Gå til innhold

Spraymale; klarer jeg å få det til..og hvor skal jeg stå når jeg holder på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en lampe som har endel bruksspor og som jeg kunne ønske var sort og ikke hvit.  Kjøpte den relativt rimelig på finn.no, men den er likevel relativt dyr (Flos 265 lampe). 

Kan jeg klare å spraymale den selv og få et godt resultat?  Og hvor i all verden skal jeg stå? Har leilighet og derfor ingen kjeller, garasje eller bod som kan fungere som lakkeringsverksted. Lampen er vegghengt,  lang, litt vrien å henge opp/ta ned.

Kan jeg lage meg en "sluse" med dekkplast i stua, eller risikerer jeg at det svever sort lakk utover og legger seg på overflater?

..og hvis noen har peiling..hvilke  spraymaling anbefales?

Anonymkode: adda0...214

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heldig du - Flos 265 er virkelig en flott lampe!  Faktisk kikker jeg etter den på finn.no, jeg også.  

Jeg har spraymalt mye, også lamper.  Har forsøkt to forskjellige typer, hvor den ene var kjøpt på Montèr og den andre på Europris.  Jeg foretrakk den på Europris, både fordi den fantes i helmatt og fordi den ikke skled/dryppet.  På Flos 265 vil matt sort bli flott.  

Har plass ute, men dette er sånt arbeid jeg gjerne finner på om vinteren.  Da har jeg brukt spisebordet.  Har dekket det med malingsunderlag, den typen med filt under og plast øverst.  Sprayboksen skal jo ikke holdes veldig langt fra lampen når du sprayer, så det har gått fint og uten søl.  Husk å la den tørke lenge.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Ville du grunnet først? Eller bare vaske grundig med salmiakk? Jeg tenker at det beste resultatet ville bli om jeg kan få sprayet den når den henger på veggen, så om jeg dekker gulv og vegg, samt fjerner møblene rundt så kan det kanskje gå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar! Ville du grunnet først? Eller bare vaske grundig med salmiakk? Jeg tenker at det beste resultatet ville bli om jeg kan få sprayet den når den henger på veggen, så om jeg dekker gulv og vegg, samt fjerner møblene rundt så kan det kanskje gå.

Jeg har ikke grunnet, men ville vurdert det på din lampe.  Klart at det beste vil være om den henger på veggen.  Da kommer du til over alt straks, og slipper å snu på lampen og risikere overganger i malingen.  

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kan gå ut, selv in plen utenfor blokka, gjør det. Det er mye enklere.. 

Anonymkode: a9cf9...e76

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Men kan jeg ta sjansen på det?  Fordelen med å gjøre det nå på sommeren er at jeg kan lufte skikkelig. Men risikerer jeg en sort tåkesyn av spraymaling som legger seg i rommet?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men kan jeg ta sjansen på det?  Fordelen med å gjøre det nå på sommeren er at jeg kan lufte skikkelig. Men risikerer jeg en sort tåkesyn av spraymaling som legger seg i rommet?

Ja, du risikerer nettopp det. Jeg var så smart at jeg trodde det var en god idé å spraymale inne på badet. Det var vinter og for kaldt ute, og jeg skulle bare male liten ting, med svart sprayboks. Jeg var totalt uforberedt hvor mye jeg måtte vaske det badet etterpå, svart hinne av maling var på absolutt alt. 😭

Anonymkode: a9cf9...e76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men utendørs er det så mye som kan festes seg i malingen; pollen, insekter osv. 

Vil ikke ødelegge lampen,  men vil absolutt ikke ødelegge leiligheten heller! Kan jo levere den inn til lakkering,  men det vil sikkert være dyrt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men utendørs er det så mye som kan festes seg i malingen; pollen, insekter osv. 

Vil ikke ødelegge lampen,  men vil absolutt ikke ødelegge leiligheten heller! Kan jo levere den inn til lakkering,  men det vil sikkert være dyrt. 

Ja og mange ting sprayen kan feste seg... Skikkelig stas å komme ut til en småprikkete lakk på bilen min etter du har vært der 😁

Anonymkode: 8e9f0...957

AnonymBruker
Skrevet

KJenner du ikke noen med litt uteplass så du kunne spørre om du kunne holde på der da? 

Anonymkode: d9c15...ace

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp sånn stor plastrull, og lag deg typ et lite rom rundt lampa? Sånn 2x2 meter. Teip duken oppi taket og helt ned til gulvet så det blir tett.

Anonymkode: 6782b...1c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Amossa skrev (21 timer siden):

Har dekket det med malingsunderlag, den typen med filt under og plast øverst. 

OT, men jeg har alltid trodd at plasten skal ned og stoppe det som blir sugd opp av filten fra å renne gjennom?

Anonymkode: 382f6...176

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

OT, men jeg har alltid trodd at plasten skal ned og stoppe det som blir sugd opp av filten fra å renne gjennom?

Anonymkode: 382f6...176

Ja, men når du spraymaler setter filthårene seg fast.  Derfor vender jeg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...