AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #141 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): 10 år siden? Vet du engang hvem som kalles dessert-generasjonen? Nei - dessertgenerasjonen var de som kjøpte på 70-80-tallet, og som i tillegg til å få kjøpt seg eneboliger til 2-3 x inntekten sin, har nytt godt av en helt enorm verdistigning, fikk fantastiske pensjoner, før de nå drar opp stigen etter seg. Anonymkode: b252e...f20 Hvor høy var boliglånsrenta på 80-tallet tror du? Ifølge ssb var den på spenstige 16,8 i 1987. Mulig det ikke kjentes så lett ut å ta opp lån da likevel. Det er prisstigningen og rentefallet i etterkant som gjør at de nå sitter på sværthøye verdier. Enig i at det var lettere å kjøpe før, men helt greit å ikke være historieløs. Anonymkode: 9e115...9f7 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #142 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg betalte 300.000 for leiligheten min i 1991. Kjøpte den alene som nyutdannet, uten egenkapital, og lånet var på 2.5x inntekten min den gangen. Solgte den i fjor til 9.7 millioner… Tviler på de som kjøpte den får samme reisen som meg og kan selge den for 300 millioner om 30 år… Anonymkode: c56fd...6e4 So so true! og til dere som snakker om café-besøk og syden så tror jeg ikke den differansen og segmentet av penger vi snakker om her avhengig av sydenturer og caffe latter. tror nok også den jevne mann og kvinne i dag er langt travlere og mer presset enn tidligere. Stilling hus og hjem (en i paret var ofte deltid /hjemmeværende..) ble sammeslått / ble borte. Anonymkode: 8e6be...ea0 9
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #143 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor høy var boliglånsrenta på 80-tallet tror du? Ifølge ssb var den på spenstige 16,8 i 1987. Mulig det ikke kjentes så lett ut å ta opp lån da likevel. Det er prisstigningen og rentefallet i etterkant som gjør at de nå sitter på sværthøye verdier. Enig i at det var lettere å kjøpe før, men helt greit å ikke være historieløs. Anonymkode: 9e115...9f7 Er det historieløst å mene at de som kjøpte til lav pris med høy rente og så fikk enorm verdistigning og lav rente senere, hadde det lettere enn de som måtte kjøpe dyr bolig med lav rente for så å oppleve at renta stiger? ok. Anonymkode: b252e...f20 8 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #144 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): 10 år siden? Vet du engang hvem som kalles dessert-generasjonen? Nei - dessertgenerasjonen var de som kjøpte på 70-80-tallet, og som i tillegg til å få kjøpt seg eneboliger til 2-3 x inntekten sin, har nytt godt av en helt enorm verdistigning, fikk fantastiske pensjoner, før de nå drar opp stigen etter seg. Anonymkode: b252e...f20 Så 16% rente på boliglånet på 80-tallet var ikke noe stress tror du? Legg så på 40 år med verdistigning herfra og vend nesa fremover, så får man astronomisk verdistigning fremover med dagens inflasjon. Tapere og vinnere har det vært i alle generasjoner. Anonymkode: 6d46d...e2f 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #145 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er da fra landsbygda i Afghanistan? Mine besteforeldre født på 20-tallet hadde bil. Ikke i barndommen sin, men da de var voksne selv. Foreldrene mine født på slutten av 50-tallet hadde bil, TV, og trente. Vi måtte arve klær, sko og leker, men klær, sko og leker var ekstremt mye dyrere den gang i forhold til inntekt - en dongribukse koster jo like mye nå i 2023 som den gjorde i 1993 😵💫 Anonymkode: b252e...f20 Rasjoneringen av biler ble opphevet 1. oktober 1960, så det var ikke vanlig med bil før dine besteforeldre var minst 40 år. Anonymkode: e49ba...2df 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #146 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så 16% rente på boliglånet på 80-tallet var ikke noe stress tror du? Legg så på 40 år med verdistigning herfra og vend nesa fremover, så får man astronomisk verdistigning fremover med dagens inflasjon. Tapere og vinnere har det vært i alle generasjoner. Anonymkode: 6d46d...e2f 16 % rente på bolig til 2 x inntekt høres mye bedre ut enn 6 % rente på 5 x inntekt Anonymkode: b252e...f20 2 6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #147 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er da fra landsbygda i Afghanistan? Mine besteforeldre født på 20-tallet hadde bil. Ikke i barndommen sin, men da de var voksne selv. Foreldrene mine født på slutten av 50-tallet hadde bil, TV, og trente. Vi måtte arve klær, sko og leker, men klær, sko og leker var ekstremt mye dyrere den gang i forhold til inntekt - en dongribukse koster jo like mye nå i 2023 som den gjorde i 1993 😵💫 Anonymkode: b252e...f20 Nei, er fra Oslo. ok,så foreldrene dine ofret ikke sats medlemskap, parabol og bil for og kjøpe bolig på 60- 70 tallet, fint for dem. Her i Oslo hadde vi ikke sats, vi hadde nrk og etter hvert svensk tv, og behovet for bil var ikke så stort så det kom senere. Jeg arvet litt klær, men ikke sko og leker. Anonymkode: 0518f...bdc 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #148 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Rasjoneringen av biler ble opphevet 1. oktober 1960, så det var ikke vanlig med bil før dine besteforeldre var minst 40 år. Anonymkode: e49ba...2df 1920-tallet er ikke 1920. Henholdsvis 1927 og 1929. Anonymkode: b252e...f20
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #149 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Rasjoneringen av biler ble opphevet 1. oktober 1960, så det var ikke vanlig med bil før dine besteforeldre var minst 40 år. Anonymkode: e49ba...2df This. Bestefar kjøpte ikke bil før barna var voksne, men da var vi visst fra en landsby i Afghanistan. Anonymkode: 0518f...bdc
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #150 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, er fra Oslo. ok,så foreldrene dine ofret ikke sats medlemskap, parabol og bil for og kjøpe bolig på 60- 70 tallet, fint for dem. Her i Oslo hadde vi ikke sats, vi hadde nrk og etter hvert svensk tv, og behovet for bil var ikke så stort så det kom senere. Jeg arvet litt klær, men ikke sko og leker. Anonymkode: 0518f...bdc Parabol hadde vi aldri faktisk, men hadde NRK og etterhvert TV2 (baywatch anyone?) Og vi lånte bøker på biblioteket, men de fleste naboene hadde parabol. Ingen i min familie var så interessert i TV hverken da eller nå. Bil er nødvendig utenfor de store byene, det er hverken kollektivtilbud eller gåavstand. Jeg begynte i barnehage da jeg var bare 3 måneder da, det slipper man nå. Akkurat det var rimelig brutalt. (Og de kjøpte bolig i 79/80, ikke 60-70-tallet) Anonymkode: b252e...f20 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #151 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 1920-tallet er ikke 1920. Henholdsvis 1927 og 1929. Anonymkode: b252e...f20 Så de sprang av gårde og kjøpe bil med en gang rasjonering ble opphevet? Det var 410 000 biler i Norge i 1964, så det var fortsatt mange som ikke hadde bil da. Anonymkode: e49ba...2df
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #152 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Parabol hadde vi aldri faktisk, men hadde NRK og etterhvert TV2 (baywatch anyone?) Og vi lånte bøker på biblioteket, men de fleste naboene hadde parabol. Ingen i min familie var så interessert i TV hverken da eller nå. Bil er nødvendig utenfor de store byene, det er hverken kollektivtilbud eller gåavstand. Jeg begynte i barnehage da jeg var bare 3 måneder da, det slipper man nå. Akkurat det var rimelig brutalt. (Og de kjøpte bolig i 79/80, ikke 60-70-tallet) Anonymkode: b252e...f20 Du er nok noen år yngre enn meg. Ja, jeg husker tv2 startet med sendingene sine, men hadde på tvn og tv3 før det. Og sky. I barndommen var det nrk og en nabo med svensk tv. Foreldrene mine kjøpte i 1971. Vet ikke om de hadde tv engang. De hadde ikke telefon ihvertfall. Men det var ikke snakk om og « ofre» sats abonnement, parabol og bil, det var neppe tema. de flyttet rett hjemmefra til leilighet de kjøpte i begynnelsen av 20 årene. Det var ikke noe « fet’ livsstil , men boligmarkedet var regulert og lett for gifte par, og etter det ble det bare oppturer med nye og dyrere vaner år for år. Typisk dessertgenerasjonpar. Anonymkode: 0518f...bdc 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #153 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så de sprang av gårde og kjøpe bil med en gang rasjonering ble opphevet? Det var 410 000 biler i Norge i 1964, så det var fortsatt mange som ikke hadde bil da. Anonymkode: e49ba...2df Nei, men la dem nå få skryte av de ofret bil, sats abbonement og parabol for og kjøpe bolig. Klappe seg på skulderen for ofringen og logikken . Anonymkode: 0518f...bdc 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #154 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det var tøft å komme seg inn på boligmarkedet da jeg etablerte meg på 90-tallet også. Ingen krav til egenkapital kan det ikke hevdes. Egenkapital var særdeles viktig, selv om det ikke var et fast krav på minimum 15%. Mulig noen med svært høye lønninger kunne få boliglån uten egenkapital, men for oss vanlige var egenkapital eller ikke essensielt for å få kjøpt bolig. De som kjøpte på 70- 80 tallet opplevde vanvittige renter og boligkrak. På 50- 60 tallet var det stor mangel på boliger, og familier sto ofte i boligkø i årevis før de fikk kjøpt bolig i byene. En treroms leilighet på 69 m2, som jeg kjøpte som andre bolig, vet jeg at familier på opptil 5 personer var overlykkelige over å få kjøpe da de ble bygget på 60- tallet. De som kom frem i boligkøen og fikk kjøpe følte de hadde vunnet i Lotto. Mange sto fremdeles i kø, og ventet og ventet på en sjanse. Å kjøpe bolig har nok alltid krevd en innsats, med mindre man har mye penger, eller svært høy lønn. Jeg sparte også og levde på et minimum i mange år, selv om jeg altså kjøpte på 90- tallet. Min sønn på 19 år som er lærling vil komme seg enklere inn på boligmarkedet enn det jeg opplevde, og det til tross for at han unner seg klær, utstyr og ferier jeg bare kunne drømme om da jeg var ung. At jeg hadde en vinterjakke i 7 år og ingen ferier mellom at jeg var 18 og 26 år sier litt om at det ikke var så enkelt da heller. Det måtte spares og prioriteres klokt. Anonymkode: 4dd13...5dc Mange på KG er desv. sørgelige historieløse til hvordan etterkrigsgenrasjonen opplevde inngangsbilletten til boligmarkedet på 50-60, og 70 talet. Dessertgenrasjonen er den genrasjonen som har fått flyttet inn i nøkkelferdige boliger til en standard som var utenkelig på 50-60-70 talet. Den genrasjonen som har fått sponset inngangsbill. fra sine foreldre ,og dem som erfødt med eit gullkort, og en formue i dåpsgave, og fått tatt del i kjøpsfesten de siste 30 årene Anonymkode: 2f9c0...635 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #155 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): 16 % rente på bolig til 2 x inntekt høres mye bedre ut enn 6 % rente på 5 x inntekt Anonymkode: b252e...f20 Låner du 2 mill til 16 % rente på 20 år, betaler du 3,2 i renter. Låner dy 5 mill til 5 % rente på 20 år, betaler du 2,5 i renter. Fortsatt sikker? Anonymkode: 51db4...738 3
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #156 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Så de sprang av gårde og kjøpe bil med en gang rasjonering ble opphevet? Det var 410 000 biler i Norge i 1964, så det var fortsatt mange som ikke hadde bil da. Anonymkode: e49ba...2df Jeg aner ikke, og de er døde så jeg kan ikke spørre dem 🤷🏼♀️ AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mange på KG er desv. sørgelige historieløse til hvordan etterkrigsgenrasjonen opplevde inngangsbilletten til boligmarkedet på 50-60, og 70 talet. Dessertgenrasjonen er den genrasjonen som har fått flyttet inn i nøkkelferdige boliger til en standard som var utenkelig på 50-60-70 talet. Den genrasjonen som har fått sponset inngangsbill. fra sine foreldre ,og dem som erfødt med eit gullkort, og en formue i dåpsgave, og fått tatt del i kjøpsfesten de siste 30 årene Anonymkode: 2f9c0...635 Jeg anser ikke besteforeldrene mine som noen dessertgenerasjon, de hadde en super pensjonist-tilværelse men en ganske brutal barndom og ungdom, med krig, fattigdom, til dels sult etc. Men foreldrene mine, og de som er litt eldre enn foreldrene mine, de er dessertgenerasjonen. Anonymkode: b252e...f20 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #157 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Så 16% rente på boliglånet på 80-tallet var ikke noe stress tror du? Legg så på 40 år med verdistigning herfra og vend nesa fremover, så får man astronomisk verdistigning fremover med dagens inflasjon. Tapere og vinnere har det vært i alle generasjoner. Anonymkode: 6d46d...e2f Prisstigningen på bolig var ikkje avskrekkende på 50-60-70 talet rett, og det var langt færre boliger for salg, ettersom folk flest kjøpte en bolig for å ha eit sted de skulle bo, og ikkje sekunderboliger, og eit spekulasjonsobjekt Anonymkode: 2f9c0...635 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #158 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Låner du 2 mill til 16 % rente på 20 år, betaler du 3,2 i renter. Låner dy 5 mill til 5 % rente på 20 år, betaler du 2,5 i renter. Fortsatt sikker? Anonymkode: 51db4...738 6 % rente var eksempelet mitt. Lånekalkulatoren sier at 2 millioner med 16 % rente er er 28 000 i måneden 5 millioner til 6 % rente er 36 000 per måned Så ja, da vil jeg heller kjøpe det samme huset for 2 millioner til 16 % rente, enn for 5 millioner til 6 % rente. Anonymkode: b252e...f20 5 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #159 Skrevet 11. juni 2023 Jeg mener det var enklere da eksen og jeg kjøpte første huset i 1992. Vi hadde ikke ei krone i EK og jeg var ikke i jobb. Allikevel fikk vi lån over takst. Var flere budgivere, så vi tok en kjapp tlf til banken å spurte hvor langt opp vi kunne gå og da smalt vi til med ett høyt hopp. Året etter solgte vi og bygde nytt hus. Imellom tiden hadde vi fått en baby også. Anonymkode: 676bf...288 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #160 Skrevet 11. juni 2023 På 50-60-70 talet hadde de aller fleste eneforsørgerstatus (en inntektsfamilier ) med det tradisjonelle rollemønster der mor var hjemmearbeidende. På 50-60 -70 var 99% av alle boligene husbankfinansierte, og det var husbanken som satte vilkåren for arealstr. standard med maks 3 x brutto inntekt (en inntektforsørgere) Idag er beløpet 5 x bruttoinntekt , og dei aller fleste er 2 inntektsfamilier, og de har 2 biler, båt, hytter, bolbiler, og barna har hvert sitt soverom, nettbrett, mobiltelefoner, blir kjørt til /fra skolen. etc. Anonymkode: 2f9c0...635
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå