Gå til innhold

Hvordan bli kvitt de forbanna skjærene???

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har tips??? Når jeg er borte i helgene på sommeren så lar jeg katten min være ute. Vi bor på landet og han er en katt som elsker å være ute om sommeren.. Han ville føle seg mer plaga om jeg stengte han inne på sommeren. Om vinteren er han inne og har kattedo. 

Men det jeg skal frem til her er at når jeg drar avgårde en helg så setter jeg ut mat og vann på plassen hans ute under tak der han har seng. Men de forbanna skjærene kommer å stjeler all maten hans, plager han og driter ned hele trappa og uteplassen min. Jeg hater de!!!!! Jeg er bare leieboer her så jeg kan vel ikke gjøre stort. De bygger rede i trær som er rett bak hagen min. Og jeg har bodd her i 6 år. Og de er her hver jævla sommer og formerer seg. 

Har bare lyst til å få noen til å skyte dem eller forgifte de. Men vet det ikke er lov så kommer ikke til å gjøre det. Kjenner jeg koker. Og sånn som de bråker. Jeg synes de er nesten like ille som måker. 

Jeg har hengt ut både en haug med CD plater, solbriller som glinser, refleksbånd, en rød pysjbukse, søppelsekker som er klippet i frynser og sånn drage Fygleskremsel som skal se ut som en ørn som flyr i lufta. 

Men når det ikke er vond har alt dette null virkning..... Så når jeg er borte må jeg enten stenge pus inne på sommeren også eller la han fange maten selv ute og kun sette ut vann.... 

Maren jeg kjøper er ikke billig for og jeg er ikke interessert i å mate de forbanna skjærene. Synes synd på pus som ikke får fred... 

Hvis jeg skal dra på ferie i sommer må jeg la han være mest inne. Eller få den som skal passe han til å la han være lenge inne om gangen så han får spist og slappa av inne.. 

Men jeg lurer på om det er noe mer jeg kan gjøre for å skremme de vekk for alltid. Noe som kan få de til å flytte og etablere seg et annet sted. 

Anonymkode: 0f3c0...80e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke heller spørre eieren om du kan installere en katteluke? 

Anonymkode: b1e04...402

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sag ned treet deres om de har et favorittre. Skjærer er stedbundne, men om du sager ned treet er det stor sjanse for at de blir sure og flytter.

Gjorde det selv for to år siden. De herjet i hagen noen uker og plutselig var de borte.

Anonymkode: 81910...152

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du heller skal gjøre som de fleste andre og skaffe kattepass?

Anonymkode: 365da...571

• Liker 16
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sag ned treet deres om de har et favorittre. Skjærer er stedbundne, men om du sager ned treet er det stor sjanse for at de blir sure og flytter.

Gjorde det selv for to år siden. De herjet i hagen noen uker og plutselig var de borte.

Anonymkode: 81910...152

Ok jeg har bare håndsag men det er mye sånne tynne trær nedi der så kan prøve å se hva jeg får til :)

Skrevet

Skjærer er blant de smarteste fuglene som finnes. De består bl.a speiltesten, kjenner igjen sitt eget speilbilde. De er monogame og stedfaste. De vet at du setter ut mat og derfor holder de seg i nærheten. Det eneste du kan gjøre er å slutte å gjøre det attraktivt for dem å være på trappen din, med andre ord slutte å sette ut mat. Det er ikke lov å reise fra en katt på denne måten, uten pass. Ute er den ett lett bytte for større rovdyr, den kan bli skadd i kamp med andre katter, den kan faktisk også bli hakket på av skjærene om de bestemmer seg for å ta den.

Som en ansvarlig katteeier bør du la den være inne, bli hjemme eller skaffe pass til den.

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje du heller skal gjøre som de fleste andre og skaffe kattepass?

Anonymkode: 365da...571

Si meg, leste du hele innlegget??? Skrev at jeg har folk til å passe pus. Enten pleier huseierne å passe han og når de ikke kan så pleier faren min å gjøre det selv om han bor litt unna. Men pus vil jo være ute mest uansett. Jeg kan ikke få en kattepasser til å bo her heller? Og dessuten klarer katter seg alene to dager. Så lenge de får tilsyn annenhver dag 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har hengt ut både en haug med CD plater, solbriller som glinser, refleksbånd, en rød pysjbukse, søppelsekker som er klippet i frynser og sånn drage Fygleskremsel som skal se ut som en ørn som flyr i lufta. 

Du må ha en underholdende hage 😂 beklager ingen tips dessverre.. har et problem med skjærer selv. 

Anonymkode: 70fec...b1a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet? Blir det en slåsskamp så vinner katten, dette må han bare finne ut av selv. La de ordne opp seg imellom.

Anonymkode: 049ea...036

AnonymBruker
Skrevet
Lacy skrev (4 minutter siden):

Skjærer er blant de smarteste fuglene som finnes. De består bl.a speiltesten, kjenner igjen sitt eget speilbilde. De er monogame og stedfaste. De vet at du setter ut mat og derfor holder de seg i nærheten. Det eneste du kan gjøre er å slutte å gjøre det attraktivt for dem å være på trappen din, med andre ord slutte å sette ut mat. Det er ikke lov å reise fra en katt på denne måten, uten pass. Ute er den ett lett bytte for større rovdyr, den kan bli skadd i kamp med andre katter, den kan faktisk også bli hakket på av skjærene om de bestemmer seg for å ta den.

Som en ansvarlig katteeier bør du la den være inne, bli hjemme eller skaffe pass til den.

Jo man kan la en katt være ute et par dager men ikke lenger. Det står på nettsiden til mattilsynet. Så det er ikke ulovlig. Men jeg vil jo at katten min skal ha det bra. Så jeg får heller la han være inne heretter uansett pga de frekke fuglene. Ja de kan faktisk hakke på han jeg har vært redd for det. 

Så ja du har rett. Men jeg tenker også at hvis jeg stenger han inne så er han ficked HVIS huset skulle brenne hvis det tok fyr i for eksempel et kjøleskapet eller fryser. Noe som selfølgelig er lite sannsynlig da. Og det kan jo like gjerne skje på vinteren når han nesten bare er inne.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du må ha en underholdende hage 😂 beklager ingen tips dessverre.. har et problem med skjærer selv. 

Ja hahahaha har det men får fjerne alt dilldall og heller finne en annen løsning :) du får følge innlegget du og.. Så kanskje vi får noen tips 😁

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

-Ta med katten

- Anskaff deg katteluke med chip til katten slik at den kan spise innendørs

Du må finne en måte å akseptere at det finnes andre dyr i denne verdnen enn ditt kjæledyr. De ønsker også å spise mat, og når du setter maten utendørs er det naturlig at de spiser av maten du setter ut. Det hadde ikke gått så bra med økosystemet vårt uten de dyra, så det er ganske spesielt at du faktisk tenker det er greit å drepe dyr på ulovlig vis og utenfor jakttid. Skjærer er faktisk meget intelligente dyr, og de har en egeverdi i å være den de er på samme måte som alle andre dyr. Så det er du som må finne en måte å dele plassen her på jord med alle andre dyr. Det er spesielt at dette faktisk må forklares til enkelte synes jeg 😅 

Hos oss setter jeg ut mat til fugler og det hender støtt at skjærene kommer innom for å forsyne seg med noen frø. Flere ganger kommer de med gave til meg som f.eks en død humle en gang og ofte noen små røtter av noe slag. Det er ikke mange typer fugler som er så intelligent at de gjør byttehandler. Du bør faktisk sjekke ut hvordan enkelte folk har trent opp skjærer til å løse komplekse problemer med låser o.l. Det er imponerende. 

Anonymkode: dc6ba...261

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hva er problemet? Blir det en slåsskamp så vinner katten, dette må han bare finne ut av selv. La de ordne opp seg imellom.

Anonymkode: 049ea...036

Ikke hvis hele familien går til angrep på han på en gang.. Men ja han har tatt en skjære i fjor som jeg fant død ute i beddet her. Han er en tøffing. Men problemet er vel egentlig at de rapper maten jeg setter ut til han 

• Liker 2
Skrevet

Skjærer kan være ganske morsomme, la pus være inne i stedet 😊

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke hvis hele familien går til angrep på han på en gang.. Men ja han har tatt en skjære i fjor som jeg fant død ute i beddet her. Han er en tøffing. Men problemet er vel egentlig at de rapper maten jeg setter ut til han 

Finnes det ikke slike matskåler som bare gir tilgang til en chip rundt et halsbånd, sånn at når en har flere katter så spiser de ikke hverandres mat. Men det er vel risky å ha halsband på katten også med mindre du syr i en strikk eller noe?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du - som du sier - sørger for kattepass, da trenger du jo ikke å sette ut mat? 

Anonymkode: 17d93...277

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dersom du - som du sier - sørger for kattepass, da trenger du jo ikke å sette ut mat? 

Anonymkode: 17d93...277

Jo men det er jo ikke sikkert han kommer hjem hver gang den som passer han kommer innom. Så jeg får heller bare spørre huseierne om jeg kan sette inn luke. Trur jeg skal fikse det 

AnonymBruker
Skrevet

Legg ut en godt synlig lekeslange. 

Funker helt til de finner ut at det bare er juks. 

Anonymkode: 7dd1e...de6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...