Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er innenfor normalen her? Er jo sommer og langt flere dyr rundt oss enn ellers. Vanlig at barn med vilje dreper dyr de f.eks finner på stranden som krabber, sjøstjerner, småfisk/reker osv. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanlig at foreldrene sier nei til det, i alle fall.

• Liker 20
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hmm, ville ikke uroet meg for mye om reker osv, det kan jo spises forsåvidt. Men hvis det går over til katter, kaniner, kjæledyr osv så hadde jeg vært rimelig bekymret.  

Anonymkode: 60a79...87f

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs alder og modenhet. De fleste barn i alderen 4+ skjønner at man ikke skal drepe dyr, men trenger kanskje veiledning i hvordan man håndterer de. Skolebarn har empati nok til å skjønne at man ikke dreper dyr. Men mange barnehager/skoler tar jo barna med på fisketur og tilbereder fisk og krabbe sammen. Det er noe annet.

Anonymkode: 9363e...cdb

• Liker 2
Skrevet

Tenker da på barn i tidlig skolealder (6-7) som gjør dette gjentatte ganger selv om foreldrene prater med dem om empati og hvordan man behandler levende vesener. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Obiola skrev (Akkurat nå):

Tenker da på barn i tidlig skolealder (6-7) som gjør dette gjentatte ganger selv om foreldrene prater med dem om empati og hvordan man behandler levende vesener. 

Da tenker jeg foreldrene bør si mye tydligere i fra og evt starte å utrede dem for antisosial personlighetsforstyrrelse e. L. 

Det er ikke normalt. 

Anonymkode: 92ae6...9fe

• Liker 12
  • Nyttig 4
Gjest Warrior
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hmm, ville ikke uroet meg for mye om reker osv, det kan jo spises forsåvidt. Men hvis det går over til katter, kaniner, kjæledyr osv så hadde jeg vært rimelig bekymret.  

Enig. Reker, fisk, krabber, insekt osv er da ikke uvanlig i det hele tatt. Fisk og krabbe fisker vi jo og dreper, og spiser det.

Hvis det går over til kjæledyr er det noe annet. Eller mishandling av dyr. Det er ikke normalt og lov i det hele tatt. Hverken barn eller voksne. 

AnonymBruker
Skrevet
Obiola skrev (10 minutter siden):

Har en kid i gata som er glad i å pine frosker. Både jeg og mannen min har sagt hardt ifra. Til både kid og mor. Men usikker på om det har en effekt.. ☹️ 

Anonymkode: 17ef3...ffd

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Warrior skrev (3 minutter siden):

Enig. Reker, fisk, krabber, insekt osv er da ikke uvanlig i det hele tatt. Fisk og krabbe fisker vi jo og dreper, og spiser det.

Hvis det går over til kjæledyr er det noe annet. Eller mishandling av dyr. Det er ikke normalt og lov i det hele tatt. Hverken barn eller voksne. 

Skremmande at de syns det er ok/normalt at born drep fisk, krabber osv. Fordi det kan etast? Eg vil gjerne sjå foreldre som tek med fiskane/krabbene og et dei i etterkant.

Det er ikkje ok å drepe/plage noko dyr. Eit born forstår ikkje forskjell på kvifor det er ok å drepe frosk/krabbe og ikkje kjæledyr, og det burde heller ikkje vere ein skilnad.

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Som liten hadde jeg en periode der jeg og vennene syntes det var festlig å dele meitemark i mindre deler for å se hvor mange deler som kunne leve hver for seg, og nappe vingene av sånne store mygginsekter for å se når de ikke kunne fly. Det var en kort periode, og ingen av oss har vokst opp til å bli sadister eller dyreplagere. Tvert imot er vi alle dedikerte dyreelskere som knapt klarer å drepe insekter. Selv edderkopper som jeg misliker sterkt, blir heller fanget og sluppet ut enn drept.

Man må se an alder, hvilke dyr det er snakk om og hvorfor barna synes det er morsomt. Det skader vel uansett ikke å snakke med barna om dette med å respektere liv og ikke pine og plage dyr. Man skal ikke pine dyrene bare fordi de skal bli mat.

Anonymkode: c11a8...428

Skrevet

Tenker at vi som voksne ansvarlige omsorgspersoner, skal forklare barna at selv om dyrene skal bli mat , så skal de behandles med respekt helt til de er spist, dvs de skal ikke plages under lek og avlivning skal skje så fort og smertefritt som mulig. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
Gjest Warrior
Skrevet
RockyRose skrev (15 minutter siden):

Skremmande at de syns det er ok/normalt at born drep fisk, krabber osv. Fordi det kan etast? Eg vil gjerne sjå foreldre som tek med fiskane/krabbene og et dei i etterkant.

Det er ikkje ok å drepe/plage noko dyr. Eit born forstår ikkje forskjell på kvifor det er ok å drepe frosk/krabbe og ikkje kjæledyr, og det burde heller ikkje vere ein skilnad.

Selvfølgelig skal voksne gi beskjed til barna. Ingen levende vesen skal pines for barna synes det er gøy.
Men jeg mener det er da ikke uvanlig av folk hverken barn eller voksne, å drepe et insekt for eksempel, men det går fort. Skal aldri la noen lide. 

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Warrior said:

Absolutt bekymringsverdig å drepe krabber bare for gøy. 

Anonymkode: a86d9...5b3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om barn som dreper dyr som krabber, reker osv for moroskyld... 

Anonymkode: b1748...ebe

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Synes man skal si ifra til barna eller foreldrene om at det ikke er greit. Det var nylig en på skolen som drepte en måkeunge forresten, så helt uvanlig er det nok ikke. 

Anonymkode: 291ae...535

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Synes man skal si ifra til barna eller foreldrene om at det ikke er greit. Det var nylig en på skolen som drepte en måkeunge forresten, så helt uvanlig er det nok ikke. 

Anonymkode: 291ae...535

Denne blir psykopat som voksen...

Anonymkode: 1ec80...170

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Obiola skrev (21 timer siden):

Da burde alarmklokkene ringe. Det er ikke normal adferd for et barn i skolealder og tyder på at noe er galt. 

Anonymkode: 77ca5...df2

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det kaller jeg ALARM.

Anonymkode: 2ddb7...0db

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

1 av 100 er født psykopat.

Men det er mulig å gjøre noe.

Anonymkode: 6a931...445

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drepte en lemen en gang jeg gikk på barneskole. Trampet på den, så rullet den ned i en dam, og druknet. Det var først da jeg følte noe i meg på det jeg hadde gjort, og har aldri skadet et dyr siden. Før denne lemen så hadde jeg vært voldelig med fisk som min far/onkel hadde fisket, trampet på fiskens halefinne, ettersom jeg syntes det var morsomt at de begynte å sprelle. Kunne og sitte å hakke de med kniven om og om igjen. Vet at det ikke unnskylder noe, men er autist. 

Anonymkode: e8176...633

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...