Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en jobb som alltid er hektisk, men i det siste har det blitt ekstremt stressende. Jeg har nok innsett at dette ikke er riktig jobb for meg, men inntil jeg finner en ny jobb så må jeg bare stå i det. Trenger tips til hvordan distansere seg mentalt slik at jeg ikke lar jobben gå ut over fritiden, og at jeg klarer å holde ut frem til ferien.

Skrive lister og lignende gjør jeg allerede, og jeg kan heller ikke delegere oppgaver. Må bare fokusere på det mentale hos meg selv, men hvordan? 

Anonymkode: 3ffd2...72a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Stress er tankene om alt du ikke får gjort. Prioriter, og bruk liste aktivt. På slutten av dagen skriver du ned det du ikke har fått gjort, og prioriterer lista. Så starter du på den dagen etterpå, og hver gang du skal gjøre noe nytt vurderer du om det skal prioriteres over det du allerede har på lista, skrives nederst eller bare rett og slett si fra at du ikke har tid/mulighet. 

på slutten av uka tenker du gjennom hva du har fått gjort, og hva du bevisst har prioritert ned og konsekvensen av at det ikke er gjort. Skriv så ned hva du skal prioritere på mandag, så hodet får pause i helgen. Du må skille mellom jobb og fritid, for det er ofte der stresset sitter.

men det å være bevisst rundt hva som ikke blir prioritert og konsekvensene av det er et veldig godt utgangspunkt for en prat med lederen din om arbeidsbelastningen din, for enten må din tid omprioriteres, eller så må man fordele på en annen måte.

AnonymBruker
Skrevet

Kalender og lister er løsningen for meg. Jeg lager en plan hver søndag, og justerer jeg hver morgen. Ved siden av hovedlisten for dagen har jeg en "haster" liste for oppgaver som rykker først i køen. 

Alltid ren mailboks var også et viktig prinsipp for meg, slik at det ikke lå informasjon og oppgaver jeg ikke var klar over der. Men en runde 3-4 ganger om dagen, skru av alt av push. 

Innimellom legger jeg bare telefonen på et annet rom en times tid for å få arbeidsro. 

Podcasts om temaet hjalp meg en periode. Grit poden har mye bra. 

Anonymkode: 274f8...ad5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har en jobb som alltid er hektisk, men i det siste har det blitt ekstremt stressende. Jeg har nok innsett at dette ikke er riktig jobb for meg, men inntil jeg finner en ny jobb så må jeg bare stå i det. Trenger tips til hvordan distansere seg mentalt slik at jeg ikke lar jobben gå ut over fritiden, og at jeg klarer å holde ut frem til ferien.

Skrive lister og lignende gjør jeg allerede, og jeg kan heller ikke delegere oppgaver. Må bare fokusere på det mentale hos meg selv, men hvordan? 

Vet mange er skeptiske til meditasjon og pusteøvelser, men det kan være verdt å sette av 5-10 minutter til dette når du kommer hjem fra jobb evt. på morgenen før jobb. Mye forskning som viser at meditasjon og pusteøvelser hjelper til å mestre stress, særlig dersom du klarer å fortsette med dette over tid. Med pusteøvelser for eksempel så påvirker du jo nervesystemet direkte og roer det ned. Er kanskje ikke så mye du kan gjøre med de tingene som skaper stress hos deg, men kanskje det er mulig å hjelpe kroppen din til å bli bedre rustet til å takle stresset. Og vet det kan være vanskelig å finne tid til det, men fysisk aktivitet er også stressdempende og forebyggende. Trenger ikke å være store greier, kan være en 5-10 minutters gåtur på kvelden for eksempel (enda bedre hvis du klarer å få pulsen litt opp).

Anonymkode: 5e52d...a4f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare gir totalt faen. Da forsvinner stresset 

Anonymkode: d2f6c...3f0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Lister og planlegging har jeg allerede, men har en jobb som ikke kan planlegges i detalj da det ofte dukker opp hastesaker som må prioriteres. 
Har alltid tenkt at meditasjon ikke er min ting, men nå har jeg prøvd det meste uten at stresset slipper tak i kroppen så kanskje jeg skal gi det et forsøk. 

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

Hjelper det å tenke at det ikke er du som er problemet? Det er bare en jobb, og som Anonym over sier, litt rått pg brutat, men sant, hva med å gi litt mer f? Jobben er ikke deg, og de som bestemmer sånt har gitt deg oppgaver langt utover det som er bra for deg. Jo mer du mediterer og gjør dette til at dette skal du fikse, jo mer er du en del av problemet.

Gi mer f, hektisk er greit, stress er ikke greit,

Lykke til videre, uansett.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar. Lister og planlegging har jeg allerede, men har en jobb som ikke kan planlegges i detalj da det ofte dukker opp hastesaker som må prioriteres. 
Har alltid tenkt at meditasjon ikke er min ting, men nå har jeg prøvd det meste uten at stresset slipper tak i kroppen så kanskje jeg skal gi det et forsøk. 

Vil anbefale å finne guidede meditasjoner på youtube, gjerne rettet mot å redusere stress (søk for eksempel 10 minute meditation for stress eller noe sånt) og finn en tid på døgnet som passer deg der du ikke blir forstyrret. Prøv å gjøre det til samme tid hver dag i to uker, så kan du se om du føler dette er noe du ønsker å fortsette med. Masse lykke til TS❤️

Anonymkode: 5e52d...a4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...