Gå til innhold

Fornuftig å takke ja til jobbtilbudet? Kort vei, høyere lønn....men

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i dag en svært trygg jobb i en stor statlig organisasjon med tariffavtale, så ordningene er gode og sikkerhetsnettet solid. Jeg har 8 år ansiennitet. Har boliglån. Har barn.

Lønnen i dag er, la oss si 710 000

Har fått tilbud om 780 000 på nytt sted, men de strekker seg til 810 000, altså 100 000 opp.

Det nye stedet er i en konkurranse utsatt bransje i det private, uten tariffavtale. Der vil jeg være mer ubeskyttet og kanskje ha høyere press på å levere.

De  har generelt dårligere ordninger enn nåværende.

Fordelen er at kontoret er 7 minutter hjemmefra på sykkel mens nåværende er 45 minutter på kollektivtransport. Dette vil endre livet til det bedre.

En annen fordel er at jeg er lei dagens stilling og stedet generelt. Ikke får jeg utviklet meg heller, men det er nok ikke lett på det nye stedet heller.

Det nye stedet virker bra etter intervjuene med tanke på kollegaer og kultur.

Hva gjør jeg?

Anonymkode: 48110...add

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva gjør du, du tenker over positive og negative sidene ved bytte? Vi som er helt fremmede for deg kan ikke ta en slik beslutning for deg.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på om du vil være lat og sluntre unna på jobb eller ta deg sammen, det. 

Anonymkode: 3965f...850

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommer an på om du vil være lat og sluntre unna på jobb eller ta deg sammen, det. 

Anonymkode: 3965f...850

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Intervence skrev (2 minutter siden):

Hva gjør du, du tenker over positive og negative sidene ved bytte? Vi som er helt fremmede for deg kan ikke ta en slik beslutning for deg.

Selvsagt ikke. Vil bare sparre. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke si hva du skal gjøre. Men jeg ville nok byttet, om jeg orket og var klar for energiinvesteringen en ny jobb er, og ønsker å gi litt ekstra på jobb. På kjøpet får du mye ekstra fritid pga kortere reisevei. 

Anonymkode: 287cb...82e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville byttet. 

Anonymkode: 0a3b6...96f

Skrevet

Er det nye bedriften en stor eller liten bedrift? Er den større og kjent tror jeg det er svært liten risiko og bytte. Høres jo ut som enorme fordeler ved byttet. 

Skrevet

Hva er mulighetene dine dersom du skulle miste den «nye» jobben? 

Om mulighetene er ok ville det ikke vært noe å Kure på for min del. Høyere lønn, kort reisevei (fantastisk) og du er lei dagens stilling! Kjør på med ny jobb tenker jeg

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan ikke si hva du skal gjøre. Men jeg ville nok byttet, om jeg orket og var klar for energiinvesteringen en ny jobb er, og ønsker å gi litt ekstra på jobb. På kjøpet får du mye ekstra fritid pga kortere reisevei. 

Anonymkode: 287cb...82e

Takk. Reiseveien bør jeg nok vektlegge mer. Nåværende gir hjemmekontor 2 dager per uke. Det gjør ikke den nye, kun en dag. Men jeg misliker sterkt reiseveien og det å stå tett i tett.

TS

AnonymBruker
Skrevet
Agatha skrev (2 minutter siden):

Er det nye bedriften en stor eller liten bedrift? Er den større og kjent tror jeg det er svært liten risiko og bytte. Høres jo ut som enorme fordeler ved byttet. 

Takk. Jeg som får kalde føtter. Blitt så trygg i stillingen. Den er ikke større og så kjent, så er nok mer risiko, men jeg er ikke for gammel til å redde skinnet mitt om det går galt. 

TS

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bedre lønn, mye kortere reisetid, ergo mer tid til familien..
Du er lei der du er, neppe det blir noe bedre.

Bedre å angre på det man har gjort enn det man ikke har gjort?

Anonymkode: 4f815...abb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Katrin94 skrev (4 minutter siden):

Hva er mulighetene dine dersom du skulle miste den «nye» jobben? 

Om mulighetene er ok ville det ikke vært noe å Kure på for min del. Høyere lønn, kort reisevei (fantastisk) og du er lei dagens stilling! Kjør på med ny jobb tenker jeg

Takk. Jeg ble kontaktet 3 ganger denne uken, så bør kunne få meg jobb igjen. Fyller 40 neste år, så ikke ung, ikke gammel 

Skrevet

Dersom du er lei arbreidsoppgaver får høyere lønn, da hopper du ut i det. Det kan virke skummelt å skifte arbeidsgiver, men tror det ikke er bra å være på samme sted for lenge.

Tror ikke du angrer om du velger å takke ja til nytt tilbud.

• Nyttig 2
Skrevet

Du bytter, selvsagt! Livet er for kort til å kjede seg ihjel av frykt. Du bor i Norge, da er du uansett trygg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville nok byttet under de omstendighetene. Og i det offentlige er det gjerne også sånn at når man begynner å få litt ansiennitet, minker mulighetene for mer opprykk. Man har best muligheter for avansement de første årene etter min erfaring. Mest negative ved byttet ville jeg sagt er mindre hjemmekontor, men med 100 000 ekstra i lønn er det vel til å leve med.

Anonymkode: 3c93b...c4c

AnonymBruker
Skrevet
Ulla Ullsokk skrev (11 minutter siden):

Du bytter, selvsagt! Livet er for kort til å kjede seg ihjel av frykt. Du bor i Norge, da er du uansett trygg.

?? 

Anonymkode: 4b80b...03d

AnonymBruker
Skrevet

100k opp og 76 minutter mindre pendling per dag? Skjønner ikke at dette er en problemstilling.

Anonymkode: b5ebd...dc1

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å be om 1 dag ekstra hjemmekontor om du vil ha det :) ville byttet uansett.

Anonymkode: 7f68e...6f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker som så at vi har ikke råd til å være lojale mot bedrifter i dagens samfunn, det lønner seg svært sjeldent å gro fast på ett sted. De øker ikke lønningene til eksisterende ansatte på samme måte som de gjerne møter markedsverdien til nye ansatte (på de aller fleste arbeidssteder). 

Bare gå ut fra nåværende stilling på en kjemperyddig å hyggelig måte, så kanskje du kan komme tilbake om 15 år når du ønsker deg tilbake til statlig ansatt status, 

Ta den nye jobben, med kort reisevei, høyere lønn og nye oppgaver, uten dårlig samvittighet!

Anonymkode: 89071...5a1

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...