AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #1 Skrevet 11. juni 2023 Hei, Kort fortalt: er i en jobb hvor jeg har holdt ut i snart 1år. Pga msnge omstendigheter på jobben så har det ført til at jeg sliter både mentalt og psykisk pga situasjonen. I februar var jeg hos legen og jeg ble anbefalt sykemelding, men takket nei. Ville holde ut. Nå orker jeg ikke mer og kjenner jeg må ha overskudd til å ta vare på barna mine. jeg har blitt tilbudt ny jobb, med oppstart 1.sept (takk og lov). Jeg har legetime igjen i morgen og ønsker å ta i mot sykemelding frem til ferien dersom legen mener det er riktig. Men tanken på å dra tilbake på jobb i august gjør meg nervøs og redd. Så, det jeg lurer på er: kan man være sykmeldt, ta ferie for så og bli sykmeldt igjen? Trenger ikke tilbakemelding/tips/råd om å ta opp situasjonen med sjefen min. På forhånd takk for svar. Anonymkode: 6f4ce...cb8
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #3 Skrevet 11. juni 2023 Ja, det kan du. Lurt å avtale en legetime for oppfølging når sykemeldingen går ut. Anonymkode: 76309...a77
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #4 Skrevet 11. juni 2023 Ja, men litt kjipt for arbeidsgiver, da den må betale de første 14 dagene TO ganger... Anonymkode: b4b22...d7b 1
Tipaa Skrevet 11. juni 2023 #5 Skrevet 11. juni 2023 Kan du ikke forskyve ferien? Slik at det blir sykemelding og så ferie på slutten?
Summeer Skrevet 11. juni 2023 #6 Skrevet 11. juni 2023 Hvis du vet du er for syk til å jobbe så skal du skal evt sykmeldes hele perioden, og oppgi på sykepengesøknaden at du hadde ferie. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/ferie-og-sykmelding 1
petterm Skrevet 11. juni 2023 #7 Skrevet 11. juni 2023 Du kan også være sykemeldt i ferien. Du er jo ikke frisk, så jeg skjønner ikke hvorfor legen skal "friskmelde" deg til ferie. Bedre å evt ta ferie i forkant av ny jobb, så du er frisk og opplagt før du starter i ny jobb.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #8 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, men litt kjipt for arbeidsgiver, da den må betale de første 14 dagene TO ganger... Anonymkode: b4b22...d7b Nei, ikke hvis TS blir sykemeldt på samme grunnlag som tidligere. Anonymkode: b918b...e0c
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #9 Skrevet 11. juni 2023 Summeer skrev (22 minutter siden): Hvis du vet du er for syk til å jobbe så skal du skal evt sykmeldes hele perioden, og oppgi på sykepengesøknaden at du hadde ferie. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/ferie-og-sykmelding Dette er det riktige svaret. Anonymkode: 3af11...ce6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå