Gå til innhold

Hvordan skal jeg reagere på denne oppførselen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Beklager litt langt innlegg men for de som orker å lese, here it goes:

I helgen feiret min mann en rund dag med å holde selskap på et hotell der vi hadde flere tilreisende gjester. Vi har to barn på hhv 2 og 5 år som selvsagt var med, og vi hadde lagt opp til et barnevennlig program med start fra kl.15. Mange av gjestene hadde kjøpt gaver også til barna. Før vi skulle spise middag var det litt mingling, men siden minstemann skulle ha sin dagdupp kom jeg til festlokalet ca.45 min etter at min mann og eldste datter hadde ankommet. Da hadde hun allerede fått flere presanger, men hun kastet seg rundt bena mine da jeg kom inn og mumlet noe jeg ikke forstod. Spurte flere ganger men fikk bare noen uforståelige «sutre»svar.

Da jeg begynte å gå rundt i lokalet og hilse på gjestene hang hun fortsatt rundt bena og begynte å dra meg i skjørtet for å få oppmerksomhet. På et tidspunkt løftet hun skjørtet mitt opp flere ganger med en tryllestav hun hadde fått i gave. Den prøvde hun også å slå meg med. Dette er oppførsel jeg ikke har sett hos henne før, og hun vet det ikke er lov å slå noen. Hun fikk selvfølgelig beskjed om å slutte med dette.

På spørsmål om hva hun mente (fordi jeg fortsatt ikke skjønte mumlingen og sutringen) fikk jeg til svar at hun ville ha flere gaver og noe mer uforståelig mumling og sutring. Jeg sa hun sikkert hadde fått mye fint, og at vi skulle se på gavene men at hun måtte vente litt til jeg hadde fått hilst på gjestene.( Det var ikke så mange gjester heller. Hilserunden tok meg under 10 minutter) . Jeg sa at hun i mellomtiden kunne gå å leke litt med det hun hadde fått, og kanskje hjelpe lillesøster å pakke opp sine gaver. Da slo hun seg helt vrang,skrek at jeg var dum, at jeg skulle dø og at hun skulle klore meg. Så satte hun neglene inn i leggene mine for å rive i stykker strømpebuksen min. Da fikk jeg nok og bar henne ut av lokalet mens hun hylte av full hals.

Hun er vanligvis en blid og snill jente som er glad for gaver hun får, men denne dagen var «alt» galt. Hun ville ikke takke for noe av det hun fikk heller, og sutret blant annet fordi en av gavene hadde blå farge og det var «guttefarge».

Da vi skulle sette oss til bordet gikk det litt bedre, og humøret var ok. Mye takket være at noen av gjestene tøyset litt med henne. Hun satt ved siden av meg og virket glad og fornøyd igjen. Men så etterpå ble hun helt propell, løp rundt som en gal og gjorde flere ting hun vet hun ikke skal. F.eks dro i duken og «jaget» og forstyrret en av servitørene som bar stabler med tallerkener. Vi stoppet selvsagt dette og prøvde å snakke med henne, men fikk bare «Blablabla» og latter til svar.

Dette er helt ulikt henne å oppføre seg slik. Både min mann og jeg var ganske skuffet og forundret over at det ble som dette og skjønner ikke helt hvorfor. Hun er vanligvis ganske sjenert i starten når hun er i selskaper, barnebursdager osv..Så vi støtter henne alltid og prøver å være positive og oppmuntrende. Etter en liten stund blir hun vanligvis fortrolig og slår seg mer løs, men ikke på en måte som dette. Alle på festen har hun møtt før, og besteforeldrene hennes var også tilstede. Hun ble ikke på noen måte oversett heller, da flere av gjestene prøvde å prate med henne. 

Er det noen som har peiling på hvor slik oppførsel kommer i fra, og hvordan man bør «irettesette»?  Det hjalp selvfølgelig lite å irettesette på selve festen. Derfor skriver jeg det med « « tegn. Men prøvde jo å snakke med henne om det senere da selskapet var over. Virket da som hun ikke forstod hva jeg mente.

Vet hun i forkant hadde gledet seg veldig til å feire pappa sin bursdag. Det eneste jeg kan komme på var at hun har hatt noen dager med litt dårlig søvn siden vi overnattet på hotell 2-3 dager opp mot selskapet . Kan det rett og slett ha vært på grunn av at hun var overtrøtt? 

Anonymkode: 405f5...354

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som det ble for mye for henne å forholde seg til, så hun ble litt ko-ko.

Anonymkode: 9e710...0b1

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Oppmerksomhetssyk. 

Anonymkode: 6b02f...637

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Beklager litt langt innlegg men for de som orker å lese, here it goes:

I helgen feiret min mann en rund dag med å holde selskap på et hotell der vi hadde flere tilreisende gjester. Vi har to barn på hhv 2 og 5 år som selvsagt var med, og vi hadde lagt opp til et barnevennlig program med start fra kl.15. Mange av gjestene hadde kjøpt gaver også til barna. Før vi skulle spise middag var det litt mingling, men siden minstemann skulle ha sin dagdupp kom jeg til festlokalet ca.45 min etter at min mann og eldste datter hadde ankommet. Da hadde hun allerede fått flere presanger, men hun kastet seg rundt bena mine da jeg kom inn og mumlet noe jeg ikke forstod. Spurte flere ganger men fikk bare noen uforståelige «sutre»svar.

Da jeg begynte å gå rundt i lokalet og hilse på gjestene hang hun fortsatt rundt bena og begynte å dra meg i skjørtet for å få oppmerksomhet. På et tidspunkt løftet hun skjørtet mitt opp flere ganger med en tryllestav hun hadde fått i gave. Den prøvde hun også å slå meg med. Dette er oppførsel jeg ikke har sett hos henne før, og hun vet det ikke er lov å slå noen. Hun fikk selvfølgelig beskjed om å slutte med dette.

På spørsmål om hva hun mente (fordi jeg fortsatt ikke skjønte mumlingen og sutringen) fikk jeg til svar at hun ville ha flere gaver og noe mer uforståelig mumling og sutring. Jeg sa hun sikkert hadde fått mye fint, og at vi skulle se på gavene men at hun måtte vente litt til jeg hadde fått hilst på gjestene.( Det var ikke så mange gjester heller. Hilserunden tok meg under 10 minutter) . Jeg sa at hun i mellomtiden kunne gå å leke litt med det hun hadde fått, og kanskje hjelpe lillesøster å pakke opp sine gaver. Da slo hun seg helt vrang,skrek at jeg var dum, at jeg skulle dø og at hun skulle klore meg. Så satte hun neglene inn i leggene mine for å rive i stykker strømpebuksen min. Da fikk jeg nok og bar henne ut av lokalet mens hun hylte av full hals.

Hun er vanligvis en blid og snill jente som er glad for gaver hun får, men denne dagen var «alt» galt. Hun ville ikke takke for noe av det hun fikk heller, og sutret blant annet fordi en av gavene hadde blå farge og det var «guttefarge».

Da vi skulle sette oss til bordet gikk det litt bedre, og humøret var ok. Mye takket være at noen av gjestene tøyset litt med henne. Hun satt ved siden av meg og virket glad og fornøyd igjen. Men så etterpå ble hun helt propell, løp rundt som en gal og gjorde flere ting hun vet hun ikke skal. F.eks dro i duken og «jaget» og forstyrret en av servitørene som bar stabler med tallerkener. Vi stoppet selvsagt dette og prøvde å snakke med henne, men fikk bare «Blablabla» og latter til svar.

Dette er helt ulikt henne å oppføre seg slik. Både min mann og jeg var ganske skuffet og forundret over at det ble som dette og skjønner ikke helt hvorfor. Hun er vanligvis ganske sjenert i starten når hun er i selskaper, barnebursdager osv..Så vi støtter henne alltid og prøver å være positive og oppmuntrende. Etter en liten stund blir hun vanligvis fortrolig og slår seg mer løs, men ikke på en måte som dette. Alle på festen har hun møtt før, og besteforeldrene hennes var også tilstede. Hun ble ikke på noen måte oversett heller, da flere av gjestene prøvde å prate med henne. 

Er det noen som har peiling på hvor slik oppførsel kommer i fra, og hvordan man bør «irettesette»?  Det hjalp selvfølgelig lite å irettesette på selve festen. Derfor skriver jeg det med « « tegn. Men prøvde jo å snakke med henne om det senere da selskapet var over. Virket da som hun ikke forstod hva jeg mente.

Vet hun i forkant hadde gledet seg veldig til å feire pappa sin bursdag. Det eneste jeg kan komme på var at hun har hatt noen dager med litt dårlig søvn siden vi overnattet på hotell 2-3 dager opp mot selskapet . Kan det rett og slett ha vært på grunn av at hun var overtrøtt? 

Hvorfor fikk barna gaver når det var faren som skulle feires?

Hvorfor kjefte på henne og ikke lytte og snakke, kanskje det lå noe mer bak?

Kanskje noen fikk mer enn hun eller noe hun ville ha oh alt ble ødelagt, kanskje noen har sagt eller gjort noe?

Om ikke så er det vel en sykelig oppmerksomhet. Snakk med henne, fortell at hun kan ikke være med i besøk flere ganger om det skal være sånn!

Anonymkode: 99b41...4f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Oppmerksomhetssyk. 

Anonymkode: 6b02f...637

Tull.

Anonymkode: 92f2b...591

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun ble over-gira i en ukjent situasjon som sikkert var en del omtalt og dermed hausset opp på forhånd. Slikt skjer.

Hun er fem år, og skal vel ikke i nytt familieselskap neste uke? Kanskje hun utvikler seg før neste anledning, eller kanskje hun uansett takler det helt annerledes. Det er for sent å reagere på det selskapet som har vært. Om noe, tror jeg du gjerne gjør det verre om du begynner å snakke om hennes misgjerninger etterpå - da planter du minnet sterkt i henne og kanskje tanken om at «slik er jeg». 

Ved en annen anledning vil du nå være mer oppmerksom på at hun kan gire seg opp slik. Sikkert lurt å spille ting ned, roe, holde henne tett i starten av selskapet. 

Anonymkode: 92f2b...591

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun ble enkelt og greit uregulert. Barn kan ikke sette ord på alle følelser, noen ganger kommer de ut slik du beskriver. Kanskje det kom av for lite søvn, kanskje hun trengte at du koblet deg på henne når du kom til selskapet. Kanskje det var for mange folk, for høye lyder. Kanskje hun var sulten. Hvem vet. Ville ikke vært bekymret for oppførselen, med mindre det er noe som skjer ofte. 

Anonymkode: 10caa...9c2

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ble nok overgira/overstimulert, kanskje i kombinasjonen med overtrøtt. Noen barn hylgriner jo på julaften fordi de har fått så lite gaver, når det er de som fikk flest gaver, selvom de vanligvis er takknemlig for alt de får. 

Anonymkode: 88d1b...386

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn er 3,5 år, så han er jo litt mindre. Men han kan bli veldig rampete om det er mye folk, og de voksene prater mye. Det er spesielt om det er personer han ikke ser så ofte til vanlig. Virker som han skal gjøre seg litt til. Da springer han gjerne rundt og rører alt mulig, roper masse, gjør ting han vet ikke er lovt osv 😅 veldig slitsomt, men tror nok det er normalt at barn kan reagere sånn. Tror bare man må prøve å forberede barna godt på hva man skal gjøre og hva som skal skje. Bruker å snakke med han om hva vi skal gjøre og hvordan vi må oppføre oss og da går det ofte bedre. Ditt barn er så stort at kanskje det kan hjelpe å snakke med barnet nå i etterkant og forklare hva som ikke er greit og hvorfor det ikke er greit 

Anonymkode: 05944...f29

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om hun blir overstimulert på denne måten igjen, så finner du en rolig krok og tar henne på fanget og tar en liten hvilestund. Fortell gjerne et veldig enkelt og kjedelig eventyr (altså ikke noe som maser henne opp enda mer). Roe ned pusten. Hudkontakt.

Anonymkode: d8966...e75

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode innspill her.

Jeg har i ettertid prøvd å ikke gi henne skyldfølelse for det som skjedde, fordi jeg vet at hun vanligvis ikke oppfører seg som dette og vil som en skrev over her unngå at hun får følelsen av at "slik er jeg". Men tenker jeg må fortsette å snakke med henne om hva som er greit og ikke greit å gjøre i en slik setting. Hun har vært i lignende selskap tidligere (konfirmasjoner og vårt eget bryllup) og der har vi ikke sett slik oppførsel. Jeg håper derfor at dette var en engangshendelse grunnet at hun var sliten og kanskje sulten som en skrev her. Og rett og slett ikke kunne regulere følelsene sine. Men hvis dette skjer igjen har jeg ihvertfall noen triks i ermet til å kunne prøve å hjelpe henne bedre.

Nårti begynner egentlig barn å kunne kontrollere seg selv uten slike utbrudd da? Er det rimelig å forvente når de er 6-7 år eller mer i 10-års alder?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Fullstendig utroverdig. Prøv igjen. 

Anonymkode: fb18c...d83

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Fullstendig utroverdig. Prøv igjen. 

Anonymkode: fb18c...d83

Hæ? 

Skrevet

Det ble for mye for henne. Fremmed stemning, Dette er da ikke er mysterie.

• Liker 1
Skrevet

Overstimulert. For mye å ta inn. Klarte ikke prosessere. Ikke uvanlig. Ikke noe og irettesette. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...