AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #1 Skrevet 11. juni 2023 Hvordan skal en stille seg til nabobarn som ringer på 10-12 ganger i løpet av en dag for å spørre om de kan bade i bassenget vårt? Det er stort alderssprik mellom våre barn og nabobarna og det er ikke naturlig for våre barn å leke med dem. Vi gjorde et valg om å lage basseng i hagen da det er noe vi vil prioritere kostnadsmessig med selve investeringen, oppvarming og renseanlegg mm. Nabobarna som er i 3-5-års alder har fått bade hos oss flere ganger, og da med oss foreldre som badevakter, deres foreldre har vi ikke sett snurten av. Men en grense må vi sette da det begynner det å bli litt voldsomt med mas om bading. Dette er tross alt noe de fleste kan skaffe seg i alle prisklasser, om de har plass i hagen og kun snakk om prioriteringer for denne familien. Dere med barn i 3-5-års alder, får dere med dere at ungene løper til naboen 12 ganger i løpet av en dag? Flere som har dette dilemmaet hjemme, evt andre ting i hagen som nabobarna står med store øyne over hekken etter? Anonymkode: b7feb...fd4 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #2 Skrevet 11. juni 2023 Si nei? Hvis det ikke hjelper, legg brev i postkassen til foreldrene det gjelder. Anonymkode: c660c...594 8 6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #4 Skrevet 11. juni 2023 Beklager, det passer ikke i dag. Etterhvert tar de tegninga. Ikke la de bade uten at foreldrene evt er tilstede (invitert på kaffe av dere), for et ansvar du påtar deg. Steng med sikker matte når det ikke er i bruk. Anonymkode: e47ce...e2d 19 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #5 Skrevet 11. juni 2023 Hvis barna ringer på alene bare si nei hver gang. Til slutt så slutter de vel da å spørre eller foreldrene vil ta kontakt for å spørre selv om de tenker at dette er noe som barna burde få lov til (da kan dere forklare at dere ikke ønsker det ansvaret og derfor sier nei). Om de ikke slutter etter at dere har sagt nei flere ganger daglig i flere dager på rad ville jeg tatt kontakt med foreldrene selv og sagt at barna veldig ofte spør om dette og at de må snakke med barna om at det ikke er lov. Kan barna komme seg inn når dere ikke er hjemme? Ville isåfall snakket med foreldrene uannsett for om barna plutselig finner på å bade alene og de er så små er jo det ganske farlig. Så da må jo foreldrene passe bedre på ungene sine og ikke la de fly rundt alene. Tenker det må være helt innafor å ikke ville ha masse barn i hagen sin med mindre det er venner av egne barn eller barn av egne venner (og at de voksne da er med fordi de besøker dere og passer på barna sine) - uavhengig av om det er svømmebasseng eller hva det er som er gøy i hagen. Anonymkode: 1b2fc...943 9 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #6 Skrevet 11. juni 2023 Vi har svømmebasseng i hagen, men vi driver ikke badeland. Det er kun barnas venner som får bade her og det er ikke gitt at de alltid får lov til å bade. Det er et stort ansvar og vi må ha tid til å følge med på dem. De første året var det litt utfordringer, men vi satte standarden der. Barn som ringer på for å bade blir vennlig avvist. Barn som skal bade, må dusje hjemme før/etter og de må ha med håndkle og drikkeflaske selv. Anonymkode: 42eed...26e 12 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #7 Skrevet 11. juni 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Beklager, det passer ikke i dag. Etterhvert tar de tegninga. Ikke la de bade uten at foreldrene evt er tilstede (invitert på kaffe av dere), for et ansvar du påtar deg. Steng med sikker matte når det ikke er i bruk. Anonymkode: e47ce...e2d Ville ikke sagt det til et barn for da spør de bare imorgen igjen. Er de små nok spør de kanskje senere samme dag og fordi de tenker at det passet ikke ista men kanskje det passer nå. Bedre å være tydlig og si at nei det er ikke lov for andre barn å låne svømmebassenget. Anonymkode: 1b2fc...943 15 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #8 Skrevet 11. juni 2023 Oi, nei, ungene mine fløy ikke rundt alene på den aldern og fikk ihvertfall ikke bade alene uten meg eller pappaen. De er jo vårt ansvar. Du må bare avvise de, også er det sikkert ikke dumt å ta en prat med foreldrene 😊 Anonymkode: 56fb0...923 9
Kratt_ Skrevet 11. juni 2023 #9 Skrevet 11. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ville ikke sagt det til et barn for da spør de bare imorgen igjen. Er de små nok spør de kanskje senere samme dag og fordi de tenker at det passet ikke ista men kanskje det passer nå. Bedre å være tydlig og si at nei det er ikke lov for andre barn å låne svømmebassenget. Anonymkode: 1b2fc...943 Dette. Så får de bare bli lei seg. Ikke din oppgave ts, å være badeland for unger du ikke har noe med å gjøre. Endret 11. juni 2023 av Kratt_ 16
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #10 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville ikke sagt det til et barn for da spør de bare imorgen igjen. Er de små nok spør de kanskje senere samme dag og fordi de tenker at det passet ikke ista men kanskje det passer nå. Bedre å være tydlig og si at nei det er ikke lov for andre barn å låne svømmebassenget. Anonymkode: 1b2fc...943 Ja, det har du nok rett i, tenkte ikke på det i farten! Tydelig NEI er riktig svar her 😆 Anonymkode: e47ce...e2d 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #11 Skrevet 11. juni 2023 Har aldri sluppet uvilkårlige barn inn i bassenget. De eneste som bader der er gjester av oss eller barna. Hadde noen bare ringt på og spurt hadde jeg 10 av 10 ganger sakt nei, det ansvaret vil ikke jeg ha og jeg orker ikke ukjente barns dritt, rot og søl. Anonymkode: 0d431...a11 8 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #12 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvordan skal en stille seg til nabobarn som ringer på 10-12 ganger i løpet av en dag for å spørre om de kan bade i bassenget vårt? Det er stort alderssprik mellom våre barn og nabobarna og det er ikke naturlig for våre barn å leke med dem. Vi gjorde et valg om å lage basseng i hagen da det er noe vi vil prioritere kostnadsmessig med selve investeringen, oppvarming og renseanlegg mm. Nabobarna som er i 3-5-års alder har fått bade hos oss flere ganger, og da med oss foreldre som badevakter, deres foreldre har vi ikke sett snurten av. Men en grense må vi sette da det begynner det å bli litt voldsomt med mas om bading. Dette er tross alt noe de fleste kan skaffe seg i alle prisklasser, om de har plass i hagen og kun snakk om prioriteringer for denne familien. Dere med barn i 3-5-års alder, får dere med dere at ungene løper til naboen 12 ganger i løpet av en dag? Flere som har dette dilemmaet hjemme, evt andre ting i hagen som nabobarna står med store øyne over hekken etter? Anonymkode: b7feb...fd4 Barna mine på 3 og 5 reker ikke alene i gaten, og i hvert fall ikke på badebesøk uten at minst en av oss voksne er med! Dette høres bare rart ut. Si nei, hver gang Anonymkode: 9314b...4d7 9 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #13 Skrevet 11. juni 2023 Si nei, klart og tydelig. Hvis noe skjer og du har gitt lov til å bade uten at du passer på, er det du som er ansvarlig. Anonymkode: 78d31...ee7 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #14 Skrevet 11. juni 2023 Hvorfor snakker dere ikke med foreldrene? Anonymkode: f989b...f76 6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #15 Skrevet 11. juni 2023 For alt du vet kan det være ungene forteller foreldrene sine at de har blitt invitert til å bade hos dere. Unger er utspekulerte sånn. Anonymkode: 78d31...ee7 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #16 Skrevet 11. juni 2023 Min beskjed til naboer har vært at barna er velkommen til å bade, men foreldrene må spørre hver gang og være med for å passe på. Har aldri skjedd.. Rart med det, med en gang man krever LITT av foreldrene, så uteblir alt mas. Anonymkode: 3afed...41d 13 7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #17 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): For alt du vet kan det være ungene forteller foreldrene sine at de har blitt invitert til å bade hos dere. Unger er utspekulerte sånn. Anonymkode: 78d31...ee7 Som mor til 3- og 5-åring ville jeg likevel sjekket med personen som inviterte om det stemmer. Selv om mine er svømmedyktige, ville jeg ikke overlatt badevaktjobben til noen andre. Ts, si nei og ta en prat med foreldrene. Anonymkode: bbe8a...824 8 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #18 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som mor til 3- og 5-åring ville jeg likevel sjekket med personen som inviterte om det stemmer. Selv om mine er svømmedyktige, ville jeg ikke overlatt badevaktjobben til noen andre. Ts, si nei og ta en prat med foreldrene. Anonymkode: bbe8a...824 Takk for råd alle sammen!! Jeg vil jo være hyggelig, men nå har ungene gått lei av maset også. Skal ta en prat med foreldrene før den kommende varmebølgen. Anonymkode: b7feb...fd4 8
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #19 Skrevet 11. juni 2023 Hadde aldri verden giddet å passe på nabobarna på denne måten, de kan heller ikke holde på alene for hvis det skulle skje noe så er det eieren av bassenget som er ansvarlig. Anonymkode: 1ec17...8a0 5 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #20 Skrevet 11. juni 2023 Hadde aldri passet så små unger ved bading når man selv har større unger som ikke leker med dem engang! Kanskje ikke foreldrene vet at de spør så ofte? Bare si at dere har bestemt at det bare er dere som bor der og de som faktisk er på besøk hos dere som får bade. Ikke andre. Og at de må slutte å ringe på og spørre, for dere kommer til å si nei hver gang. Hjelper ikke det, si fra til foreldrene at de må snakke med barna sine hjemme. Anonymkode: 16750...57e 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå