Gå til innhold

Spørsmål om fjerne mandler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nå på min fjerde antibiotikakur for streptokokker/halsbetennelse siden februar. Har vært plaget med halsbetennelse ved forkjølelse i flere år men de siste to årene har det vært ekstremt. Hovner opp i svelget og føles tørt og stikkete. Er også plaget med mandelstein/ følelse av fremmedlegeme i halsen før og etter disse betennelsene. Får høre av de rundt meg at jeg snorker mye også. Alt i alt så tenker jeg at det kanskje er på tide med time hos fastlege for å vurdere fjerning av mandler? 

Hver gang jeg har vært hos lege i det siste kommer jeg til vikar-lege så det er aldri samme person som ser helheten.

Problemet er bare at jeg har veldig aversjon mot sykehus og alt som har med kutting og operasjoner å gjøre, og kutting midt i svelget er mildt sagt en ubehagelig tanke! Kjenner jeg utsetter legebesøket i frykt for at det kan bli operasjon.

Kan noen svare på;

Hva skjer når man fjerner mandlene? Må man i narkose? Må man overnatte på sykehuset eller får man reise hjem fort? Kjennes sting/tråd og slikt i halsen etterpå? Får man tilstrekkelig med smertestillende og evt beroligende før eller etter operasjonen hvis det er behov for det? 

Blir såå glad hvis noen kan opplyse meg litt om disse tingene 🙏 🙈

Anonymkode: dced3...47f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg er nå på min fjerde antibiotikakur for streptokokker/halsbetennelse siden februar. Har vært plaget med halsbetennelse ved forkjølelse i flere år men de siste to årene har det vært ekstremt. Hovner opp i svelget og føles tørt og stikkete. Er også plaget med mandelstein/ følelse av fremmedlegeme i halsen før og etter disse betennelsene. Får høre av de rundt meg at jeg snorker mye også. Alt i alt så tenker jeg at det kanskje er på tide med time hos fastlege for å vurdere fjerning av mandler? 

Hver gang jeg har vært hos lege i det siste kommer jeg til vikar-lege så det er aldri samme person som ser helheten.

Problemet er bare at jeg har veldig aversjon mot sykehus og alt som har med kutting og operasjoner å gjøre, og kutting midt i svelget er mildt sagt en ubehagelig tanke! Kjenner jeg utsetter legebesøket i frykt for at det kan bli operasjon.

Kan noen svare på;

Hva skjer når man fjerner mandlene? Må man i narkose? Må man overnatte på sykehuset eller får man reise hjem fort? Kjennes sting/tråd og slikt i halsen etterpå? Får man tilstrekkelig med smertestillende og evt beroligende før eller etter operasjonen hvis det er behov for det? 

Blir såå glad hvis noen kan opplyse meg litt om disse tingene 🙏 🙈

Man må ha narkose. Det er ingen sting etterpå siden de stort sett brenner de bort. Hos oss er regelen overnatting hvis man bor mer enn en time unna. Vi gir ikke beroligende før operasjon. Man må være på sykehuset i minimum 4 t etter operasjonens slutt. Man får med paralgin forte hjem og operasjonen tar ca 20-30 min hvis du er heldig og får en erfaren operatør. Ellers kan det fort gå 60 min pluss pluss. ( dette er reglene på det sykehuset jeg tilhører vel og merke ). 

Anonymkode: 01809...b3d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Man må ha narkose. Det er ingen sting etterpå siden de stort sett brenner de bort. Hos oss er regelen overnatting hvis man bor mer enn en time unna. Vi gir ikke beroligende før operasjon. Man må være på sykehuset i minimum 4 t etter operasjonens slutt. Man får med paralgin forte hjem og operasjonen tar ca 20-30 min hvis du er heldig og får en erfaren operatør. Ellers kan det fort gå 60 min pluss pluss. ( dette er reglene på det sykehuset jeg tilhører vel og merke ). 

Anonymkode: 01809...b3d

Takk for svar 🙂 Jeg bor 20 min unna sykehuset så dersom operasjonen blir tatt tidlig på dagen så får jeg noen timer på sykehus før kvelden da.. men det er vel gjerne sånn at sånne enkle operasjoner blir tatt litt ettersom når de har tid, så man risikerer kanskje å måtte vente en stund...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du blir lagt i narkose, og så brenner de som regel bort dem.

Hvor lenge man blir på sykehuset, avhenger av hvordan det går med deg etter operasjonen. En venninne fikk dra hjem noen timer etter operasjon, en annen måtte være natten over da de måtte inn å operere igjen da sårene åpnet seg (personen kastet opp, og da åpnet sårene seg såpass mye at de måtte lukke dem igjen).

Man har ingen sting, men det kan føles litt som om man har halsbetennelse etterpå med litt «tett» og sår hals. Viktig å få i seg nok væske så det ikke blir tørt i halsen.

Man får nok smertestillende, så ikke noe problem. Begge mine venninner fikk resept på paracet (1g, stor boks) samt paralgin forte.

Ventetid varierer også, siden man blir tatt når de har tid. Her hadde de ventetid på 2 timer og 6 timer

Anonymkode: 5d8a1...49a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man får nok smertestillende, så ikke noe problem. Begge mine venninner fikk resept på paracet (1g, stor boks) samt paralgin forte.

Ikke si det for sikkert. Ble operert på Haukeland i fjor og fikk resept på Paracet (legen sa han av prinsipp ikke skrev ut noe sterkere). Det var noen jævlige døgn før jeg innså at jeg kunne kontakte fastlege å få smertestillende som var sterkere.

Anonymkode: 02f7c...7b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...