Gå til innhold

Skoleturer som foreldre må kjøre til - bare jeg som synes det er irriterende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det juni atter en gang, og atter en gang er det ikke noe mer faglig program på barneskolene, bare masse turer. Og atter en gang må foreldre kjøre hit og dit midt i arbeidstiden for å levere barna til ymse turmål. I dag måtte vi levere barna klokka 8:30 et sted, på onsdag skal de leveres klokka 9 et annet sted, og på fredag klokka 8:30 et tredje sted. Å gå eller sykle er ikke et alternativ, både fordi turmålene ikke ligger i nærheten av bussholdeplasser mv., og fordi barna vet jo ikke hvor de skal gå/sykle. 

Er det bare jeg som irriterer meg over at jeg må avspasere og jobbe inn denne tiden? Og at det tas for gitt at foreldre bare tar fri fra jobb for å kjøre unger hit og dit i skoletiden?

Anonymkode: c3660...27d

• Liker 14
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor setter ikke skolen opp transport? Jeg hadde tatt opp dette med fau. På vår skole tar barna alltid buss eller maxitaxi hvis de skal på tur. Evnt oppmøte på skysstasjonen i byen som alle elevene vet hvor er. 

Anonymkode: 44b3e...35b

• Liker 27
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor setter ikke skolen opp transport? Jeg hadde tatt opp dette med fau. På vår skole tar barna alltid buss eller maxitaxi hvis de skal på tur. Evnt oppmøte på skysstasjonen i byen som alle elevene vet hvor er. 

Anonymkode: 44b3e...35b

Fordi ungene som tilhører skolen bor litt spredt. Jeg har fire barn, den eldste er 20. Det har vært slik i alle år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt uaktuelt for min del. Jeg melder meg aldri frivillig til slik kjøring. Sier i fra til skolen at de må finne en løsning, for jeg kan ikke kjøre. Skolen må sette opp transport og om de ikke har råd til det, ja da får de finne på noe annet. Jeg kan ikke ta meg fri fra jobb for å kjøre barna rundt omkring. 

Si i fra er mitt råd.

Anonymkode: 75497...66a

• Liker 22
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres veldig rart ut, aldri hørt om. 

Anonymkode: b8141...d01

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

For et tåpelig opplegg. Her møter ungene på skolen til vanlig tid, drar på utflukt, og er tilbake til skoleslutt. 

Anonymkode: 545f8...be7

• Liker 18
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det her også. Bare forrige uke hadde 9-klassingen uteskole to ulike dager, med oppmøte kl 9 og henting kl 12 og kl 13 ulike steder «inni skauen» . De kan sykle, men tror faktisk ikke han vet hvor han skulle syklet, som du sier. Da måtte vi ha øvd og syklet sammen dit først. Men både jeg og mannen jobber i nærheten og kan dra fra, så da går det.

Anonymkode: d8e0e...9ad

Skrevet

Hatt skolebarn i 9 år, men aldri hørt om å kjøre de på tur noe sted….

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er helt uaktuelt for min del. Jeg melder meg aldri frivillig til slik kjøring. Sier i fra til skolen at de må finne en løsning, for jeg kan ikke kjøre. Skolen må sette opp transport og om de ikke har råd til det, ja da får de finne på noe annet. Jeg kan ikke ta meg fri fra jobb for å kjøre barna rundt omkring. 

Si i fra er mitt råd.

Anonymkode: 75497...66a

Da får du bare beskjed at barnet må sykle dit. 

Anonymkode: d8e0e...9ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi ungene som tilhører skolen bor litt spredt. Jeg har fire barn, den eldste er 20. Det har vært slik i alle år. 

Jo, men det er jo en mulighet at ungene møter opp på skolen som vanlig først, også dra på tur..

Utover det bør jo skolen ha turer i nærområdet rundt skolen, om de ikke har mulighet til å ordne med skyss. En ting er om man må kjøre barnet en gang innimellom, men når det blir så ofte som du skisserer, så blir det alt for mye.

Anonymkode: 563cd...69c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har selv hatt fire barn gjennom barne/ungdomsskole og aldri opplevd at vi måtte kjøre noen i arbeidstiden. Her sykler de sammen på de fleste aktivitetene og leier buss når de skal på lengre turer.

Anonymkode: 55392...dfb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rart opplegg. Måtte kun kjøre en gang på 10 år, da de skulle på sykkeltur. Kjøre til skolen med telt, mat osv. Så var det et par foreldre som kjørte utstyr i henger dit de skulle. Vi måtte dra dit en kveld, på skoleavslutning.

Anonymkode: 1f6ed...824

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Såvidt meg bekjent er ikke foreldre pålagt å ha bil...

Anonymkode: fe672...16d

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Så burde barna dratt til skolen som vanlig på morgenen, og tatt buss samlet derifra.

Anonymkode: 4788b...dd2

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har fem barn i grunnskolen, men aldri opplevd dette. Ville heller ikke akseptert det

Her møter de opp på skolen, eller, for de det passet best for, på annet avtalt sted.

Anonymkode: 7ebb7...15e

• Liker 4
Skrevet

Er sånn her også, vi er heldige og jobber turnus så en av oss er som regel hjemme. Jeg tar gladelig med meg barn som trenger skyss for jeg har forståelse for at dette kan være vanskelig for mange

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

På våres skole er det felles oppmøte, og så er det de som kan stiller opp. Er som regel de samme foreldrene som kjører hver gang. Har kjørt ungene flere ganger. Og det gjør jeg med glede. Det er ungene mine, og de stiller jeg opp for. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ikke greit ut, ikke alle har mulighet til å ta seg fri og man kan faktisk heller ikke ta det som en selvfølge at alle foreldre har bil heller. Nå er det en stund siden jeg gikk på barneskolen men husker at om det var tur brukte vi å bli kjørt til skolen og levert til vanlig tid, så tok vi buss samlet fra skolen, tok også buss tilbake til skolen. Turmålene ble lagt sånn at det var mulig. Eventuelt ble det satt opp turmål i nærheten av skolen som gjor at vi kunne møte på skolen først og gå/sykle derfra, eller om man ønsket gå/sykle hjemmefra til avtalt sted. 

Anonymkode: 160c2...741

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg har gjort det et par ganger. Men det er jo ikke sånn at alle foreldre trenger å kjøre. Man samkjører vel, fyller opp de bilene som er, og det er frivillig.

Jeg har fleksibel arbeidstid, så jeg kan kjøre et lass med barn til et sted kl 08:30 eller 09, og så gå på jobb etterpå. Jeg skjønner at ikke alle kan det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Buss er faktisk sinnsykt dyrt for skolen, det er derfor de ber foreldrene kjøre. De fleste skoler er skikkelig fattige, så det blir ikke tur på barna om ikke foreldrene kjører. De forventer jo ikke at alle foreldrene skal kjøre, man samkjører jo. Mange jobber turnus, er uføre eller har fleksitid. Hver bil har sannsynligvis plass til minst fire barn. 

Anonymkode: 7ee0f...bdc

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...