AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #1 Skrevet 12. juni 2023 Jeg lagde en tråd for en uke siden om min samboer som bruker penger fortere en hun får dem. Dvs, hun kaster bort på store mengder snus og andre ting og går blakk raskt. Nu sist har vi hatt det sånn at vi har hatt en konto der vi overfører penger til mat. Nu er jeg lei av å alltid skal stå til ansvar å handle for oss resten av halve månden fordi hun ikke passer på økonomien sin. Så jeg satt meg ned med henne å snakket med henne om at dette forholdet skal gå, så må vi tilbake til der vi har egen økonomi å styrer den selv. Hun likte det ikke, men dessverre så er det den siste løsningen som funker for meg for jeg orker ikke å være blakk pågrunn av henne. Så vi har kommet til enighet om å gjøre det. Jeg har også sagt at går hun blakk, så kommer ikke jeg til å kjøpe henne mat eller snus. Da er det hennes egen feil at hun gikk tom og det skal ikke jeg stå til ansvar for. Vi får like mye penger utbetalt og har så og si like mye. Er jeg urettferdig? Anonymkode: 12648...e46 2 1
Svigermor Skrevet 12. juni 2023 #2 Skrevet 12. juni 2023 Nei, det er fornuftig av deg og overhodet ikke urettferdig. 7
Diana Skrevet 12. juni 2023 #3 Skrevet 12. juni 2023 Så absolutt ikke. Ett voksent oppegående menneske burde fint klare å styre økonomien sin og porsjonere pengene sine utover mnd istedenfor å sløse alt de 2 første ukene. Men, jeg skjønner ikke helt hvorfor dere ikke kan ha en felles matkonto? Bruker hun av disse pengene til andre ting en mat? Hvorfor står du som ansvarlig for å handle inn til dere hvis dere overfører like mye til en matkonto? 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #4 Skrevet 12. juni 2023 4 minutter siden, Diana said: Så absolutt ikke. Ett voksent oppegående menneske burde fint klare å styre økonomien sin og porsjonere pengene sine utover mnd istedenfor å sløse alt de 2 første ukene. Men, jeg skjønner ikke helt hvorfor dere ikke kan ha en felles matkonto? Bruker hun av disse pengene til andre ting en mat? Hvorfor står du som ansvarlig for å handle inn til dere hvis dere overfører like mye til en matkonto? Mange ganger når hun går tom for hennes andre penger bruker hun fra matkontoen, som til snus og andre ting. Anonymkode: 12648...e46 1
newman01 Skrevet 12. juni 2023 #5 Skrevet 12. juni 2023 Matkonto bør brukes til mat. Skal man ha snus, øl, strømpebukser og slike ting bruker man eget kort. Fint med separat økonomi, da slipper man ulempen/gleden med å bruke andres penger 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #6 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mange ganger når hun går tom for hennes andre penger bruker hun fra matkontoen, som til snus og andre ting. Anonymkode: 12648...e46 Da får hun stå for matinnkjøp 100% de første to ukene etter lønn så tar du de to neste. Anonymkode: 700a8...7c2 1 1
Diana Skrevet 12. juni 2023 #7 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mange ganger når hun går tom for hennes andre penger bruker hun fra matkontoen, som til snus og andre ting. Anonymkode: 12648...e46 Da hadde jeg klikka. Felleskonto som er satt av til felles utgifter røres ikke med mindre man har en felles avtale på det. Og spess ikke fordi man selv ikke klarer å holde styr på egen økonomi 2
Bovina sancta Skrevet 12. juni 2023 #8 Skrevet 12. juni 2023 Bra du setter foten ned. Det der hadde jeg ikke akseptert av en samboer. Akkurat dette er fordelen med å være samboer og ikke gift. Hvis den andre parten ikke klarer å kontrollere sitt forbruk, er det enklere å sette grensene for ditt og mitt. Jeg likte løsningen noen andre foreslo her, med at hun handler inn all mat de første to ukene av lønningen sin mens det fortsatt er penger, og du de to neste. Så kanskje du unngår å ende opp med hele regninga i tillegg til den faktiske oppgaven med å handle inn alt. 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #9 Skrevet 12. juni 2023 Absolutt ikke urimelig,hun burde klart å styre økonomien Anonymkode: 39604...680 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #10 Skrevet 12. juni 2023 Jeg er selv i en fellesøkonomi som fungerer utmerket. Men hadde aldri i verden vært det om vi ikke var like når det gjaldt pengebruk. En partner som stjeler fra felles matkonto når man er tom på egen konto ville jeg slitt med å være i et forhold med. Det er jo økonomisk utroskap, og hvem vet hva de kan finne på videre når eiendeler og økonomi blir mer sammenfiltret. Anonymkode: d9433...ac2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå