Gå til innhold

Er folk penere kledd i Danmark enn i norske «storbyer» som Oslo og Bergen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Bergen og er ofte i Danmark og særlig København-området i forbindelse med jobb. Det som alltid slår meg når jeg kommer dit og ser rundt meg i bybildet, er at både unge og voksne kvinner der virker til å ha en mye finere stil enn man har her i Bergen og i Oslo? De er liksom mer originale og gjennomførte i stilen og i måten de kler seg på. Våger å bruke litt mer farger og ser rett og slett mer velkledde ut. Mange er også veldig fine på håret. 

Er dette bare noe jeg tror eller er det andre enn meg som også har lagt merke til dette når dere er i København? 

Anonymkode: 0e0df...1fa

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer. Det er en større og mer kontinental by, og Danmark er jo en motenasjon, med mange gode danske merker. 

Anonymkode: 8a6c8...d7f

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stemmer. Det er en større og mer kontinental by, og Danmark er jo en motenasjon, med mange gode danske merker. 

Anonymkode: 8a6c8...d7f

Stemmer. Mer elegant å se på, mer freaky når du får med deg ei hjem. Danskene forstår det. 

Anonymkode: c2b74...e29

• Liker 3
Skrevet

Syns danskene er ganske like oss. Det varierer der og

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært i København flere ganger, men aldri tenkt over det.

Men var i Vilnius for noen år siden, og der reagerte vi alle på hvor flott kledd damene var. 

Anonymkode: 74fb0...f4e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja danske menn er tusen ganger kjekkere enn norske og det har mye med klesstilen å gjøre 

Anonymkode: ceda7...b83

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja danske menn er tusen ganger kjekkere enn norske og det har mye med klesstilen å gjøre 

Anonymkode: ceda7...b83

Danske menn kjekkere?

Tenker du da mest på grunn av klesstil?
Eller væremåte og/eller utseende? 

AnonymBruker
Skrevet

Aldri lagt merke til noen forskjell på hvordan folk kler seg i Norge og Danmark. Nå legger jeg lite merke til klær uansett, men det kryr jo dessuten av nordmenn i Danmark. Dvs en gruppe kler seg veldig annerledes, det er syklistene. I Norge er det kondomdress og full fart på fortauet som gjelder, i Danmark ser du syklister i vanlige klær, og de opptrer ikke som om de kjemper om seieren i Tour de France. Det stoppes til og med på rødt lys. :) 

Anonymkode: 85dfb...173

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bedre utvalg i klær ville forklart noe av det. Mye traust i norske butikker.

Anonymkode: d85fe...e83

• Liker 2
Skrevet

Det kan virke som norske kvinner generelt kler seg litt mer ‘praktisk’ og ‘sporty’ enn ellers på kontinentet, og innslaget av ‘turklær’ er nok større her. Det er ikke unaturlig gitt at vi på mange måter er et ‘turland’ med nærhet til naturen nær sagt over alt. På mange måter kanskje et sunnhetstegn. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt merke til fine kjoler på danske damer. Prøvde å google men fant ikke ut hva slags merker er det. Noen som vet?

Anonymkode: 79098...f04

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dansker, og svensker kler seg mer preppy enn nordmenn, og alltid stivere. Det gjør egentlig de fleste andre vest Europeere også. Nordmenn er mindre overfladiske. 

Anonymkode: 1e2c4...557

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nordmenn er utrolig lite jålete av seg. Det er sikkert og visst. En nasjon kledd i fleece og sportstøy. 

Anonymkode: b713c...dcd

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dansker kler seg veldig fint. Jeg bor selv i Bergen og skulle gjerne hatt på meg skjørt og småsko, men det er vanskelig med 250 regndager i året.

Anonymkode: ccb4d...11c

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg sier ikke at det du mener er feil, men jeg tror du er rammet av to ting her:
Det ene er "confirmation bias", i dette tilfellet at du har lagt merke til noe og leter etter bevis for at det skal være slik, uten å se helheten.
Det andre er at du beveger deg i andre og mer begrensede miljøer når du er i utlandet enn når du er hjemme. Hjemme ser du mer av samfunnet. 

Endret av Ullvott
  • Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tja. Oslo er jo en ghetto. Og Bergen er...vel... Bergen... 

Anonymkode: f9090...d82

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dansker, og svensker kler seg mer preppy enn nordmenn, og alltid stivere. Det gjør egentlig de fleste andre vest Europeere også. Nordmenn er mindre overfladiske. 

Anonymkode: 1e2c4...557

Jeg vil overhodet ikke kalle stilen i Danmark for preppy. Preppy og stiv stil er noe jeg helst forbinder med klesstilen i UK og Amerika. 

Stilen til danskene er ofte veldig fargerik synes jeg. Masse sterke farger og mønstre, men også en god del typisk skandinavisk style med dempede farger og enkle snitt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Ullvott skrev (29 minutter siden):

Jeg sier ikke at det du mener er feil, men jeg tror du er rammet av to ting her:
Det ene er "confirmation bias", i dette tilfellet at du har lagt merke til noe og leter etter bevis for at det skal være slik, uten å se helheten.
Det andre er at du beveger deg i andre og mer begrensede miljøer når du er i utlandet enn når du er hjemme. Hjemme ser du mer av samfunnet. 

Jeg vil ikke si dette stemmer noe særlig. Skjønner ikke helt hva du mener med at jeg ikke ser helheten. Når du kikker på tilfeldige folk sine antrekk i gatebildet i en storby som København får du jo et ganske bredt utvalg av befolkningen synlig der. Generelt sett synes jeg de kler seg finere enn nordmenn. Har bodd flere steder i Norge. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg vil ikke si dette stemmer noe særlig. Skjønner ikke helt hva du mener med at jeg ikke ser helheten. Når du kikker på tilfeldige folk sine antrekk i gatebildet i en storby som København får du jo et ganske bredt utvalg av befolkningen synlig der. Generelt sett synes jeg de kler seg finere enn nordmenn. Har bodd flere steder i Norge. 

Du bruker veldig mye mer tid i hjembyen enn i den andre byen, og du befinner deg på langt flere forskjellige steder i hjembyen enn i en by du besøker, selv om du besøker byen ofte.

Jeg synes også at folk kler seg finere i alle europeiske storbyer enn de gjør i Oslo, Bergen og Trondheim, hvor jeg har bodd. Men i storbyene befinner jeg meg stort sett enten i et arbeidsmiljø, i områdene rundt hotellet der jeg bor, i handlegater, på restauranter og ved ulike attraksjoner. Det er ikke områder som er representative for alle som bor der. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor også i Bergen men har bodd et par år i København tidligere, og det er jo selvfølgelig mer spennende antrekk på damer i København enn i Bergen fordi det er en større by og de har masse kule butikker der.

Det blåser mye i København men det regner overhodet ikke så mye som i Bergen, så folk går ikke rundt i regndress og allværsjakke like mye, og så er det jo en sykkelby og folk sykler rundt i vanlig klær til og fra jobb, mens i Bergen så er det mye praktisk sykkelklær og spesielt kondomdress er på middelaldrende menn.

Anonymkode: c68e9...08d

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...