AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #1 Skrevet 11. juni 2023 Alt er «men jeg skal bare», og han gjør tusen ting hver dag som han vet ikke er greit. Ikke noe ondskapsfullt, og ikke noe som skader andre mer enn på nivå med å stjele søskens godteri. Han er nest yngst av 4 gutter, og ble nettopp 5 år. Alle har fått samme oppdragelse, som vi mener inneholder en grei balanse av kjærlighet og forutsigbare rammer. Vi gir barna mye tid og oppmerksomhet, så det er neppe det, heller. De andre respekterer beskjeder og grenser, mens han egentlig aldri har gjort det. Han gjør akkurat så det passer ham, og ingen moralpreken går inn. Lurer seg hele tiden til ekstra goder, og er veldig snartenkt når det gjelder å få det som han vil. Noen som har vært i samme situasjon, eller har råd? Anonymkode: c9eb3...118
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #2 Skrevet 11. juni 2023 Min yngste på snart fem er likedan. Men hun er jo ikke ferdig oppdratt, det er en kontinuerlig jobb. Har hatt forutsigbare rammer og grenser hele veien. Anonymkode: ba028...d04 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #3 Skrevet 11. juni 2023 Ved å gjøre ting han vet han ikke får lov til så får han vel en del oppmerksomhet? Det kan hende han trenger å bli sett mer enn han gjør? Har dere prøvd å rose han når han gjør noe bra og se ham litt mer/lese bok sammen o.l? Det kan hende det ikke skal sy mye mer til? Anonymkode: b7e83...1f2 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #4 Skrevet 11. juni 2023 Jeg reagerer på ordene dine "ulydig" og "moralpreken", - er vel ikke en hund du oppdrar? Når han får slike tilbakemeldinger er det ikke så rart han ikke vil samarbeide. Gi han ros når han gjør noe som er bra, gode beskjeder osv. Overse ting, - er jo ikke alt man trenger å pirke på..... Anonymkode: 836cd...46a 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #5 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ved å gjøre ting han vet han ikke får lov til så får han vel en del oppmerksomhet? Det kan hende han trenger å bli sett mer enn han gjør? Har dere prøvd å rose han når han gjør noe bra og se ham litt mer/lese bok sammen o.l? Det kan hende det ikke skal sy mye mer til? Anonymkode: b7e83...1f2 Jeg tror mer det er at fristelsen blir for stor, han vil helst gjøre det han har lyst til å gjøre. Det er likt i barnehagen. Men skal prøve med enda mer oppmerksomhet for å se om det funker. Ts Anonymkode: c9eb3...118
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #6 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg reagerer på ordene dine "ulydig" og "moralpreken", - er vel ikke en hund du oppdrar? Når han får slike tilbakemeldinger er det ikke så rart han ikke vil samarbeide. Gi han ros når han gjør noe som er bra, gode beskjeder osv. Overse ting, - er jo ikke alt man trenger å pirke på..... Anonymkode: 836cd...46a Her legger du virkelig vrangsiden til. Han får ikke "slike tilbakemeldinger". Ts Anonymkode: c9eb3...118
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå