Gå til innhold

Føler meg stakkarsliggjort av familie, men føler vi egentlig har det veldig fint.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei av å høre at folk rundt meg, og da spesielt familie sier at barna mine har vokst opp så fattig i dems øyne, snakker som de aldri har opplevd noe og snakker i en stakkarslig tone om dem når jeg sier vi skal gjøre noe. Som "ja, så koselig for dem, de trenger å finne på noe de også" i sånn stuslig tonefall. 

Pga mine prioriteringer så har dem funnet på MYE i alle år, jeg har alltid passet på at de får oppleve ting hvert bidige år. De har vært i nesten alle fornøyelsesparkene i hele Norge, noen av dem flere ganger. Vi har både vært en gang i syden, og flere år på rad på lang byferie i Danmark der de har vært i både Legoland, Djurs og Fårup. De har også opplevd mange ting i Sverige som Liseberg, og også Daftø når de var mindre. Vi er på hyttetur en uke hver eneste sommer der de har med en venn hver, og vi koser oss da gløgg med god mat, godteri og is. I år skal vi til Polen på byferie med badeland og shopping, og andre ting i sommer av parker her hjemme. Det er kanskje mange uker vi også er hjemme, men vi skal noe flere uker også. Før når de var yngre var de ofte på relativt dyre sommerleirer, og når de var enda yngre enn det har vi testet ut alt lokalt for barn av gårder osv. 

De får klær, de får sommerleker, de får penger til kino en gang i blandt osv osv.... 

Men i andre sine øyne så er det stakkars barna mine, for de vokser opp uten stor flott enebolig og flott bil, fordi jeg alltid har tjent godt under gjennomsnitt. Og uansett hvor mye jeg forklarer at vi skal noe så er det fortsatt så synd på barna mine fordi vi er fattige i andres øyne. Jeg er så lei av det, at jeg ville skrive det ned i denne tråden her av frustrasjon. Det er likeverdig ferie selvom vi ikke er flere uker i syden hvert år, men folk synes tydeligvis ikke det. 

Er det andre som opplever dette, at folk liksom bare har bestemt seg for at det er stakkars dere liksom? Jeg føler vi alltid har hatt det fint jeg, derfor blir jeg faktisk litt såret når andre stakksliggjør oss.  

Sånn ellers også har barna alt de trenger, og får også fine gaver til jul og bursdag. Jeg skjønner det ikke 🤷‍♀️

Anonymkode: 47c0c...3a2

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet du, jeg ville ha sagt rett ut neste gang at det er ubehagelig å bli stakkarsliggjort sånn når du prioriterer hardt for å gi barna en variert og morsom barndom. Om noe bør de være veldig imponerte. Ofte tenker kanskje ikke folk helt over det før man tar det opp heller.

Anonymkode: 6d8ad...5c6

• Liker 5
Skrevet

Men hvem er disse raringene? Det høres da ut som ungene dine har det mer en fint?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (5 minutter siden):

Men hvem er disse raringene? Det høres da ut som ungene dine har det mer en fint?

Det er flere i familien, både en av mine søstre, mormor, mor osv. 

Ja, barna har hatt en super barndom, i dag er de ungdommer og har det veldig fint. Jeg kunne heller ønsket meg evt en klapp på skulderen fordi jeg har vært hundre prosent alene med dem i alle år, ikke bli stakkarsligjort, det liker jeg ikke. 

• Liker 2
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vet du, jeg ville ha sagt rett ut neste gang at det er ubehagelig å bli stakkarsliggjort sånn når du prioriterer hardt for å gi barna en variert og morsom barndom. Om noe bør de være veldig imponerte. Ofte tenker kanskje ikke folk helt over det før man tar det opp heller.

Anonymkode: 6d8ad...5c6

Jeg har prøvd å si det, men det blir liksom feid bort med sånn "du trenger ikke forklare deg, vi skjønner", men de forstår absolutt ikke. Ellers hadde dem jo ikke holdt på sånn. De mener det absolutt ikke vondt, men jeg føler meg lite vell når folk holder på sånn. Jeg føler meg ikke god nok selvom jeg egentlig vet at jeg er det. 

• Hjerte 1
Skrevet

Ryddet for latterliggjøring,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Skrevet

Hæ? Jeg forstår ikke. Det er langt i fra alle som har råd til leie av hytte, parker i Norge, turer til Danmark og Polen. Jeg vil jo da anta at dere har helt normal økonomi, eller at du prioriterer hardt ellers for å få råd til turer. 

Er de du snakker om, familie og venner, veldig snobbete når det gjelder ferier? Er det kun tur til Thailand eller 2 uker i Alicante som er bra nok?

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenker at du bare må innse at familien din har en feilkobling et eller annet sted. Det er virkelig ingenting stakkarslig over det dere gjør:)

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Perleblomst skrev (2 minutter siden):

Hæ? Jeg forstår ikke. Det er langt i fra alle som har råd til leie av hytte, parker i Norge, turer til Danmark og Polen. Jeg vil jo da anta at dere har helt normal økonomi, eller at du prioriterer hardt ellers for å få råd til turer. 

Er de du snakker om, familie og venner, veldig snobbete når det gjelder ferier? Er det kun tur til Thailand eller 2 uker i Alicante som er bra nok?

Ja, jeg prioriterer hardt. Jeg legger helt mine egne behov bort, kjøper sjeldent noe til meg selv, har for eksempel samme klær i årevis med mindre de blir ødelagt. Går aldri ut og spiser med venner eller finne på noe særlig selv, og alt jeg tjener og får av penger som er igjen etter utgifter går til barna. Hytte låner jeg heldigvis gratis av et familiemedlem hvert år, så der er jeg vært heldig. Men alt annet sparer jeg til og bruker det jeg har på barna, de har alltid vært fornøyde. De har aldri sett på seg som fattige, selvom vi egentlig i følge statistikken er det. Barna er fornøyd og skjønner heller ikke hva folk mener når dem sier sånn. 

Flere i familien er ganske snobbete ja, er på sydenferie flere ganger i året, så de skjønner ikke at det vi gjør er likeverdig ferie. Vi var også på sydenferie en gang, det er faktisk ikke det ungene prater mest om av de tingene vi har gjort. 

Når barna var mindre så campet vi også en del,mange utrolig flotte passer. Vi laget mat på bål eller primus, gikk fine turer i marka og badet og spise god mat. Koste oss med snacks på kveldene, lekte med sommerleker som kubb med venner og sov i telt.  Det er ofte de de tingene ungene barna husker best. Nå er de ungdommer så disse tingene er kanskje litt forbi, men det er skapt gode minner i barna de tar med seg for alltid. Kunne ønske familien så verdien i det også. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Dersom de fortsetter med denne holdningen her ville jeg ha kuttet de ut de som gjør det. Av-og-til er det bedre å faktisk velge bort familien når de drar ned energinivået ditt med slike holdninger.

Hadde noen i familien min oppført seg sånn mot meg dersom jeg får barn ville jeg ha forlatt dem. Kuttet all kontakt med de. Enten det eller så får de jammen meg gi deg litt mere respekt (som du fortjener).

Endret av Intervence
AnonymBruker
Skrevet

For å forklare hvor stakkarslig de gjør oss, så sa et av disse familiemedlemene i en tale i det ene barnet mitt sin konfirmasjon, at " selvom du har vokst opp med dårlig råd, så har du vokst opp med uendelig kjærlighet". Tanken rundt den setningen var jo kanskje godt ment, men jeg følte på det da barna aldri har manglet noe i sitt liv, og synes det uansett var teit å si. De har hatt alt av utstyr, vært med på alt som alle andre, aktiviteter og annet. Jeg følte meg litt liten da det ble sagt. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skal hele tiden poengteres liksom at vi har dårlig råd, men vi har hatt det helt supert og det er ikke synd på oss. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Intervence skrev (2 minutter siden):

Dersom de fortsetter med denne holdningen her ville jeg ha kuttet de ut de som gjør det. Av-og-til er det bedre å faktisk velge bort familien når de drar ned energinivået ditt med slike holdninger.

Hadde noen i familien min oppført seg sånn mot meg dersom jeg får barn ville jeg ha forlatt dem.

Jeg har vært inne på tanken flere ganger, for det føles litt giftig ut til tider. Det er vanskelig når det er familie, men det har jo resultert i at jeg ikke gidder å være for mye sammen med dem. Jeg føler meg utilpass med dem når de holder på sånn, og holdningene dems skinner jo gjennom i mye annet også, jeg orket ikke. Kanskje jeg med tiden må kutte dem helt ut ja.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det skal hele tiden poengteres liksom at vi har dårlig råd, men vi har hatt det helt supert og det er ikke synd på oss. 

Dessverre ikke en helt ukjent problemstilling, det finnes mange som like å rakke ned på dem som ikke sitter med store verdier (som for dem ofte blir det samme som "fattigdom"). Grunnene kan være mange, alt ifra sjalusi over å se at både du og barna har hatt det fint med mindre penger mens de vet at de selv kanskje ikke hadde klart å sette pris på det, til god gammeldags skadefryd over at noen sitter dårligere i det enn dem selv sånn rent økonomisk. Mange liker å hovere på en litt sånn skjult måte overfor dem som har mindre enn dem selv, enten det måtte være på grunn av jobb/lønn, familiesituasjon, boligsituasjon, m.m. Men en ting er når det kommer fra egen familie, da blir det ekstra sårt. Ville anbefalt å vurdere å kutte kontakten eller iallefall begrense den veldig, for det er ikke kjekt å være i lag med noen som oppfører seg sånn. Familie eller ei.

Anonymkode: 9b9fa...554

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er så lei av å høre at folk rundt meg, og da spesielt familie sier at barna mine har vokst opp så fattig i dems øyne, snakker som de aldri har opplevd noe og snakker i en stakkarslig tone om dem når jeg sier vi skal gjøre noe. Som "ja, så koselig for dem, de trenger å finne på noe de også" i sånn stuslig tonefall. 

Pga mine prioriteringer så har dem funnet på MYE i alle år, jeg har alltid passet på at de får oppleve ting hvert bidige år. De har vært i nesten alle fornøyelsesparkene i hele Norge, noen av dem flere ganger. Vi har både vært en gang i syden, og flere år på rad på lang byferie i Danmark der de har vært i både Legoland, Djurs og Fårup. De har også opplevd mange ting i Sverige som Liseberg, og også Daftø når de var mindre. Vi er på hyttetur en uke hver eneste sommer der de har med en venn hver, og vi koser oss da gløgg med god mat, godteri og is. I år skal vi til Polen på byferie med badeland og shopping, og andre ting i sommer av parker her hjemme. Det er kanskje mange uker vi også er hjemme, men vi skal noe flere uker også. Før når de var yngre var de ofte på relativt dyre sommerleirer, og når de var enda yngre enn det har vi testet ut alt lokalt for barn av gårder osv. 

De får klær, de får sommerleker, de får penger til kino en gang i blandt osv osv.... 

Men i andre sine øyne så er det stakkars barna mine, for de vokser opp uten stor flott enebolig og flott bil, fordi jeg alltid har tjent godt under gjennomsnitt. Og uansett hvor mye jeg forklarer at vi skal noe så er det fortsatt så synd på barna mine fordi vi er fattige i andres øyne. Jeg er så lei av det, at jeg ville skrive det ned i denne tråden her av frustrasjon. Det er likeverdig ferie selvom vi ikke er flere uker i syden hvert år, men folk synes tydeligvis ikke det. 

Er det andre som opplever dette, at folk liksom bare har bestemt seg for at det er stakkars dere liksom? Jeg føler vi alltid har hatt det fint jeg, derfor blir jeg faktisk litt såret når andre stakksliggjør oss.  

Sånn ellers også har barna alt de trenger, og får også fine gaver til jul og bursdag. Jeg skjønner det ikke 🤷‍♀️

Har du vokst opp med denne rollen? Høres ut som de har bare valgt ett stempel på deg. Erfaringsmessig så er det vanskelig å bryte uansett hvor bra man gjør det i livet. Så jeg tror jeg ville heller satt fokus på ungene. Det høres ut som du gir dem masse opplevelser, og gir dem alt du har og det er mer enn bra nok. Og du har lov til å unne deg noe du også ♥️

Anonymkode: b6d37...9b5

Skrevet

Prøv å ikke snakk om hvor dere skal reise/ gjøre , unntatt om du blir spurt  . Det er nok en rolle de har gitt deg og dine i familien . Som trøst så er det de små og trygge opplevelser som sitter som minne hos barna. Vi reiste årlige turer med barna når de var små til syden , men det er ikke disse opplevelsene de snakker om som voksen , nei da er det telttur, hytta og senere som tenåringer byturer med opplevelser i Europa. Sydenturer er ikke vår favoritt når vi skal ut å reise men flott når barna var små. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det eldre garde som har introjekter om at livet dere lever ikke er bra nok? 

Det som er farlig med dette er at det forplanter seg i barna og deg på sikt. At barna tenker livet ikke er bra nok og går inn i voksenlivet med den følelsen. Og at du som foreldrer internaliserer det som kritikk om at du ikke er god nok. 

Hadde tatt en prat om dem om dette for å få dem til å ta seg sammen. Men noen ganger må man ta litt avstand fra sånne folk. 

Jeg har også slike folk i min familie som mener at deres liv er bedre enn mitt, og så glemmer jeg det når jeg ikke ser dem, men når vi treffes så er det disse holdningene igjen. Selv om jeg klatrer i karrieren og har et fint hjem og barnet har alt han trenger, så er det n o e som ikke er godt nok. 

Anonymkode: acc47...e71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hadde spurt > hvor mye penger er b r a nok da mener du? jeg og min famimie har bra økonomi ihvertfall. Men det høres ut som du synes det er noe som mangler. 

Anonymkode: acc47...e71

Skrevet

Merkelig at de er så opptatt av hvor lite du har - uten å tilby å hjelpe, om de mener du har altfor lite? 

Jeg tror jeg hadde gjort et poeng ut av det.. «Jeg er stolt over å ha klart meg selv, og alltid vært i stand til å gi barna det de trenger - uten hjelp fra andre»..tipper de blir rolige da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De høres veldig snobbete ut, det synes jeg faktisk du kan si til de også. Barna dine har hatt en fin barndom. Jeg vil heller ikke beskrive deg som fattig. så de vet faktisk ikke hva det å være fattig 

Anonymkode: 4308a...1bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...