Gå til innhold

Far vil at barnet skal ha delt bosted

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært fra hverandre i vel 1 år. I den tiden har far aldri spurt om å få ha barnet. Jeg har alltid vært den som har tatt kontakt og avtalt. I den tiden vi har vært fra hverandre har barnet vært på 3 overnattinger hos far, kun i helger og aldri på hverdagen.

Far har ikke betalt bidrag, men alltid sagt han skal være med å betale, men det har aldri passet. Sendte derfor krav til NAV. Etter at far fikk vite at jeg hadde sendt krav har han sagt han vil at barnet skal ha delt bosted. Den siste tiden har han bedt om å ha barnet oftere, han lager avtaler med barnet, men han møter sjeldent opp.

Han skulle ha barnet denne helgen, men hadde samvær i 1 time før han kjørte barnet hjem. Har alle meldinger hvor vi har avtalt samvær, men ingen meldinger som sier han ikke har hatt barnet, for han møter bare ikke opp. Forrige helg hentet han barnet og var borte en times tid, dagene etter var barnet helt umulig å ha med å gjøre. Barnet snakket stygt til meg, var sint og utrolig urolig. Langt om lenge forteller barnet at far hadde sagt til barnet at hen ikke måtte bo hos meg for jeg var dum i hodet. Jeg snakket med barnet om dette, at voksne ikke skulle si slike ting, det virket som det hjalp for barnet roet seg.

skal til ny mekling, men er livredd for far skal få delt omsorg for barnet

Anonymkode: bd704...3ee

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mekling gir ikke far verken samvær eller delt omsorg. Da må far ta det til retten. Men mekling kan ende i en samværsavtale hvis dere er enige om det. Anbefaler at den er så detaljert som mulig. F.eks tidspunkt for henting/levering. Hvem som skal hente/levere. Sykt barn-dager. Hvilke dager dere bytter ved jul/påske. Ferier (vinter, høst, sommer). 

Anbefaler deg å kjøpe en notatbok der du for hver gang far skal ha barnet skriver ned hvordan det gikk, kommunikasjonen i forkant etc. 

Anonymkode: 69416...a89

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I den situasjonen du beskriver: Absolutt ikke delt bosted eller delt omsorg. Fyren holder ut knapt 1 time med sitt eget barn. Sier seg selv at han kan ikke engang ha ordinært samvær 

Anonymkode: bc05f...fbd

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Han kan ikke "få" noe uten å gå gjennom retten. Her skinner det tydelig gjennom at han vil ha samvær for å slippe å betale noe. Barnets beste skal være førende for avtaler om samvær. Bare hold på ditt du. Det er du som er barnets primære omsorgsperson. Far orker bare en time og da er barnet ute av seg etterpå. Minst mulig samvær....og veldig tydelige rammer for dette.

Anonymkode: 89983...1ba

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du lage en liste med alle datoene som dere har avtalt samvær og så notere hva som faktisk var av samsvar. Har du en helt saklig oversikt med dato og tidspunkt så er det lettere å vise hvor stort problemet er.

Anonymkode: e830e...eaa

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert pga økonomi.

Anonymkode: 4271e...171

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare si nei. Hn er neppe dum nok til å gå til retten.

Anonymkode: 793ba...6b8

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare si nei. Hn er neppe dum nok til å gå til retten.

Anonymkode: 793ba...6b8

Akkurat det han er

AnonymBruker
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har vært fra hverandre i vel 1 år. I den tiden har far aldri spurt om å få ha barnet. Jeg har alltid vært den som har tatt kontakt og avtalt. I den tiden vi har vært fra hverandre har barnet vært på 3 overnattinger hos far, kun i helger og aldri på hverdagen.

Far har ikke betalt bidrag, men alltid sagt han skal være med å betale, men det har aldri passet. Sendte derfor krav til NAV. Etter at far fikk vite at jeg hadde sendt krav har han sagt han vil at barnet skal ha delt bosted. Den siste tiden har han bedt om å ha barnet oftere, han lager avtaler med barnet, men han møter sjeldent opp.

Han skulle ha barnet denne helgen, men hadde samvær i 1 time før han kjørte barnet hjem. Har alle meldinger hvor vi har avtalt samvær, men ingen meldinger som sier han ikke har hatt barnet, for han møter bare ikke opp. Forrige helg hentet han barnet og var borte en times tid, dagene etter var barnet helt umulig å ha med å gjøre. Barnet snakket stygt til meg, var sint og utrolig urolig. Langt om lenge forteller barnet at far hadde sagt til barnet at hen ikke måtte bo hos meg for jeg var dum i hodet. Jeg snakket med barnet om dette, at voksne ikke skulle si slike ting, det virket som det hjalp for barnet roet seg.

skal til ny mekling, men er livredd for far skal få delt omsorg for barnet

Her tenker jeg at du går med på 50/50. Skriver ned et helt år hvem som skal ha ungen når. 

Mandag, tirsdag, onsdag pappa

Onsdag, Torsdag, fredag mamma med dato og alt

Så ved siden av skriver du reelt samvær (og avlyst grunn/grunn til endring) Etter noen mnd minner du på at du kan ikke fortsette slik (basert på det du skriver så er vell Reelt samvær 2timer i mnd), for da må jeg desverre ha noen form for bidrag hvis det viser seg at far alltid avlyser. Når et år har gått har du alt på det tørre og kan få endret det slik du selv ønsker.

Anonymkode: 0d558...ab9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her tenker jeg at du går med på 50/50. Skriver ned et helt år hvem som skal ha ungen når. 

Mandag, tirsdag, onsdag pappa

Onsdag, Torsdag, fredag mamma med dato og alt

Så ved siden av skriver du reelt samvær (og avlyst grunn/grunn til endring) Etter noen mnd minner du på at du kan ikke fortsette slik (basert på det du skriver så er vell Reelt samvær 2timer i mnd), for da må jeg desverre ha noen form for bidrag hvis det viser seg at far alltid avlyser. Når et år har gått har du alt på det tørre og kan få endret det slik du selv ønsker.

Du tenker ikke på barnet her da? En far som avlyser og endrer samvær i hytt og pine, det påvirker et barn. Barn trenger forutsigbarhet. Hadde aldri levd etter en slik løsning i et år. 

Anonymkode: 70098...a93

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Akkurat det han er

Har han penger til advokat, da?

Anonymkode: 9a822...6d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du tenker ikke på barnet her da? En far som avlyser og endrer samvær i hytt og pine, det påvirker et barn. Barn trenger forutsigbarhet. Hadde aldri levd etter en slik løsning i et år. 

Anonymkode: 70098...a93

Noen som er like skarp som en klinkekule her ja

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta vare på meldinger hvor dere avtaler samvære. Når han ikke møter opp, eller leverer tilbake barnet, sørg for å ha vitner og dokumentasjon på at du hadde barnet hele helgen likevel. Stikk på besøk til folk, etc.

Anonymkode: d7aae...4aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han virker IKKE skikket til å ha barn!

Anonymkode: d7aae...4aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Sikkert pga økonomi.

Anonymkode: 4271e...171

Hvorfor tror du det?  Slik systemet er lagt opp, koster det like mye å ha samvær (utgifter til mat, bolig etc) som det koster i bidrag for tiden man ikke har samvær.  Underholdsdelen av bidraget er den samme uansett hvor mye samvær man har.

Skal man sette det skikkelig på spissen, er det mest økonomisk å ikke ha samvær, for da kan man klare seg med en veldig liten og billig bolig.

Anonymkode: 5b5de...d21

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor tror du det?  Slik systemet er lagt opp, koster det like mye å ha samvær (utgifter til mat, bolig etc) som det koster i bidrag for tiden man ikke har samvær.  Underholdsdelen av bidraget er den samme uansett hvor mye samvær man har.

Skal man sette det skikkelig på spissen, er det mest økonomisk å ikke ha samvær, for da kan man klare seg med en veldig liten og billig bolig.

Anonymkode: 5b5de...d21

Forskjell på å betale andre penger, eller å bruke de selv med barna. Sånn tenker hvertfall mange. De skal liksom ikke gi penger til noen, spesielt ikke ekspartner, da mange tenker/tror at det er for mye og at eks bruker pengene på seg selv... Dessverre...

Anonymkode: d6098...b7c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For det første så kan ikke fvk bestemme noe, så det er bare å si nei til delt fast bosted. Dommere bruker heller ikke å dømme til delt fast bosted, fordi det krever ganske godt samarbeid. Du har jo gode grunner til hvorfor han ikke skal ha det også

Anonymkode: f69b3...a4f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...