Gå til innhold

Hva koster deres hest i måneden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker først og fremst på dere som har hest til kos og hobbybruk, ikke satsende ryttere. Jeg bor usentralt, så stalleie er ikke  så dyrt som på mer sentrale steder. Hva betaler dere for høy, flis, evt. kraftor, sko, veterinær, forsikring osv. i måneden?

Takk for svar! 😊

Anonymkode: 67481...c21

AnonymBruker
Skrevet

Hei ts! Håper du får mange svar. Jeg lagde en lignende tråd men for sportshest, så for de som har mere sportshest (står på stall med ridebane) svar gjerne i tråden min her :)

Anonymkode: 64588...4dd

AnonymBruker
Skrevet

Fôr ca 25 000 i året
Veterinærutgifter ca 10 000 i året 
Forsikring ca 12 000 i året
Utstyr ca 3000 i året
Hovtrim ca 10 000 i året
Sagflis ca 4000 i året

=64 000 i året / 5300 i mnd

Jeg har 3 hester. 

Anonymkode: 25f95...72e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fôr ca 25 000 i året
Utstyr ca 3000 i året
Hovtrim ca 10 000 i året
Sagflis ca 4000 i året

Jeg har 3 hester. 

Regner med 5300 i mnd er totalt for alle tre hestene? 😊

AnonymBruker
Skrevet

Uansett kostnadsnivå er det viktig med en heste-buffer. Husket jeg hadde venninner som på kort tid måtte ut med 90k dersom forsikringen ikke dekket skade/sykdom.

Anonymkode: 5fc13...2f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det er samlet for alle tre hestene. 

AnonymBruker
Skrevet

Stalleie: 6000

Grovfôr: 22000

Tillskudd/musli osv: 9600

Hovslager: 10000

Forsikring: 5000

Vetrinær: 2200

Utstyr: 2000

Spon: 5500

Totalt: 62300

Delt på 12 blir det 5200kr pr mnd for en hest på dugnadsstall uten særlig fasiliteter ut over beiter og mulighet til å ri eller kjøre til hall og bane om ønska.

Grovfôret er ganske rimelig, 6 kr pr kg, min spiser 12 kg døgnet, da har jeg regna med grovfôr til 10 mnd siden min står på beite i 2-3 mnd. Det er også alltid noe svinn.
Tilskudd, kraftfôr og slikt går det omtrent 100-200g dagen så en sekk holder i 10-20 dager med stk pris på 650kr, salt, olje og litt småtterier på toppen etter behov. Min får salt i fôret så det går noe også på beite.

Ca 1 sekk flis i uka, regner heller ikke her  med forbruk ved beite og kjøper i pall, henter også noe på sagbruk gratis.

Stalleier eier beiter så vi betaler samme sum hver mnd.

Hovslager kommer hver 6 uke, vintersko er dyrete enn sommersko, på beite er skoene oftest av men høvene må gjerne ha en trim alikevel litt avhengig av bruk og vær.

Alt overnevnt er for en hest, middels stor og ikke veldig tungfôra rase. Kun hobbybruk med noen kurs og småstevner her og der.

Anonymkode: 21c3d...4d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

det er sinnsykt (!!!) lite.

Nå har jeg kjempebillig stall, 3500 i måneden. (Der jeg sto før kostet det 7000 i måneden). Begge deler inkludert høy og kraftfor.

Sko ca 2000 hver 5. uke (dyrere om vinteren)

Forsikring 12 000 i året

Utstyr, vanskelig å si. Plutselig trenger man nytt dekken til 3000 kroner, de slites jo, mens en sal til 30 000 har man jo i mange år. Ofte må man ha to, både en til sprang og en til dressur. Grimer og leietau blir ødelagt og må erstattes innimellom. Hodelag og bitt koster fort noen tusen, men varer i mange år. Aner ikke hvordan jeg skal regne det ut.

Veterinær, noen tusen i året i snitt? Noen år kun vaksine, andre år dyrere.

Kurs/undervisning, ca 1000 i måneden.

Anonymkode: 3312e...200

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to hester, men kan ta den dyreste som går aktivt i trening(konkurrerer ikke), der betaler jeg i mnd 2700,- i stalleie inkl grovfór, 1000,- i tilleggsfór, 1100,- i forsikring, kiropraktor hver 6 uke 1500,-. Jeg er selv hovpleier og har derfor ikke utgifter til hovstell utover forbruksmateriell. Tannstell ca 3000,- hver sjette måned. Saltilpasning 2-3 ganger årlig, ca 2000,- pr gang. Vaksine betaler jeg 700,- for. Og så er det alltid noe uforutsett som dukker opp flere ganger årlig. Utstyr som må byttes eller skader som trenger veterinær.

Anonymkode: 8ac67...384

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fôr ca 25 000 i året
Utstyr ca 3000 i året
Hovtrim ca 10 000 i året
Sagflis ca 4000 i året

Jeg har 3 hester. 

Da har du hestene hjemme på egen gård? Ikke leier stallplass? 

Skrevet

Sagflis: Her har prisene gått veldig opp, bruker ca 1-2 i uka, koster 185 per. La oss si 1,5 i snitt, altså 1110 i uka.

Sko hver sjette uke, 2210 hver gang, ca 1500 i mnd

Tannrasp to ganger i året, 600 i mnd i snitt.

Vitaminer/dyrlege/div 500 i mnd

Hadde tidligere hesten på dugnadsstall der grovfor var inkludert, 3500 i mnd

7210 i mnd. Litt mindre på sommeren fordi hesten står ute og ikke bruker sagflis.

Gammel hest uten forsikring. Nå står han hjemme, og jeg slår gresset selv, men koster kanskje 500 i mnd i plast og diesel til rundballen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Stalleie: 6000

Grovfôr: 22000

Tillskudd/musli osv: 9600

Hovslager: 10000

Forsikring: 5000

Vetrinær: 2200

Utstyr: 2000

Spon: 5500

Totalt: 62300

Delt på 12 blir det 5200kr pr mnd for en hest på dugnadsstall uten særlig fasiliteter ut over beiter og mulighet til å ri eller kjøre til hall og bane om ønska.

Grovfôret er ganske rimelig, 6 kr pr kg, min spiser 12 kg døgnet, da har jeg regna med grovfôr til 10 mnd siden min står på beite i 2-3 mnd. Det er også alltid noe svinn.
Tilskudd, kraftfôr og slikt går det omtrent 100-200g dagen så en sekk holder i 10-20 dager med stk pris på 650kr, salt, olje og litt småtterier på toppen etter behov. Min får salt i fôret så det går noe også på beite.

Ca 1 sekk flis i uka, regner heller ikke her  med forbruk ved beite og kjøper i pall, henter også noe på sagbruk gratis.

Stalleier eier beiter så vi betaler samme sum hver mnd.

Hovslager kommer hver 6 uke, vintersko er dyrete enn sommersko, på beite er skoene oftest av men høvene må gjerne ha en trim alikevel litt avhengig av bruk og vær.

Alt overnevnt er for en hest, middels stor og ikke veldig tungfôra rase. Kun hobbybruk med noen kurs og småstevner her og der.

500 i mnd i stalleie? Det var billig!

AnonymBruker
Skrevet

Hadde nok ikke trengt å stå på en så "fancy" stall til mitt bruk, men jeg jobber på stallen og da er det mest praktisk å ha hesten her også. Dessuten liker jeg å starte litt stevner innimellom men gidder ikke reise på stevner, og stallen arrangerer stevner i sprang, dressur og feltritt jevnlig gjennom hele året. Jeg er rett og slett litt lat. 😛

Stalleie: 6500 kr. Det inkluderer x antall kg grovfôr (jeg husker ikke mengden, men min spiser innenfor den grensa), to sekker flis i uka og et utvalg av kraftfôr, vitaminer, oljer og tilskudd. Hvilke tilskudd og oljer vi kan få gjennom leia kan variere litt. Oppstallører får i hovedsak tilbud om det vi til enhver tid bruker til rideskolehestene.

Fôr: 350 kr cirka. Kjøper kun én type kraftfôr utenom det vi kan få gjennom leia og den varer i litt over to måneder.

Hovslager: Tror jeg ligger på 1000 kr i måneden i sommersko-sesongen og 1500 kr i måneden i vintersko-sesongen. Kaster sjeldent sko, heldigvis.

Veterinær: Det varierer så utrolig mye, så det tør jeg ikke tippe på.

Tannlege: Kommer to karer fra England hver 9. måned cirka. Prisen varierer etter hvor mange som slenger seg på, men tror jeg pleier å betale 3500 kr per gang?

Kiropraktor/massasje: Akkurat nå betaler jeg ingenting. Vår faste tafsedame bruker han som "modell" når hun har praktikanter, også driver et par oppstallører med utdannelsen nå og øver seg på han. 😇

Sommereksem: Velger å ha denne som egen post fordi det er så himla dyrt. Tviler ikke på at det går minst 10 000 kr i året på eksemen. Flere eksemdekken gjennom sommeren (som koster 1500-2000 kr per stykk), kortisontabletter, kortisoninjeksjoner, salver... Skal sies at min er hardt rammet.

Utstyr: Varierer også mye. Jeg kjøper så mye som mulig brukt og reparerer til gullmedaljen. Kanskje 2000 kr i snitt, hvis jeg ikke kjøper sal?

Saltilpassing: Mammas venninne er sertifisert og gjør det mot en flaske vin. Hun har heldigvis ikke så dyr smak.

Kurs/undervisning: 1000 kr. Enkelte måneder er det litt mer, og andre måneder er det mye mindre.

Stevner: I snitt 350 kr. Kan gå lang tid mellom hver gang, og så kan jeg plutselig starte flere stevner på en måned. Men jeg starter bare på hjemmebane og trenger ikke regne inn noe mer enn startavgift.

Medlemsskap i klubben: 400 kr i året.

Anonymkode: 66ca1...51c

AnonymBruker
Skrevet
solsolsol skrev (16 timer siden):

500 i mnd i stalleie? Det var billig!

6000 i mnd i stall leie står det 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

6000 i mnd i stall leie står det 

Nei, det stemmer med 500kr mnd i stalleie.

Det er kaldstall, dugnadsstall uten noe særlig fasiliteter. Vi ordner med gjerder, maler og litt slike ting også på dugnad men det er fortsatt sykt billig.

Tidligere melkefjøs som er omgjort til stall, eier har selv hester der så det er litt av grunnen til prisen. Eier slipper fôringer, vi vet at stallen er under oppsyn om natta også så alle nyter godt av ordningen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

4250 kr i måneden i stalleie, og her er det inkludert høy, kraftfor, diverse tilskudd, halm som underlag i boksen,  pynting av boksen og inn og utslipp. I stallen jeg har hesten min så velger jeg selv om jeg vil møkke boksen, strigle hesten mm eller om de som driver stallen gjør det, uansett er kostnaden 4500 kr. Hovslager er hver 6.uke og det koster 900 kr (eier/rideinstruktøren av stallen er hovslager, og skor billig). Tannrasp ca hver 8 måned og koster 2700 kr, forsikring kr 567 pr måned. Veterinæfutgifter er minimale, men fast vaksinering og helsesjekk en gang i året.

Anonymkode: 37d11...58a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...