AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #1 Skrevet 12. juni 2023 Jeg har startet en livsstilsendring, fra 120 kg og BMI på 40,0. Til nå har jeg gått ned 11,5 kg siden mars, har nå BMI på 36,3. Selvfølgelig fortsatt i kraftig fedme-kategorien, men bedre enn det var! Det er bare et par venninner og mannen som vet hva jeg driver med. Jobb feks vet ingenting. De har foreløpig (naturlig nok) ikke sagt noe, og jeg er "glad" så lenge de ikke oppdager noe, for dette er på en måte min egen reise. Men dere som har gått ned fra såpass fedme, hvor mye gikk dere ned før folk faktisk sa noe? Regner med folk ikke sier noe med en gang, for overvekt er tydeligvis "farlig" å kommentere kontra undervekt.... Men hadde vært gøy å høre andres opplevelser, sånn at jeg kan være forberedt! Anonymkode: c9308...974 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #2 Skrevet 12. juni 2023 Jeg gikk ned fra 145kg til 108. Nesten ingen sa noe. Kanskje to personer? Min erfaring er at ingen kommenterer det om du ikke åpner for det selv. Da sier de noe, eller holder de kjeft. Anonymkode: c78cd...9cb 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #3 Skrevet 12. juni 2023 Kommer litt an på, jeg fikk kommentarer etter å bare ha gått ned noen kilo. Anonymkode: 4356f...941
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #4 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg gikk ned fra 145kg til 108. Nesten ingen sa noe. Kanskje to personer? Min erfaring er at ingen kommenterer det om du ikke åpner for det selv. Da sier de noe, eller holder de kjeft. Anonymkode: c78cd...9cb Bra! Håper det blir sånn her også! Har ikke lyst til å ha fokus på det jeg driver med fra andre! Supert jobba, forøvrig! Anonymkode: c9308...974
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #5 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kommer litt an på, jeg fikk kommentarer etter å bare ha gått ned noen kilo. Anonymkode: 4356f...941 Okei.... Det har ikke skjedd her da. Aner ikke om folk tenker noe, men så lenge de eventuelt later som ingenting er jeg glad! Anonymkode: c9308...974
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #6 Skrevet 12. juni 2023 Ganske lenge, sånne ting kan være sosialt risikabelt å kommentere. Og mange ser det ikke før det er ekstremt tydelig. Men etterhvert, når det er helt tydelig vil du merke det i ulike indirekte former. Som komplimenter på en ny kjole eller at man ser godt ut o.l. Anonymkode: 268a0...229 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #7 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ganske lenge, sånne ting kan være sosialt risikabelt å kommentere. Og mange ser det ikke før det er ekstremt tydelig. Men etterhvert, når det er helt tydelig vil du merke det i ulike indirekte former. Som komplimenter på en ny kjole eller at man ser godt ut o.l. Anonymkode: 268a0...229 Ja, det er vel litt i samme sjanger som at man ikke tør å spørre om noen er gravid før det er helt åpenlyst.... Jeg er glad så lenge ingen sier noe jeg altså! Anonymkode: c9308...974 2
Million Skrevet 12. juni 2023 #8 Skrevet 12. juni 2023 (endret) Eksmannen min dukket opp på besøk og ølmagen hans var nesten borte. Jeg så at beina hans også var betraktelig tynnere, buksa var romsligere enn før. Kommenterte det ved å spørre om han hadde gått ned i vekt. Og det hadde han. 11 kilo. Virket som han synes det var hyggelig at noen la merke til det. Endret 12. juni 2023 av Million 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #9 Skrevet 12. juni 2023 På den ene siden får jo høre om at man ikke skal kommentere sånt fordi det kan "trigge" spiseforstyrrelser , og på den andre siden skal det fiskes etter kommentarer.... Jeg gikk ned 5 kg og fikk høre det fra 2/3 deler av dem jeg kjenner. Tror det skal mer til hvis man enda større i ytgangspunktet. Husk viktigste er at DU føler deg bedre og har det godt med deg selv. Anonymkode: 639ee...ca7
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #10 Skrevet 12. juni 2023 Tror mange er redd for å si noe I tilfelle det blir sett som en kommentar på hvor feit man var i utgangspunktet. Anonymkode: b13c8...2b8 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #11 Skrevet 12. juni 2023 Jeg har gått ned fra 133 til nå 103. Skal fortsatt ned 10 kg til. Svært få har kommentert noe, kun noen få nære venninner og mann/barn. Jeg hadde satt pris på kommentarer jeg altså, hadde nok motivert meg. Men skjønner at det kan være vanskelig, det er ikke bare så enkelt å kommentere andres kropp. kvinne 57 Anonymkode: 0bc03...e84 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #12 Skrevet 12. juni 2023 Jeg gikk ned fra 70 til 60 kg på tre måneder, og ingen så det. Ingen ser heller at jeg går opp 10 kg.. Men sånn er det når alt legger seg rundt magen 😅 Enkelt å skjule vinterstid. Merker det mest på klærne jeg, og når jeg ser 70 tallet, går jeg kjapt ned 10 kilo.. så går det noen måneder, så er jeg jaggu oppe i 70 igjen. Og jeg kommenterer aldri kroppen til noen, er det noen jeg kjenner godt, kan jeg si noe. Og er det noen jeg vet slanker seg, sier jeg noe for å være hyggelig, ikke nødvendigvis fordi jeg legger merke til det Anonymkode: e3e34...ccb 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #13 Skrevet 12. juni 2023 Skal mye til før det vises når du er så feit. Minst 40 kg Anonymkode: 85c4e...6af 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #14 Skrevet 12. juni 2023 Hadde aldri falt meg inn å kommentere selv om jeg så det. Det er lett å tråkke feil når folk har så utrolig forskjellige ønsker ang dette. Bare det Ts skriver er tvetydig, hun vil helst ikke ha kommentarer, men samtidig venter hun på det/ønsker det litt..? Neitakk, holder meg unna slike temaer. Kan være mange grunner til å gå ned i vekt også, feks sorg, sykdommer osv. Anonymkode: 20b6c...95a 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #15 Skrevet 12. juni 2023 Gikk ned 3 kilo, og det ble veldig synlig og har fått masse kommentarer på at jeg har blitt så tynn. Jeg har normal bmi, men pga muskelmasse har jeg lav fettprosent. Måtte ned i vekt for å veie inn i riktig vektklasse i den sporten jeg driver med. Var slank før, men nå er jeg mer hard med synlige mageruter, vener som tyter ut og mer markert beinstruktur i ansiktet. Anonymkode: d42cc...dcc
fugl fønix Skrevet 12. juni 2023 #16 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har startet en livsstilsendring, fra 120 kg og BMI på 40,0. Til nå har jeg gått ned 11,5 kg siden mars, har nå BMI på 36,3. Selvfølgelig fortsatt i kraftig fedme-kategorien, men bedre enn det var! Det er bare et par venninner og mannen som vet hva jeg driver med. Jobb feks vet ingenting. De har foreløpig (naturlig nok) ikke sagt noe, og jeg er "glad" så lenge de ikke oppdager noe, for dette er på en måte min egen reise. Men dere som har gått ned fra såpass fedme, hvor mye gikk dere ned før folk faktisk sa noe? Regner med folk ikke sier noe med en gang, for overvekt er tydeligvis "farlig" å kommentere kontra undervekt.... Men hadde vært gøy å høre andres opplevelser, sånn at jeg kan være forberedt! Anonymkode: c9308...974 Hei,jeg gikk ned kun 2 buksestørrelser for 3 år siden,da begynte dessverre folk rundt meg å legge merke til det på jobb og på privaten.skulle kommentere kroppen min daglig og begynne å blande seg inn.Veeeldig irriterende. I starten var det hyggelige kommentarer og folk rundt meg var tilsynelatende glade på mine vegne.Men så kom misunnelsen fram og et mobbehelvete jeg ikke var forberedt på i det hele tatt! Min kvinnelige sjef begynte å bli matagressiv,komme med mat og skulle fore mg,je sa nei takk opptil 10 ganger, " jo spis,spis!" Så dyttet hun baguett,kake og sjokolade på brystet mitt dette skjedde nesten daglig i mange uker.hun aksepterte ikke et nei. Selv satt hun kun med et par salatblader og skrøt av seg selv hvor flink hun var som gikk ned i vekt. Pill råtten. Så begynte hun å baksnakke meg til mine kolleger,tok henne på fersken flere ganger. På privaten da jeg besøkte venner var det også matmas og fôring. En kompis begynte å ta på kroppen min og si " ååå så myk hud du har fått,åh du har gått ned i vekt du..." så begynte han plutselig å hylgrine mens han sier" jeg føler meg så stygg og feit" så begynner han å stappe sjokolade i munnen min mot min vilje. Siste gang jeg besøkte han for å si det sånn.Alle disse er godt voksne folk godt oppi 50 årene. Sjokkert over slik barnslig oppførsel fra så gamle folk. Helt utrolig! Er endel relasjoner jeg måtte bryte for min egen helse og sikkerhet. Så meldte jeg meg inn i LO. Mange snakker om å telle kalorier,viktig å trene masse,spise veldig lite. Men vel så viktig om ikke enda viktigere er å bryte giftige relasjoner!!! Er min erfaring. Falske og onde mennesker kan virkelig ødelegge helsen. Så vil man ha varig vektnedgang er det også viktig å kutte ut giftige,falske mennesker,for de er kun ute etter å ødelegge. Folk som ikke engang unner meg god helse er ikke verdt min tid!
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #17 Skrevet 12. juni 2023 Du skal gå ned veldig mye når du er så stor før noen legger merke til det. 10 kilo er jo ingenting. Til sammenligning gikk jeg ned fra 94 til 75 før folk kommenterte det og spurte. Jeg er 169cm høy. Fra 94 til 85 kilo merket jeg det nesten okke selv engang. Anonymkode: 9946a...dbe 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #18 Skrevet 12. juni 2023 Det er mange grunnet til at man går ned i vekt og ikke alle setter pris på kommentarer om det selv om de er ment som kompliment. Jeg er veldig forsiktig med å kommentere vektnedgang til folk som ikke er veldig nære og som jeg ikke vet jobber for å gå ned i vekt. I tillegg tar det meg lang tid å legge merke til det. Det kommer litt an på hvor vektnedgangen vises først. Jeg fikk nettopp opp et minne på Facebook som viste en kompis av meg for noen år siden. Da så jeg at han var en god del større på det bildet enn på profilbildet han har nå, men jeg hadde likevel ikke lagt merke til det mens det pågikk. Da var det snakk om over 20kg. Anonymkode: ef500...d53 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #19 Skrevet 12. juni 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: På den ene siden får jo høre om at man ikke skal kommentere sånt fordi det kan "trigge" spiseforstyrrelser , og på den andre siden skal det fiskes etter kommentarer.... Jeg gikk ned 5 kg og fikk høre det fra 2/3 deler av dem jeg kjenner. Tror det skal mer til hvis man enda større i ytgangspunktet. Husk viktigste er at DU føler deg bedre og har det godt med deg selv. Anonymkode: 639ee...ca7 Gikk du ned 5 kg fra 120-ish kg? 5 kg på noen som veier 70kg og noen som veier 120 er stor forskjell. Jeg har selv gått ned 7 kg fra 114, og foreløpig er det kun meg som ser/føler forskjell. Ikke ens mannen ser forskjell og han ser meg naken hver dag. Når jeg gikk ned 7 kg fra 80kg så så alle det. Anonymkode: af607...5c3 1
senior Skrevet 12. juni 2023 #20 Skrevet 12. juni 2023 Jeg gikk ned ganske mye for en del år siden. Ingen sa noe direkte til meg, men jeg overhørte tilfeldigvis en samtale der en bemerket at jeg måtte være syk . . . . Og fastlegen sjekket meg for magekreft . . . Ønsker deg ellers til lykke med fortsettelsen. Stå på. Det betaler seg både fysisk og psykisk . . .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå