AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #1 Skrevet 12. juni 2023 Hei 😊 Vi er så heldige å få en labradorvalp ganske snart, og vi gleder oss enormt og er utrolig spent. Har lest bøker om hundehold, valpetiden og kjenner godt til rasen, men nå er det mange mange år siden jeg hadde valp og da var jeg barn selv. Derfor lurte jeg på om noen, med labrador spesifikt, kunne fortelle noe om valpetiden, hva dere gjorde som var lurt og hva dere skulle ønske dere gjorde (som dere ikke gjorde). Er labradoren mer ekstrem på valpebiting, hvor lang tid brukte dere på å få valpen rein, når lot dere valpen være hjemme en arbeidsdag, hvordan trente dere og hva trente dere inn først? Som sagt så har jeg lest opp og ned om hund og er generelt veldig interreserer i hund og hundesport, men det er spennende å lese andres erfaringer 😊 Anonymkode: 92abf...9d7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #2 Skrevet 12. juni 2023 Har en erfaring med labrador og det er LÅS INN MATEN!! 😂 Min beste venninne hadde 3 labber og hu glemte å låse kottet hvor fôrtønnene stod 1 gang. Hu kom hjem til 3 hunder i matkoma 🙈 og har lært at dette gjelder for veldig mange labber. Ellers opplever jeg labber som en veldig «nøytral» rase. Altså de er ikke noe ekstreme verken den ene eller den andre veien Uansett hvilken rase det er snakk om så er helt vanlig hverdagslydighet viktig å få lært inn fra tidlig alder, men selvfølgelig ikke kreve for mye i starten. Så kontakt, sitt, legge seg på plassen sin, innkalling, slippe det man har i munnen, stopp osv er kjekt å lære inn tidlig Anonymkode: 8965e...ff8
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #3 Skrevet 12. juni 2023 Jeg fikk labradoren min som valp for to og et halvt år siden. Som valp er de uansett ikke så flinke til å stjele mat, men det er noe du må tenke på etter hvert. Det er ikke helt krise da. Jeg låser ikke rommet der maten står. Det står i en plastønne i boden med lukket dør. Men hun liker å stjele mat som står litt for tilgjengelig på kjøkkenbenk og så videre. Har trent henne til å ligge på plassen sin mens jeg lager mat. Ja, hun bet ekstremt mye. Jeg tenkte at dette MÅ være unormalt og kommer aldri til å ta slutt, men det gjorde det. Da var hun rundt 5 måneder. Tror hun var husren omtrent den tiden også, men hadde noen uhell etter det. Gjorde ingen big deal av husrentreninga. Bare tok henne med ut svært ofte, kanskje hver halvtime ut i hagen, så satte jeg henne ut hver gang hun begynte å gjøre fra seg innendørs. Da ordnet det seg fort. Lot henne være alene hjemme i et par timer da hun var ca. 5-6 måneder, tror jeg. Øvde litt på ti minutter her og der, men den treninga gikk ekstremt greit. Brukte kamera for å se hva hun gjorde, og hun bare sov hele tiden første gang hun var alene, og det har hun gjort siden. Nå jobber jeg hjemmefra da, så hun er ikke hjemme en hel arbeidsdag hver ukedag, men jeg drar jo ut og gjør ting der hun ikke kan bli med, og det er aldri noe problem. Hun kan fint være alene i 8-9 timer, selv om dette skjer svært sjeldent. Trente inn normal lydighet egentlig. Sitt, på plass, mye kontakttrening. Skulle ønske jeg trente mer på å gå fint i bånd og slippe det hun har i munnen, for der kan hun være litt vanskelig nå. Spesielt om hun får tak i mat hun liker. Har meldt oss på noen kurs for å jobbe med det. Ellers er labradorer flotte hunder, men det er mye energi de første par årene! Anbefaler å finne noe dere kan drive med. Vi har meldt oss inn i en nosework-gruppe og skal snart ta kurs i mantrailing (vet ikke hva det er på norsk). Jeg har jaktlabrador og merker at hun virkelig er i sitt ess når hun får en jobb å gjøre. Anonymkode: 90535...91c
Pysa Skrevet 12. juni 2023 #4 Skrevet 12. juni 2023 Gratulerer! Jeg har min andre labrador nå, det er en fantastisk rase. Med den første fikk vi høre at det er superviktig å sosialisere og hilse på andre folk og dyr, så det gjorde vi. Endte da opp med en hund som ikke kunne se en annen hund uten å forvente å hilse, med mindre vi hadde godbiter, da var han superlydig. Med min andre har jeg gjort motsatt. Han får ikke hilse i bånd. Han får gjerne leke, men da skal begge være løse. Det hender det kommer løse hunder bort til ham, og jeg har gjort unntak for et par valper, men regelen er ingen hilsing i bånd. Han kan gå fint forbi hunder, katter og rådyr uten å bry seg. Veldig mye mer behagelig.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #5 Skrevet 12. juni 2023 4 minutter siden, Pysa said: Gratulerer! Jeg har min andre labrador nå, det er en fantastisk rase. Med den første fikk vi høre at det er superviktig å sosialisere og hilse på andre folk og dyr, så det gjorde vi. Endte da opp med en hund som ikke kunne se en annen hund uten å forvente å hilse, med mindre vi hadde godbiter, da var han superlydig. Med min andre har jeg gjort motsatt. Han får ikke hilse i bånd. Han får gjerne leke, men da skal begge være løse. Det hender det kommer løse hunder bort til ham, og jeg har gjort unntak for et par valper, men regelen er ingen hilsing i bånd. Han kan gå fint forbi hunder, katter og rådyr uten å bry seg. Veldig mye mer behagelig. Jeg fikk min midt under verste lockdown i Storbritannia (altså forbudt å gå ut av døra i det hele tatt med mindre man hadde hund), så fikk nesten ikke treffe mye mennesker eller hunder, men passet på å ta henne med ut for å oppleve nye steder og situasjoner. Har opplevd det samme som deg. Hun har ingenting imot mennesker og hunder og elsker vennene mine, men hun MÅ ikke hilse på alle heller. Går fint i skogen uten bånd uten at hun løper opp til alt og alle, men om noen vil hilse, blir det bare en rask lukterunde før hun er klar til å gå videre. Jeg kjenner flere labradorer som absolutt skal hoppe opp på alt de ser av mennesker, og det må være så slitsomt, spesielt i et land der hunder som oftest ikke går i bånd. (Jeg kjøpte forresten ikke hund fordi det var lockdown. Jeg jobber uansett hjemmefra, så det hadde ikke noe å si. Det bare passet da fordi jeg endelig fikk kjøpt eget hus.) Anonymkode: 90535...91c
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #6 Skrevet 12. juni 2023 Har labrador og du kan forvente deg en laaaaaang valpeperiode😆 Synest at det er supert at de er så lojale mot mat, for da er det lettere å trene😉 De finner alt mulig i huset, og bærer ditt og datt fra rom til rom - de er tross alt avlet for å gjøre dette👍🏼 selv om det kan være litt irriterende av og til🫠 Anonymkode: 98477...6e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå