AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #1 Skrevet 12. juni 2023 Ja, klokken 4, da kom det bulder og bråk, stod lenge utenfor soverommsvindu på tomgang, før den begynner å kjøre rundt hele jordet og sprøyter. Var litt for sen og fikk så klart den stanken inn. Klokken 4!!! Jeg støtter bonden altså... Men klokken er 4, og vi andre har og jobber. Anonymkode: e9b87...cb8
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #2 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja, klokken 4, da kom det bulder og bråk, stod lenge utenfor soverommsvindu på tomgang, før den begynner å kjøre rundt hele jordet og sprøyter. Var litt for sen og fikk så klart den stanken inn. Klokken 4!!! Jeg støtter bonden altså... Men klokken er 4, og vi andre har og jobber. Anonymkode: e9b87...cb8 Har du flyttet rett ved et jorde må du regne med det i perioder hvor bøndene sår og høster inn Anonymkode: 34ca5...ccb 15 7
Gjest Adobyen Skrevet 12. juni 2023 #3 Skrevet 12. juni 2023 (endret) Kan det ha noe med været å gjøre kanskje? At det er bra å gjøre det mens det er kjølig og gjødsla ikke fordamper med det samme? Jeg vet ikke, men jeg lar bøndene bare holde på i fred. De har mye å gjøre på denne tiden. Det hadde vært verre om naboen hadde startet gressklipperen midt på natten. Endret 12. juni 2023 av Adobyen
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #4 Skrevet 12. juni 2023 Om dette skjer hver eneste dag over en lang periode - ta kontakt med bonden og hør om det går an å begynne noe senere. Har det skjedd en gang? Slutt å syt - du trenger også mat fra bonden. Anonymkode: d5f23...7fb 5
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #5 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, klokken 4, da kom det bulder og bråk, stod lenge utenfor soverommsvindu på tomgang, før den begynner å kjøre rundt hele jordet og sprøyter. Var litt for sen og fikk så klart den stanken inn. Klokken 4!!! Jeg støtter bonden altså... Men klokken er 4, og vi andre har og jobber. Anonymkode: e9b87...cb8 Helt normalt i perioder. Bonden i dag må ha jobb i tillegg så de må jobbe også natt. Dessuten trekker møkka mer ned i jorda, når den ikke sprøytes på når det er varmt og stekende sol. Jeg er veldig glad når det regner og de gjødsler. Da lukter det nesten ingenting heller. Men nå er det ikke akkurat mye regn i sikte. Så regner med endel møkklukt om ikke alt for lenge her også Anonymkode: ee0b3...5b8 11
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #6 Skrevet 12. juni 2023 Stakkar bonde la han jobbe ifred. Anonymkode: 53f74...9d8 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #7 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Stakkar bonde la han jobbe ifred. Anonymkode: 53f74...9d8 Bonden kan vel sende ut et nabovarsel på sms så folk får lukket vinduene i tide? Ikke alle vil ha møkklukta inn i huset midt på natta. Anonymkode: f970b...792 3
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #8 Skrevet 12. juni 2023 I sesong må både bonden, brøytemannskap og feks kostebiler jobbe enkelte netter, slik er det bare. Anonymkode: 8da40...3af 11 2
tdm900 Skrevet 12. juni 2023 #10 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, klokken 4, da kom det bulder og bråk, stod lenge utenfor soverommsvindu på tomgang, før den begynner å kjøre rundt hele jordet og sprøyter. Var litt for sen og fikk så klart den stanken inn. Klokken 4!!! Jeg støtter bonden altså... Men klokken er 4, og vi andre har og jobber. Anonymkode: e9b87...cb8 Så bonden jobber ikke nei…… 2
Hotwife Skrevet 12. juni 2023 #11 Skrevet 12. juni 2023 Om noen er på jobb klokken 4, så klager du ikke på de.... 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #12 Skrevet 12. juni 2023 tdm900 skrev (4 minutter siden): Så bonden jobber ikke nei…… Det var ikke det hun skrev. Hun skrev at "vi andre og har jobber". Ikke alle fungerer utmerket på jobb når man vekkes kl 04. Skjønner at man bor på landet, men jeg hadde startet en liten områdegruppe på Facebook, hvor bonden kunne informere kvelden i forveien om når han har tenkt å sette i gang mens det fremdeles er natt. Anonymkode: a6f80...cfc 1
Tiram Skrevet 12. juni 2023 #13 Skrevet 12. juni 2023 Ville du også klagd på brøytebil som kjører forbi og skraper kl 03-04, ambulanse som uler forbi eller postmann som smeller med bildøren og står på tomgang? -Du kan jo forsøke en dialog og spørre om det er mulig å få et lite varsel så du kan ha vinduene lukket og ørepropper de dagene, men klage syntes jeg ikke man kan. Bor man i by må man tåle det jeg skrev over, bor man på landet må man tåle det du skrev (jeg har forsøkt begge deler). 7 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #14 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, klokken 4, da kom det bulder og bråk, stod lenge utenfor soverommsvindu på tomgang, før den begynner å kjøre rundt hele jordet og sprøyter. Var litt for sen og fikk så klart den stanken inn. Klokken 4!!! Jeg støtter bonden altså... Men klokken er 4, og vi andre har og jobber. Anonymkode: e9b87...cb8 Trøst deg med at han sikkert skal på jobb etterpå og... og sikkert sto opp kl 3 for å få det til. Anonymkode: 5fe30...207 4
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #15 Skrevet 12. juni 2023 En bonde må jobbe når han kan. De fleste har jobb utenom gården, å han har vel kanskje kuer eller andre dyr også. Så nå bruker han et ledig øyeblikk på møkkjøring, så skal han i fjøset mellom 6-7 et sted, så er det avgårde på jobb, så er det hjem. Kanskje rekker han å spise litt før han må i fjøset igjen. Så er han ferdig i fjøset og da er klokka allerede blitt 18-19, så hvis han ikke skal jobbe natt så har han altså skarve 5-6 timer på å gjøre alt som skal gjøres under våronna. Ikke ser han familien noe særlig, ikke har han tid til noen hobbyer, å under våronna må de hive i seg en skive eller to i traktoren. Er han riktig heldig har han en dame (eller mann for den saks skyld) som fikser litt ekstra god mat til han, for det rekker han ikke sjøl. Tenker vi takker bonden jeg. Anonymkode: 980cd...c68 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #16 Skrevet 12. juni 2023 Det er ikke alle bønder som er så travle som det sies. Noen leier også inn folk til å slå og jobbe, da kan de sette dem til å jobbe utenom nattestid. Har selv opplevd at innleide utenleninger ble satt i jobb på natta. Helt unødvendig 36 minutter siden, Tiram said: Ville du også klagd på brøytebil som kjører forbi og skraper kl 03-04, ambulanse som uler forbi eller postmann som smeller med bildøren og står på tomgang? -Du kan jo forsøke en dialog og spørre om det er mulig å få et lite varsel så du kan ha vinduene lukket og ørepropper de dagene, men klage syntes jeg ikke man kan. Bor man i by må man tåle det jeg skrev over, bor man på landet må man tåle det du skrev (jeg har forsøkt begge deler). Brøytebilder er ikke så ille som traktorer som kjører frem og tilbake 100 ganger. Du hører traktorene konstant. Brøytebilen er der som regel et par ganger, og det er lenge mellom hver gang Anonymkode: 158f5...3f0
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #17 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er ikke alle bønder som er så travle som det sies. Noen leier også inn folk til å slå og jobbe, da kan de sette dem til å jobbe utenom nattestid. Har selv opplevd at innleide utenleninger ble satt i jobb på natta. Helt unødvendig Brøytebilder er ikke så ille som traktorer som kjører frem og tilbake 100 ganger. Du hører traktorene konstant. Brøytebilen er der som regel et par ganger, og det er lenge mellom hver gang Anonymkode: 158f5...3f0 Noen har råd til å leie inn hjelp, men det er langt mellom dem. Jeg kjenner flere bønder, å de har kanskje råd til hjelp under lammingen, eller for noen dager under våronn/høstonn, men thats it. Altså står det fortsatt igjen uhorvelig mye jobb Anonymkode: 980cd...c68 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #18 Skrevet 12. juni 2023 Førsteslåtten er i full gang nå, og har man mye jord å slå må man bruke hele døgnet for å rekke det tidsnok. Jo lengre man venter etter ideelt slåttetidspunk, jo mindre næring blir det i fôret, og det har økonomiske konsekvenser for bonden. Hvis klokka 4 er når han har tid til å jobbe, så jobber han da. Vær takknemmelig for at noen orker å jobbe for 212 000 kroner i året per årsverk for å lage trygg, sunn mat til deg. Anonymkode: 9631c...f9b 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #19 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er ikke alle bønder som er så travle som det sies. Noen leier også inn folk til å slå og jobbe, da kan de sette dem til å jobbe utenom nattestid. Har selv opplevd at innleide utenleninger ble satt i jobb på natta. Helt unødvendig Anonymkode: 158f5...3f0 Kanskje han ikke hadde nok maskiner til at alle kunne jobbe samtidig? Anonymkode: 9631c...f9b
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #20 Skrevet 12. juni 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Noen har råd til å leie inn hjelp, men det er langt mellom dem. Jeg kjenner flere bønder, å de har kanskje råd til hjelp under lammingen, eller for noen dager under våronn/høstonn, men thats it. Altså står det fortsatt igjen uhorvelig mye jobb Anonymkode: 980cd...c68 De sier dette selv, antar jeg? Det er mange som overdriver hvor travle de er, og de tror de har en mer travel hverdag enn andre. Etter at jeg flyttet til landet så ser jeg hvor lite mange bønder bryr seg om både egne dyr og naboer at jeg har mistet mye sympati med dem. Anonymkode: 158f5...3f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå