymkode: 3e1d5...ff8 2
Cornix Skrevet 12. juni 2023 #6 Skrevet 12. juni 2023 Når man følger forskjellige slanke- og treningsprogrammer slavisk, men likevel ikke går ned i vekt Da må du endre kosthold. Det hjelper ikke å trene om du har et elendig kosthold eller spiser mer kalorier enn du forbrenner. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #7 Skrevet 12. juni 2023 Cornix skrev (32 minutter siden): Når man følger forskjellige slanke- og treningsprogrammer slavisk, men likevel ikke går ned i vekt Da må du endre kosthold. Det hjelper ikke å trene om du har et elendig kosthold eller spiser mer kalorier enn du forbrenner. Igjen, "slanke- og treningsprogram" er ett og samme program, der det er satt opp antall kalorier og mat man skal spise. Jeg vil ikke si at kylling, ris, egg, grønnsaker, havregryn, melk, kjøtt og fisk er "elendig kosthold". Jeg spiser heller ikke mange kalorier. Men skal jeg spise færre kalorier enn jeg forbrenner, må jeg ned på 800-100 kcal per dag OG trene tung styrke. Det sier seg selv at det ikke går. Anonymkode: 3e1d5...ff8 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #8 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Igjen, "slanke- og treningsprogram" er ett og samme program, der det er satt opp antall kalorier og mat man skal spise. Jeg vil ikke si at kylling, ris, egg, grønnsaker, havregryn, melk, kjøtt og fisk er "elendig kosthold". Jeg spiser heller ikke mange kalorier. Men skal jeg spise færre kalorier enn jeg forbrenner, må jeg ned på 800-100 kcal per dag OG trene tung styrke. Det sier seg selv at det ikke går. Anonymkode: 3e1d5...ff8 Hva med å droppe styrketrening til du har nådd vektmålet? Jeg tar alltid treningspause når jeg vil ned noen kilo (feks etter jul eller etter sommerferie). Trening gir apetitt. Jeg må også ligge på rundt 1000 for å gå ned, og jeg klarer det med litt tilrettelagt energinivå (feks droppe trening, eller gå en tur istedenfor). Så kan man trene mer igjen når man har nådd målet og kan spise i vedlikehold. Anonymkode: 0e8d1...748
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #9 Skrevet 13. juni 2023 Fokuser på å holde vekten. Du forteller jo deg selv at det er umulig å gå ned i vekt, og hodet styrer innsats. Det lyser gjennom at du ønsker dette svaret så da får du det. Anonymkode: 11e34...470 2
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #10 Skrevet 14. juni 2023 Det virker som om du må prøve flere ting for å finne ut hva som virker på din kropp (pga sykdom). Har du prøvd fasting? Anonymkode: c6d27...d2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå