Gjest Gjest med sko Skrevet 10. januar 2006 #1 Skrevet 10. januar 2006 Har du en oppskrift på vegetarmat som litt over gjennomsnittet god? Jeg tenkte invitere til middag, men siden to av fire av gjestene er veggiser tror jeg at jeg går for vegetarmat til alle. Vil gjerne ha litt ordentlige oppskrifter, ikke bare sånn "lag tacos, men utelat kjøttet" etc.
Gjest Hippopotamus Skrevet 10. januar 2006 #2 Skrevet 10. januar 2006 Du kan gjerne få min beste vegetaroppskrift, men den er på taco - uten kjøtt
Gjest Gjest med sko Skrevet 10. januar 2006 #3 Skrevet 10. januar 2006 Okay da! Siden du er sånn ekte vegetarianer (har jeg skjønt) og ikke en sånn liksom-vegetarianer!
Gjest gjest1 Skrevet 10. januar 2006 #4 Skrevet 10. januar 2006 Denne går fint som veggis, bruk squash og aubergine og butterbeans i stedet for kjøtt. Vær obs påat bønnene må du legge ibløt dagen før og de trenger ca 1 times koking. Jeg ville servert dette med en rispilaff, nanbrød og chutney. Jamies curry saus. 4 ss olje 4 ss malt koriander 4 ss malt paprika 1 ss malt gurkemeie 2 ss sennepsfrø karriblader ca to never Svisjes litt først for å få frem kryddersmaken. 2 finhakket løk 1 finhakket hvitløk 3 ”tomler” revet ingefær 2 chili hakket 6 tomater hakket koriander stilker ½ vann la surre i ca 20 min tilsett 1 boks kokosmelk Kan serveres til både veggis og kjøtt. Eks. kylling og squash. Til dessert kanskje en mangofroasj. Den er det kremfløte i så du får høre med veggisene om de spiser melkemat. MANGO FROMASJ 1 pk appelsin/sitron gele 4 dl mango juice ca 4 dl mango pulp 2 dl lett pisket krem Kok opp mango juice. Ta pannen av varmen Tøm i gelepulver og rør i til pulveret er løst opp. Bland mango pulp og rør godt. Avkjøl før du har i pisketkrem, rør til alt er godt blandet. Tøm blandingen i en form og la det stå i kjøleskap overnatten. Server med fersk frukt (mango, kiwi) kuttet i små terninger, og vanilje saus med knuste cashewnøtter. I noen butikker får dukjøpt mangopulp på boks, det er moset mango, men du kan like gjerne mosse din egen.
Gjest Hippopotamus Skrevet 10. januar 2006 #5 Skrevet 10. januar 2006 Dette er i hvert fall det beste vi lager her i huset! Også er det så smart at alle plukker det de vil, for da kan du ha kjøtt til de som vil ha det også. ******************************************************* *olje *2-5 hvitløksfedd Surres i panna. Skjær opp (i ganske store biter): * 1-2 store paprika (jeg pleier å bruke en halv rød, en halv grønn og en halv gul - da ser det så pent ut ) * Nesten en hel squash * 1-2 gule løk * 4-5 ferske champignon * Litt rød chili (kan droppes hvis du ikke vil ha det sterkt) Stekes med hvitløken til det er blitt mykt. Tilsett: * En boks hermetiske tomater * En pose faijitas-mix (eller taco-/burritos-mix hvis du ikke finner faijitas-mixen) * Så mye vann som det står på faijitas-mixen. Kok opp. Tilsett (husk å skylle): * en boks kidney-/røde bønner. * en boks hvite bønner (kjøp tomatbønner og skyll av tomatsausen) * en boks sorte bønner (får du ikke tak i det, bruker du en xtra boks røde bønner) Varm opp. ************************************************* Server med f.eks. * tortilla-lefser * nachos * ris * salat/mais/tomat/agurk * revet ost * rømme/kesam * salsa * guacamole * bønnestuing (mos brune bønner fra boks, tilsett litt hermetisk tomat, litt fersk chili, paprikapulver, salt og pepper. Kok opp, avkjøl og rør inn litt rømme/kesam) Som sagt kan du jo bare servere det kjøttet du pleier å ha ved siden av.
salsera Skrevet 12. januar 2006 #6 Skrevet 12. januar 2006 Paprikagryte med urteris er godt og enkelt. Server gjerne en grønn salat og brød til. Til seks personer: 3 røde paprika 3 gule paprika Grill paprikaen, flå den og skjær den i strimler 3 grønne paprika disse skjærer du i strimler uten å grille dem 3 bokser tomat hakkes 5 fedd hvitløk 2 løk hakkes salt og pepper olivenolje La hvitløk og løk surre i litt olivenolje i noen minutter før du tilsetter den grønne paprikaen. La blandingen surre videre i fem minutter før du tilsetter tomatene. La det koke i 15-20 minutter før du tilsetter resten av paprikaen. Gi det et oppkok. Ferdig! Urteris: kok ris (gjerne basmatiris til fest og naturris ellers...) og tilsett masse urter når risen er kokt; persille, gressløk, alt hva du har og liker. Rør godt om. Fargerik, fristende mat og med litt fersktl brød til... Mmm
Gjest *Snart medlem* Skrevet 12. januar 2006 #7 Skrevet 12. januar 2006 I denne tråden har jeg skrevet denne oppskriften på en italiensk ovnsrett som absolutt er over gjennomsnittet god, og som alle kjøttetere jeg har servert den til elsker: Skjær en stor aubergin i skiver - salt den og la det bitre renne ut. Skyll godt. Vend auberginskivene i mel og stek dem på begge sider med mye olivenolje. Lag tomatsaus av 2 bokser tomater, en stor løk og 2-3 ss basilikum + salt og pepper. Legg auberginskivene, tomatsaus og mozarella lagvis. Strø med parmesan på toppen. Steikes ved 180-200 grader i en halvtime. Server med lyst brød.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå