Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mann som kan ta kvelertak på meg når han blir sinna, dette har skjedd 3 ganger de siste 6 månedene. I dag skjedde det med vårt barn tilstede.  Utenom dette er han pliktoppfyllende. har lang utdanning og plettfritt rulleblad, hardtarbeidende, «verdens beste far» og gjør sin del av husarbeidet og alt slikt. Alle venner, kollegaer og bekjente mener han er verdens snilleste og det er han også. Når han ikke er sinna. 

Jeg er ikke typisk voldsoffer heller, har lang utdanning, god jobb og har alt på stell. Men likevel greier jeg ikke å bryte ut av dette forholdet som ikke er godt for meg. Tenker han er en god far for barnet vårt, men i dag slo den visjonen i sprekker da dette skjedde med barnet vårt i huset. Jeg løpte ut av huset i inneskoene rett etter at det skjedde og gikk rundt i nabolaget i 3 timer fordi jeg ikke turte å gå tilbake. Tror ikke barnet vårt la merke til noe, men vet ikke. Jeg trenger hjelp  til å sette grenser for meg selv og bryte ut av dette.

Dette er nok det siste stedet jeg vil søke om hjelp, KG som er ett nettforum uten særlig filter. Men nå har jeg ikke peiling på hva som er rett i denne situasjonen. I ren desperasjon tenkte jeg at jeg skulle ringe ett krisesenter og søke om hjelp, men krisesentre er til for ressurssvake kvinner. Jeg har både jobb, lang utdanning og en ganske ressurssterk familie 30 minutter unna. Men jeg greier per nå å ikke foreta meg noe, fordi jeg føler så stor skam her. 

Hjelp ønskes

Anonymkode: 0d6c3...54e

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lei meg for at du går igjennom dette!

Har du forsøkt å snakke med han om det? Du sier jo han er grei og snill ellers.

Anonymkode: 8dfbc...464

AnonymBruker
Skrevet

Krisesenter er for voldsutsatte. Punktum. Jeg har selv vært utsatt for vold. Har høyere utdannelse og "alt på stell". Det kan faktisk gjøre det enda vanskeligere å gå. Angrer så på at jeg ikke ringte krisesenter tidligere. Ring i morgen. Han kan faktisk drepe deg en dag. Ungene tar skade av dette, og selvsagt du også. 

Anonymkode: fa12b...185

• Liker 11
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Krisesentrene er til for kvinner i krise, slike som deg mao.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har en mann som kan ta kvelertak på meg når han blir sinna, dette har skjedd 3 ganger de siste 6 månedene. I dag skjedde det med vårt barn tilstede.  Utenom dette er han pliktoppfyllende. har lang utdanning og plettfritt rulleblad, hardtarbeidende, «verdens beste far» og gjør sin del av husarbeidet og alt slikt. Alle venner, kollegaer og bekjente mener han er verdens snilleste og det er han også. Når han ikke er sinna. 

Jeg er ikke typisk voldsoffer heller, har lang utdanning, god jobb og har alt på stell. Men likevel greier jeg ikke å bryte ut av dette forholdet som ikke er godt for meg. Tenker han er en god far for barnet vårt, men i dag slo den visjonen i sprekker da dette skjedde med barnet vårt i huset. Jeg løpte ut av huset i inneskoene rett etter at det skjedde og gikk rundt i nabolaget i 3 timer fordi jeg ikke turte å gå tilbake. Tror ikke barnet vårt la merke til noe, men vet ikke. Jeg trenger hjelp  til å sette grenser for meg selv og bryte ut av dette.

Dette er nok det siste stedet jeg vil søke om hjelp, KG som er ett nettforum uten særlig filter. Men nå har jeg ikke peiling på hva som er rett i denne situasjonen. I ren desperasjon tenkte jeg at jeg skulle ringe ett krisesenter og søke om hjelp, men krisesentre er til for ressurssvake kvinner. Jeg har både jobb, lang utdanning og en ganske ressurssterk familie 30 minutter unna. Men jeg greier per nå å ikke foreta meg noe, fordi jeg føler så stor skam her. 

Hjelp ønskes

Anonymkode: 0d6c3...54e

Dersom du ikke forlater denne mannen, og noen finner det ut, hvilket sannsynligvis kan skje nå som barnet deres ser mer og mer, er at ingen av dere får ha barnet.

Jeg mener ikke under noen omstendigheter at du har skyld og fortjener å miste barnet ditt.
Men du ønsker hjelp til å bryte ut - du ødelegger barnet ditt ved å bli værende.
Han kan etter hvert drepe deg, og deretter skade og drepe barnet deres.

Ring politiet, dra på krisesenter. Kom deg unna. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Krisesenter er ikke for ressurssvake kvinner. Det er for kvinner i krise og som trenger hjelp til å komme ut av det. Og der er jo du nå, for det kan jeg si deg, alle som ser denne situasjonen utenfra vil si KOM DEG UT av det forholdet. 

Du har et barn og dermed ansvar for mer enn deg selv her. 

Anonymkode: ec21f...86f

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er lei meg for at du går igjennom dette!

Har du forsøkt å snakke med han om det? Du sier jo han er grei og snill ellers.

Dette må jeg bare kommentere. Ingen slår hele tiden. Alle voldelige folk er noen ganger snille og greie. Det har ikke noe å si. Det gjør det bare enda vanskeligere å gå. Håpet om at han skal være mer snill. At det kanskje ikke skjer flere ganger osv. holder ofrene fast i voldssirkelen. Nå har denne mannen gått lengre og lengre. Denne gangen angrepet mor foran barna. Her bør mor ta store forholdsregler og be om hjelp. Neste gang kan enda en grense flyttes....

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Det finnes ikke noe typisk voldsoffer, dette kan ramme alle. Ta kontakt med krisesenter, de har mye kunnskap og kan veilede deg. Både med råd og motivasjon, hva du har rett på av støtte, og tak over hodet i en akuttfase. Dere fortjener bedre!

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vilke tatt en prat med han og sagt du ikke tolererer det og bedt han oppsøke hjelp ellers går du.

Eller du drar før det blir verre.

Dra når han er opptatt med venner. 

Anonymkode: 4a09f...37e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette må jeg bare kommentere. Ingen slår hele tiden. Alle voldelige folk er noen ganger snille og greie. Det har ikke noe å si. Det gjør det bare enda vanskeligere å gå. Håpet om at han skal være mer snill. At det kanskje ikke skjer flere ganger osv. holder ofrene fast i voldssirkelen. Nå har denne mannen gått lengre og lengre. Denne gangen angrepet mor foran barna. Her bør mor ta store forholdsregler og be om hjelp. Neste gang kan enda en grense flyttes....

Jeg skjønner at dette ikke er for alle voldelige forhold. Jeg er selv i et forhold der jeg tidligere ble utsatt for vold. Jeg snakket med han en gang han var i godt humør og fortalte at jeg drar om han ikke skjerper seg. Han skjerpa seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Krisesenter er et bra sted å starte, men begynn uansett å notere ned en plan og finn ut hva du trenger hjelp med. 

Spiller ingen rolle om han fram til nå har vært en såkalt god far eller mønsterektemann utad, han er det åpenbart ikke lenger. 

Og du er forøvrig et helt typisk voldsoffer i denne sammenheng, på lik linje med alle andre ofre for partnervold.

Jeg er selv i ledende stilling med lang utdanning og god lønn; det hjalp ikke en dritt i samlivet med århundrets drittsekk med psykopatiske og voldelige trekk.

Anonymkode: 135a2...f14

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle kan havne i et voldelig forhold, og krisesenteret er for alle, både de med mye og de med lite ressurser. Ta det første steget i morgen og ring krisesenteret. 

Anonymkode: e52bf...384

• Nyttig 1
Skrevet

Kvelertak 3 ganger de siste 6 månedene? Det er jo svært alvorlig voldsutøvelse!! Hva gjør det med deg å leve med et damoklessverd hengende over deg? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og han tar deg med kvelertak helt uprovosert liksom? 

Anonymkode: 43c52...179

AnonymBruker
Skrevet

Kjære ts,

Ingen er "typisk voldsoffer" og ingen er "typisk voldelig kjæreste". Det er veldig viktig at vi forstår dette for det er så mye skam knyttet til det å være i et voldelig forhold, at den skammen over hvem vi er eller hvilken bås andre setter oss i og tror vi er er uhyre viktig å legge fra seg! Det er ikke sant at krisesenter er for ressurssvake kvinner. Det er minst like mye vold fra høyst oppegående menn med høy status mot høyst oppegående smarte, professorkvinner med stort nettverk og god inntekt, som det er fra alkoholiserte kriminelle menn mot allerede nedbrutte psykisk syke kvinner. 

FN fastslår at partnervold rammer alle type kvinner, uansett bakgrunn, etnisitet, sosial status, økonomisk klasse, religion og alder. ALLE type kvinner. 

Krisesenter er for ALLE som rammes av enten fysisk vold, psykisk vold, materiell vold eller økonomisk vold. Ofte er flere voldsformer tilfellet. Krisesenter er så mye mer enn nødbolig for de som må rømme, det er et dagsenter for nettverksbygging, det er et samtalested for noen å snakke med som kan temaet, som en slags psykolog eller støtteperson, og ingen dømmer deg for at du det ene øyeblikket vil ut og det neste øyeblikket fremhever de gode egenskapene hans og nøler. Det er helt normalt. 

Jeg kan sterkt anbefale et kurs på krisesenter som heter "Hva er vold?". Det går over åtte ganger, en time hver gang etter arbeidstid så man kan si at man bare dro innom en venninne på vei fra jobb, og er gratis. Det var katalysatoren for at jeg fikk gjort alvor i prosessen med å komme med ut og skjønte alvoret av hvordan jeg egentlig levde, hvordan det jeg trodde var å være en sterk kvinne og kjempe for forholdet og tåle alt fra en ellers perfekt mann, sank inn at var en kvinne under maktmisbruk av en voldelig mann. Det var først under kurset det virkelig sank inn at han ikke kom til å endre seg og at den psykologiske skaden gjort på meg ikke kunne rettes opp så lenge jeg fortsatte å være med han. Man lærer om alt fra de forskjellige formene for vold, til hvordan dette påvirker både en selv og barn psykologisk og følelsesmessig. Barna trenger ikke å se volden for å ta skade av den, at de hører krangling eller at de merker hvordan mor sitt kortisol nivå øker av å måtte gå på eggeskall gjør at deres eget kortisol nivå også øker, selvom de ikke forstår sammenhengen før de er eldre. Det kan føre til utvikling av psykiske og fysiske sykdommer og adferdsproblemer og problemer for fremtidige nære relasjoner. Jo lengre du er med denne mannen jo flere år av livet ditt vil han ødelegge, da mener årene etter brudd og ikke bare mens du er i forholdet. 

Du kan også lese på www.dinutvei.no og www.volinjen.no

Volinjen.no er en hjelpelinje man kan ringe anonymt hele døgnet, for noen å snakke med, noen å lufte ut ting til, noen å rådføre seg med, og hvis man ønsker det noen å få konkret hjelp fra. Jeg blir så rørt når jeg skriver det nå fordi Volinjen er også en stor del jeg må takke for at jeg etterhvert kom meg ut selvom det tok et år fra min første telefon dit så var det utrolig godt å ha noen å snakke med når jeg trengte det. Telefonnummeret er 116006 ❤️

Det aller største vendepunktet for meg var når jeg fortalte familien min om volden. Da visste jeg at det var no way back og det var derfor jeg fortalte det også. Enkelte venninner visste, men at familien visste var den største styrken jeg hadde på å virkelig få dratt meg selv ut av forholdet for godt.  

Du kan også leve et liv uten frykt og hvor personligheten og roen din faller på plass igjen ❤️ vi støtter deg! 

Anonymkode: 04bc6...c55

• Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Du må komme deg bort fra han så fort som mulig. Hva om han en dag gjør dette mot barnet deres? Ta deg fri fra jobb i morgen og pakk det nødvendigste for deg og barnet. Spør venner og familie om å få sove det en stund. Kontakt krisesenter og be om help.

Gå til politiet og be de notere hva han har gjort, så det er registrert. Det er ikke en anmeldelse, men en forsikring om at han har disse tendensene. Det kan være til hjelp for deg og alle andre han evt gjør det med.

Ikke vent med å gå fra han. En dag er det ikke sikker du kommer fra det i live.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn blir svært skadet av å være vitne til vold. Kom deg bort. Fortest mulig, både for din egen, og barnets skyld. En mann som utøver vold foran barn, og mot barnets mor, er IKKE en god far. Han er en farlig far. 

Anonymkode: dda81...25d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å ta kvelertak er meget alvorlig. Selv for voldelige menn er dette langt utpå skalaen. 

Ja, det er skamfullt. Men ennå mer skamfullt å måtte begynne å bekymre seg for om barnet forteller det hen er vitne til, til noen i bhg/ skole, da sendes det bekymringsmelding tvert. 

Å ta kvelertak er drapsforsøk. Du må glemme alt det andre gode han har. Han er syk! 

Jeg har master og god lønn. Havna med en ustabil og av og til voldelig mann, mulig personlighetsforstyrrelse i tillegg. 

Brukte 10 år på å bestemme meg for å gå. 2 barn. 

Oppsøk et krisesenter ja. Vold oppleves av ALLE typer kvinner i ALLE samfunnslag. Skammen er like stor for alle.

❤️

Anonymkode: d3df4...dcf

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke blitt voldsoffer fordi du har gjort noe galt eller at det er noe galt med deg. Du har blitt voldsoffer fordi mannen du elsker viste seg å være en voldsmann.

Man trenger hjelp for å komme ut av noe slikt. Ikke fordi man er ressurssvak, men fordi voldsmannen er farlig!

Anonymkode: 29449...ecf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dra til familien din, om du er for ressurssterk for krisesenter.

Anonymkode: ce162...e9c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...