AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #1 Skrevet 11. juni 2023 Jeg har tinnitus og hyperakusis dvs nedsatt lydtoleranse og sensitiv for sanseinntrykk, blir veldig fort sliten av lyder og det å reise eller være sosial gjør meg utslitt og tinnitusen min blir også høyere. Min kusine har også tinnitus men på en annen måte enn meg. Hun sier at tinnitusen blir bedre å takle hvis hun hele tiden har noe sosialt og se frem til, for eksempel et selskap, en ferietur eller det å dra på shopping. Hun har ikke så mye nedsatt lydtoleranse tror jeg, men må ha høye lyder som overdøver pipingen i ørene. Jeg var så dum at jeg sa til henne at det høres litt psykisk ut når hun føler at tinnitus blir bedre av å ha noe å se frem imot, men det er vel det at jeg har det motsatt av henne og ikke helt forstår hva hun mener. Anonymkode: e7150...003
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #2 Skrevet 11. juni 2023 Fokuserer man på noe annet kan tinitus bli lettere å takle. Er vel det din kusine sier. Hun har lært seg å fokusere på noe annet det er kjempebra. Da er det lettere for henne å leve med sin tinitus. Det betyr ikke hun har en annen type tinitus. Ideelt burde alle klare å fokusere på annet enn sitt problemområde. Men alle klarer nok ikke det. Anonymkode: 8f96e...dff
Intervence Skrevet 11. juni 2023 #3 Skrevet 11. juni 2023 Jeg opplever det samme som kusina di. Opplever man noe og fokuserer man på noe annet kan det bli enklere å takle det. Når jeg derimot skal gå å legge meg eller er det helt stille hender det jeg hører piping (som er relatert til tinnitus).
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #4 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Fokuserer man på noe annet kan tinitus bli lettere å takle. Er vel det din kusine sier. Hun har lært seg å fokusere på noe annet det er kjempebra. Da er det lettere for henne å leve med sin tinitus. Det betyr ikke hun har en annen type tinitus. Ideelt burde alle klare å fokusere på annet enn sitt problemområde. Men alle klarer nok ikke det. Anonymkode: 8f96e...dff Ts her Hun må ha høye lyder og bråk rundt seg for å ikke høre tinnitusen, mens jeg klarer ikke høye lyder og bråk og blir helt utmattet. Anonymkode: e7150...003
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #5 Skrevet 11. juni 2023 Noen som har forsøkt kjevegymnastikk mot tinnitus? Hjalp det? Anonymkode: 74b31...c96
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #6 Skrevet 11. juni 2023 Intervence skrev (31 minutter siden): Jeg opplever det samme som kusina di. Opplever man noe og fokuserer man på noe annet kan det bli enklere å takle det. Når jeg derimot skal gå å legge meg eller er det helt stille hender det jeg hører piping (som er relatert til tinnitus). Hos meg går pipingen opp og ned og hører det selvfølgelig bedre når det er stille rundt meg, men den blir ikke lettere å takle selv om jeg vet at jeg skal på noe som er oppmuntrende fordi jeg blir utslått av musikk og sosiale settinger. Ts Anonymkode: e7150...003 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #7 Skrevet 11. juni 2023 Intervence skrev (1 time siden): Jeg opplever det samme som kusina di. Opplever man noe og fokuserer man på noe annet kan det bli enklere å takle det. Når jeg derimot skal gå å legge meg eller er det helt stille hender det jeg hører piping (som er relatert til tinnitus). Da blir ikke du sliten av sosiale settinger og lyder regner jeg med? Ts Anonymkode: e7150...003
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #8 Skrevet 11. juni 2023 Har ME og tinnitus så alt jeg gjør er jo egentlig på å gjøre meg dårligere, men klarer å fokusere vekk fra tinnitus mer en jeg lar meg overmanne av den. Nå er ikke ting svart/hvitt men tror at jeg er en person som nekter å la meg grave ned av alle helseproblemene, jeg gjør ting selv om jeg vet at de gjør meg verre for å få opplevelser jeg kan snakke med andre om å og leve på de lange periodene jeg ikke makter være med på noe. Er tinnitusen for pågående så setter jeg meg ut med en kaffekopp og fokuserer på vind og fuglekvitter. Det hjelper også led mindfullnessøvelser hvor man fokuserer seg inn i kroppen og på pust, da kobler hjernen ut alt annet. Tror det handler om strategier for å stenge ut tankene på det som er vondt og gi deg mentale friminutt. Det gjør deg ikke frisk men bede rustet til å stå i det over tid. Anonymkode: 21d2e...f43 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #9 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har ME og tinnitus så alt jeg gjør er jo egentlig på å gjøre meg dårligere, men klarer å fokusere vekk fra tinnitus mer en jeg lar meg overmanne av den. Nå er ikke ting svart/hvitt men tror at jeg er en person som nekter å la meg grave ned av alle helseproblemene, jeg gjør ting selv om jeg vet at de gjør meg verre for å få opplevelser jeg kan snakke med andre om å og leve på de lange periodene jeg ikke makter være med på noe. Er tinnitusen for pågående så setter jeg meg ut med en kaffekopp og fokuserer på vind og fuglekvitter. Det hjelper også led mindfullnessøvelser hvor man fokuserer seg inn i kroppen og på pust, da kobler hjernen ut alt annet. Tror det handler om strategier for å stenge ut tankene på det som er vondt og gi deg mentale friminutt. Det gjør deg ikke frisk men bede rustet til å stå i det over tid. Anonymkode: 21d2e...f43 Blir du ikke sliten i hodet av fuglekvitter spesielt på dårlige energidager? Jeg sliter meg også ut ved å gjøre for mye men så lenge jeg står på beina presser jeg meg, og betaler for det i dagesvis etterpå. Ts Anonymkode: e7150...003
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå