AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #41 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): "Dessertgenerasjonen" ble ikke oppdratt i sus og dus med nettbrett i barnehagen, måtte kjøres til og fra fotballtreningen etter skolen, og følte seg krenket av den minste ting. Hvis dagens krenkelsesgenerasjon hadde fått oppleve livet slik folk levde det tidligere, hadde de fått totalt sammenbrudd lenge før de kom på visning. Anonymkode: 36e72...b4e Alt dette er riktig, men de var en generasjon som opplevde en enorm vekst. Sånn sett var de heldige, de er lettere og legge til seg mer luksuriøs livsstil år for år , enn og gå andre veien. De var den første generasjonen med 2 inntekter i etableringsfasen uten at markedet hadde justert seg skikkelig deretter og derfor var det lettere og etablere seg. Det viktigste er at mødrene deres kom i arbeid etterhvert også og familien fra 50 - tallet med grunnprinsippet « en hver arbeider skal kunne eie egen bolig», hadde plutselig dobbelt opp med inntekt. Det gikk ofte til hytter. Desserten er arven, de er den første generasjonen som arvet. Anonymkode: 0518f...bdc 11 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #42 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Alle jeg kjenner kjøpte i Oslo som studenter med deltidsjobb eller så fort de kom i jobb på 90- tallet. Selvsagt hadde du råd til det. Selvom renta var høy, var det billigere enn og leie. Anonymkode: 0518f...bdc Nei, jeg hadde ikke råd til å bolig til en million med kr. 150 000,- i lønn. Anonymkode: e49ba...2df 1 1
Reign Skrevet 11. juni 2023 #43 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): i 1985 var median-lønnen i Norge 135830. I 2000 var den 288580. I 2022 var den 638 000. Hvor mye har boligprisene steget siden 1985? Tanten min kjøpte en 100 m2 leilighet på Sagene i Oslo for 200 000 på 80-tallet. Hva koster en 100 m2 leilighet i Oslo nå? Lønnen er nesten femdoblet (4,7). Leiligheten burde da koste ca en million. Jeg kan opplyse om at du ikke får en 100 m2 leilighet i Oslo til en million. Ikke en hybel på 12 m2 heller. (https://www.ssb.no/a/histstat/aarbok/ht-0901-lonn.html) Anonymkode: b252e...f20 Må vel opp i 7-8 millioner, og det er for lav standard og «dårlig» beliggenhet i Sagene. Du er forøvrig helt på ballen i analysen din. 6 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #44 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor er det aldri snakk om at folk faktisk arver 100000-vis av disse nedbetalte boligene??? Det er dem som er den ekte dessertgenerasjonen. Anonymkode: db100...5a5 Generasjon x? Ja, vi arver desserten etter de som arvet desserten. Mulig det kommer en ennå mer ekte etter oss, men går nok heller motsatt. Disse 100000- vis av nedbetalte boliger er jo ikke verdt mer enn nettopp bolig, og med usikre pensjoner framover blir det vel litt.. vel , ukjent, x. jeg tror storhetstiden er over, og at dessertgenerasjonen ble vinnerne, men håper jo selvsagt at ting snur. Anonymkode: 0518f...bdc 1 4
Reign Skrevet 11. juni 2023 #45 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): men håper jo selvsagt at ting snur. Det kommer jo selvfølgelig ikke til å snu. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #46 Skrevet 11. juni 2023 Tjæ, mine foreldre tjente småpenger og fikk kastet boliglån etter seg, de endte opp med en alt for dyr bolig de ikke klarte med. Hadde ikke mine besteforeldre kjøpt klær til oss hadde vi vært naken. Så joda, lett å få lån, litt for lett. Og pga. dårlige avgjørelser senere satt/sitter de igjen med nada, så jeg er sponsor. I går gikk det 20K for nytt kjøleskap og komfyr til min mor. Anonymkode: 7af83...758 3 1
Vera Skrevet 11. juni 2023 #47 Skrevet 11. juni 2023 Dessertgenerasjonen kjøpte vel hus på 70-80-90 tallet. Jeg kjøpte mitt første hus i 2010, og tjente 1 million på det i 2011.. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #48 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, jeg hadde ikke råd til å bolig til en million med kr. 150 000,- i lønn. Anonymkode: e49ba...2df Hmm… hvor skulle du bo? Min første leilighet ( 2- roms 55 kvm ) på 90 tallet når jeg var 19 år og jobbet deltid , kostet 160. 000. Betalte 2900 i måneden ( 900 i fellesutgifter og 2000 i renter og lån) , kontra hybel i bofelleskap som lå på 2500 i måneden. Betalte nesten bare renter da, men betalte ned alt lån med bonuser på et par år når jeg fikk fulltidsjobb. Skjønner ikke hvor boliger i størrelse for student koster 1 million på 90- tallet? Anonymkode: 0518f...bdc 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #49 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): I 2000 kunne jeg kjøpt meg en bolig i Oslo, til 2 mill, som i dag er verdt 10 mill, og man trengte ikke noe egenkapital. Og i 2012 kjøpte jeg meg bolig, ikke i Oslo, til 1,5 mill. I dag verdt 4,5 mill. Har et barn på 20 år, og her koster en liten 2 roms, fra 2,5 mill og oppover. Og dette er ikke Oslo, eller en av de andre store byene. Anonymkode: 5b4a7...d92 Men du fikk bare x 2 av inntekten din i lån av banken. Det var helt andre tider, bankene var mer forsiktige enn de er nå, når de kjemper om kundene. 300 % verdivekst på 11 år var veldig bra, ikke engang Oslo har hatt det. Anonymkode: 51db4...738 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #50 Skrevet 11. juni 2023 Reign skrev (5 minutter siden): Det kommer jo selvfølgelig ikke til å snu. Nei , jeg tror jo ikke det. Storhetstiden er over og desserten er spist opp. Anonymkode: 0518f...bdc 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #51 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hmm… hvor skulle du bo? Min første leilighet ( 2- roms 55 kvm ) på 90 tallet når jeg var 19 år og jobbet deltid , kostet 160. 000. Betalte 2900 i måneden ( 900 i fellesutgifter og 2000 i renter og lån) , kontra hybel i bofelleskap som lå på 2500 i måneden. Betalte nesten bare renter da, men betalte ned alt lån med bonuser på et par år når jeg fikk fulltidsjobb. Skjønner ikke hvor boliger i størrelse for student koster 1 million på 90- tallet? Anonymkode: 0518f...bdc Det fantes ikke boliger i størrelse for student her jeg bor da jeg flyttet hit. Kun eneboliger og etter et par år ble det bygget dyre terrasseleiligheter. Anonymkode: e49ba...2df
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #52 Skrevet 11. juni 2023 Det er jo bare å se på hva vanlige folk hadde råd til før vs nå det. Mine foreldre hadde under gjennomsnittlig inntekt, men fikk kjøpt enebolig i byen. I dag er boligen verdt 17x så mye. Jeg og samboer tjener 3x så mye som det mine foreldre gjorde den gang og er laaaaaaaaangt fra å kunne kjøpe det samme, på samme alder. Anonymkode: 05167...82b 8 4
netpuppy Skrevet 11. juni 2023 #53 Skrevet 11. juni 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg fikk det til. Så da bure dagens studenter få det til også. Man kan ikke forvente å få alt i hendene, jeg gjorde ikke det og måtte jobbe for å få det livet jeg selv ville ha. Sånn er det i dag også. Anonymkode: f108b...60a Var du student på 90-tallet hadde du mye mer å rutte med enn dagens studenter så dette er ikke en 1:1 sammenligning. Prisøkning på bolig har også vært mye (!) høyere enn lønnsvekst i samme periode. 8 4
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #54 Skrevet 11. juni 2023 Det er ikke nok boliger til alle der alle vil bo. Prisen blir dermed det meste folk har råd til. Sånn var det før, og sånn er det nå. Eneste forskjell er at nå forventer man å ha råd til bil, utenlandsferier, middager på restaurant osv når man er nyetablert. Anonymkode: 29f0c...f48 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #55 Skrevet 11. juni 2023 Mange unge i dag er ikke flinke til å spare. De mener det er en menneskerett med en sydentur i året, kaffe og noe å bite i fra kaffebar noen ganger i uka, ut og spise, kino, fester, klær, dyr frisør, fikse vipper, bryn og negler osv. De vil ikke jobbe hele sommerferien fra ungdomsskole og ut studier, for de mener de trenger lang ferie. Det blir det ikke egenkapital av. Anonymkode: a97ed...af1 6
Intervence Skrevet 11. juni 2023 #56 Skrevet 11. juni 2023 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker said: Mange unge i dag er ikke flinke til å spare. De mener det er en menneskerett med en sydentur i året, kaffe og noe å bite i fra kaffebar noen ganger i uka, ut og spise, kino, fester, klær, dyr frisør, fikse vipper, bryn og negler osv. De vil ikke jobbe hele sommerferien fra ungdomsskole og ut studier, for de mener de trenger lang ferie. Det blir det ikke egenkapital av. Anonymkode: a97ed...af1 Blablabla... Jeg går ikke ut på restaurant. Det gjør jeg en gang annet hvert år. Går ikke på kino. Bortkastet penger. Ser heller på TV. Fester ikke... drikker verken alkohol, røyker ikke og snuser ikke. Visste ikke at frisør til 250 kroner var dyrt, men okay? Åja! Jeg fikser mine flotte vipper, negler og alt. (PS: er mann) så nei! Var det mere useriøst som kom ifra deg eller? Endret 11. juni 2023 av Intervence 14 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #57 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mange unge i dag er ikke flinke til å spare. De mener det er en menneskerett med en sydentur i året, kaffe og noe å bite i fra kaffebar noen ganger i uka, ut og spise, kino, fester, klær, dyr frisør, fikse vipper, bryn og negler osv. De vil ikke jobbe hele sommerferien fra ungdomsskole og ut studier, for de mener de trenger lang ferie. Det blir det ikke egenkapital av. Anonymkode: a97ed...af1 Delvis rett, men det er ofte foreldrene som nekter dem og jobbe hele sommerferien, de må jo være med på ferie.. kan jo ikke la 17- åringen være alene hjemme 😅 når det gjelder antall årlige « sydenturer» er det nok igjen dessertgenerasjonen som vinner, men noen tar jo med barnebarna og gir dem vaner de sannsynligvis ikke vil kunne fortsette med. altså fester, cafebesøk, kino og frisør er ikke noe nytt. Sånt drev besteforeldrene mine med når de skulle ha stevnemøter i mellomkrigstiden også . Anonymkode: 0518f...bdc 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #58 Skrevet 11. juni 2023 Intervence skrev (1 minutt siden): Blablabla... Jeg går ikke ut på restaurant. Det gjør jeg en gang annet hvert år. Går ikke på kino. Bortkastet penger. Ser heller på TV. Fester ikke... drikker verken alkohol, røyker ikke og snuser ikke. Visste ikke at frisør til 250 kroner var dyrt, men okay? Åja! Jeg fikser mine flotte vipper, negler og alt. (PS: er mann) så nei! Var det mere useriøst som kom ifra deg eller? Kan du liste det du du gjør da for å få nok egenkapital? Anonymkode: f108b...60a 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #59 Skrevet 11. juni 2023 Intervence skrev (1 minutt siden): Blablabla... Jeg går ikke ut på restaurant. Det gjør jeg en gang annet hvert år. Går ikke på kino. Bortkastet penger. Ser heller på TV. Fester ikke... drikker verken alkohol, røyker ikke og snuser ikke. Visste ikke at frisør til 250 kroner var dyrt, men okay? Åja! Jeg fikser mine flotte vipper, negler og alt. (PS: er mann) så nei! Var det mere useriøst som kom ifra deg eller? Ok, men har du dyrt netflixabonnement? sorry, ironi.. min generasjon bruker jo det knallargumentet , men sannheten er at vi gikk på kino ( som var alternativet ) og en kinobillett kostet 2 måneder med Netflix 🤣 Anonymkode: 0518f...bdc 7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #60 Skrevet 11. juni 2023 Vet ikke. Kjøpte hus, alene, i en by, for 9 år siden. Ingen problem det Anonymkode: c8ac1...13e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå