AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #1 Skrevet 12. juni 2023 Jeg lurer på om jeg overreagerer på dette. Hun, la oss kalle henne Gunda, og pappa har vært sammen i under ett år. Nå vil hun invitere til hagefest og har sendt oss skriftlig invitasjon, meg, min søster, og våre barn. Min nevø har en kjæreste, «Stine», som alltid er med på våre familiesamlinger, det er en selvfølge for oss. Forrige jul hadde pappa og Gunda vært sammen i et par måneder. Siden hun ikke har familie i landet, bortsett fra ene datteren som hun ikke har kontakt med, så inviterte vi henne til vår julefeiring. Det var bare pappa, min søster og meg, siden tenåringene våre var hos sine fedre. Vi pleier å ha rolige avslappede feiringer. Det ble en ok kveld, selv om Gunda kunne snakke i 15 min i strekk uten å slippe til hverken pappa eller oss. Tilbake til hagefesten. Vår nevø spurte om han kunne ta med seg Stine, men det får han ikke. Pappa prøvde å overtale henne, men «ingen skulle komme å fortelle henne hvem som skulle komme i hennes hage!» Hun har bare møtt Stine én gang, og det virker som om det er Stines skyld at alle ungdommene gikk på et annet rom etter middag. Hun sier hun ikke får bli kjent med dem når de gjør sånt. Men hun satt jo å snakket mest om seg selv, jeg måtte kjempe for å stille min nevø, Stine og niese spørsmål, for jeg er jo mer interessert i deres liv. Det har sneket seg en ekkel tanke inn om at hun er ganske kjip. Vil hun ha ALL oppmerksomheten overalt? Pappa sier at hun lett hisser seg opp hvis hun ikke er fornøyd på restauranter el l. Men med pappa er hun fin, hun både oppfører seg som og sier, at hun er så takknemlig for å ha møtt en så bra mann. Det er hun som har mest penger, mye mer enn pappa, så hun er ekte forelsket og de er som fnisete fjortiser selv om de er rundt 70. Jeg skjønner hva hun sier om at det er hun som bestemmer hvem som får komme til hennes hage, men nå har ingen av ungdommene lyst til å dra. Også fordi det er FORBUDT med mobiler og hun har tenkt til å samle de inn i en boks. Det kunne vel holdt at hun sa «det hadde vært hyggelig å ha en kveld der ingen surfet på tlf». Alle hadde respektert det. Men ok, hun kan bestemme på egen fest, men ikke tvinge folk til å komme. Det er konsekvensen. Nå er hun sur fordi ungdommene ikke kommer. Men er er 17-19 år og vil jo selvsagt heller henge med venner en sommerhelg. Vi hadde tenkt til å «kreve» at de ble med, men vi vet jo at det bare blir slit og at de kommer til å ville dra igjen så fort de kan. Og nå som Gunda splitter vår gjeng og absolutt ikke vil ha med Stine (sa også et eller annet om at hun ikke hadde nok ambisjoner innen utdanning el l) så tenker vi at hun får ta konsekvensene av å komme inn i vår familie og være sær. Vi voksne drar, ungdommene får slippe. Bedre for alle. Bortsett fra Gunda, for da blir ikke alt helt etter planen. Vi har vokst opp i en raus familie der vi f eks har tatt med flere ensomme på julaften og så treffer pappa en sånn dame. Selv om vi inviterte henne den FØRSTE jula mamma ikke levde! Pappa har vært SÅ glad for at vi har akseptert at han fant kjærligheten så fort, hans plan var egentlig å leve alene. Neste jul er alle ungdommer hos oss, og nå vi ikke lyst til å ha med Gunda. Vi vil snakke med ungdommene våre, ikke høre på Gundas monologer. Er vi kjipe som lar ungdommene droppe hagefesten? Jeg trenger noen andres tanker her, så ikke søs og jeg overdramatiserer. For pappas skyld kan vi ikke lage noe drama, men vi vil heller ikke la en ny dame ta styringa i vår familie. Er vi like idiotiske som henne? Anonymkode: c10eb...903 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #2 Skrevet 12. juni 2023 Oj. Lykke til med den jævla kjerringa. Anonymkode: b34b7...7fc 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #3 Skrevet 12. juni 2023 Her burde vel egentlig faren din satt ned foten mot utestenging? Jeg hadde blitt hjemme. Anonymkode: b34b7...7fc 17 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #4 Skrevet 12. juni 2023 Er gunda norsk? Anonymkode: fa2b9...fb4 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #5 Skrevet 12. juni 2023 Nei, dere er ikke kjipe som lar ungdommen droppe festen. En ting er at hun vil ha det mobilfritt, men da får en jo faktisk snakke med ungdommen og ikke holde monologer. Hvor hyggelig er liksom det? Ikke noe hyggelig uansett alder. Anonymkode: 8a861...1d9 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #6 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er gunda norsk? Anonymkode: fa2b9...fb4 Ja. Kjente jeg ble lettet over at de første svarene er som de er, at vi ikke er dramatiske. Vi må bare klare dette uten å ødelegge for pappa. Han er ikke en type som ikke sier ifra, men Gunda står på sitt. TS Anonymkode: c10eb...903 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #7 Skrevet 12. juni 2023 Nei, dere er ikke kjipe som lar ungdommen slippe hagefesten. Ja, dere er kjipe som allerede nå tenker på å utelate Gunda fra julefeiringen som skjer om et halvt år. Vertfall om det er uten å ha luftet følelsene deres rundt monologene med henne. Anonymkode: 29b80...86d 7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #8 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja. Kjente jeg ble lettet over at de første svarene er som de er, at vi ikke er dramatiske. Vi må bare klare dette uten å ødelegge for pappa. Han er ikke en type som ikke sier ifra, men Gunda står på sitt. TS Anonymkode: c10eb...903 Sånn utestenging er så slitsomt for Gumda er det mest sannsynlig en hobby for egen underholdning. Anonymkode: b34b7...7fc
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #9 Skrevet 12. juni 2023 Jeg forstår Gunda. Annen kultur - mer åpen - vå møtes for å samles og ikke sitte på tlf. I en boks er nok litt over streken, men tanken er god. Blir også irritert når folk ikke evnes å samles uten tlf. Fellesskap betyr mye mer i andre kulturer. Og dersom hun er norsk, støtter jeg fremdeles tankegangen hennes. Glad din far fant kjærligheten. Vær åpen og bit i noen sure epler. Ikke skap konflikter eller drama. Fin far er gammel og fortjener å ha det bra med noen de siste årene han lever. Anonymkode: a1a85...68c
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #10 Skrevet 12. juni 2023 Om det er hennes fest, i hennes hage, så er det klart at hun kan invitere dem hun ønsker. Hun kjenner jo ikke Stine… Om det er faren din sin hage også, så burde jo han selvsagt satt ned foten og sagt at Stine skal komme. Dere vil jo utestenge Gunda også, så dere er absolutt ikke noe bedre enn henne. Anonymkode: 942da...144 5 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #11 Skrevet 12. juni 2023 Noen har sterkere personlighet enn andre og et behov for å markere seg som en forsvarsmekanisme. Forsøk å se forbi det. Ellers forstår jeg deg forøvrig godt… Anonymkode: a1a85...68c 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #12 Skrevet 12. juni 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Om det er hennes fest, i hennes hage, så er det klart at hun kan invitere dem hun ønsker. Hun kjenner jo ikke Stine… Om det er faren din sin hage også, så burde jo han selvsagt satt ned foten og sagt at Stine skal komme. Dere vil jo utestenge Gunda også, så dere er absolutt ikke noe bedre enn henne. Anonymkode: 942da...144 Vel. Og bli utestengt er en konsekvens av å utestenge andre selv. Anonymkode: 45854...dd7 7 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #13 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om det er hennes fest, i hennes hage, så er det klart at hun kan invitere dem hun ønsker. Hun kjenner jo ikke Stine… Om det er faren din sin hage også, så burde jo han selvsagt satt ned foten og sagt at Stine skal komme. Dere vil jo utestenge Gunda også, så dere er absolutt ikke noe bedre enn henne. Anonymkode: 942da...144 De bor ikke sammen, det har pappa skjønt at ikke vil være så lurt. Hele grunnen til at vi vurderer å droppe Gunda til jul er jo fordi hele familiedynamikken endres av henne ( handler om henne), i tillegg til at vi misliker at hun selv kom rett inn i varmen og så utestenger en av våre. Så kom ikke å si at vi er like ille! Veldig mange ville ikke klart å godta en ny dame SÅ kort tid etter den andres død, og så i tillegg ta henne med på julaften. For oss er kontakten med ungdommene veldig mye viktigere! TS Anonymkode: c10eb...903 6 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #14 Skrevet 12. juni 2023 Forstår ungdommene godt. Hadde jeg vært svigermoren til Stine som ikke ble bedt hadde jeg ikke dukket opp på hagefesten jeg heller. Her må dere vise henne med det samme at dere ikke godtar at noen blir utestengt. Og ikke hadde jeg lagt den dyre mobilen min i en eske heller. 😅 Anonymkode: 45854...dd7 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #15 Skrevet 12. juni 2023 Hagefesten kan de vel godt slippe. Når det gjelder jul derimot, så er nok hun og faren deres én pakke. Dere velger i prinsippet vekk han hvis hun ikke blir invitert. Anonymkode: b144e...8e6 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #16 Skrevet 12. juni 2023 De bor ikke sammen det er faren dins hage ikke hennes...ennå... Anonymkode: b34b7...7fc
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #17 Skrevet 12. juni 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hagefesten kan de vel godt slippe. Når det gjelder jul derimot, så er nok hun og faren deres én pakke. Dere velger i prinsippet vekk han hvis hun ikke blir invitert. Anonymkode: b144e...8e6 Det er vel kanskje det samme med Stine og Ts sin nevø. At de er en pakke, og i tillegge en pakke som har vært sammen lengre. Så en mere stabil og stødig pakke i tillegg. Anonymkode: 45854...dd7 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #18 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vel kanskje det samme med Stine og Ts sin nevø. At de er en pakke, og i tillegge en pakke som har vært sammen lengre. Så en mere stabil og stødig pakke i tillegg. Anonymkode: 45854...dd7 Nettopp! Jeg tenker at man høster som man sår. Men ang jul så er det bare løse tanker, ikke noe vi bestemmer på nåværende tidspunkt. Vi får se an. Jeg kjente bare at hvis hun skal være der alle de gangene jeg ser nevø og niese, så mister jeg jo kontakten helt med dem. TS Anonymkode: c10eb...903
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #19 Skrevet 12. juni 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vel kanskje det samme med Stine og Ts sin nevø. At de er en pakke, og i tillegge en pakke som har vært sammen lengre. Så en mere stabil og stødig pakke i tillegg. Anonymkode: 45854...dd7 Hi kan ikke endre sin nye stemor. Men hun trenger ikke å gjengjelde heller Anonymkode: b144e...8e6
Gjest T-AA Skrevet 12. juni 2023 #20 Skrevet 12. juni 2023 (endret) Det er mange gærne kvinnfolk og din far har åpenbart bestemt seg for å innlede et forhold til en av dem (lykke til med det!). Samtidig er dette faktisk din fars ansvar og det er han som må gi tydelig beskjed om hvor skapet skal stå. Dette kvinnemennesket kan ikke noe for at hun er skadet, men det er din fars ansvar at han utsetter resten av familien for henne. Endret 12. juni 2023 av T-AA
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå