Gå til innhold

Ung ufør minstesats med forsørgertillegg for ett barn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg tjene noe ekstra uten å få reduksjon i uføretrygden å forsørgertillegg? 

Anonymkode: 81356...da6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan tjene inntil 0,4G i året før du blir trukket i trygden.

Anonymkode: 3e065...8ac

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke tjene noe ekstra uten å få reduksjon i barnetillegget hvis det betyr at du kommer over "fribeløpet" som gjelder for barnetillegget.

Fribeløpet før reduksjon i selve uføretrygden er på 0,4 G. Cirka 47.000 kroner nå. 

Anonymkode: cac9a...437

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, du kan tjene inntil 0,4G i året før du blir trukket i trygden.

Anonymkode: 3e065...8ac

Dette stemmer ikke angående barnetillegget...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her TS

Når barnet bor sammen med den ene forelderen

Barnetillegget blir redusert når inntekten din er høyere enn fribeløpet på 3,1 ganger folketrygdens grunnbeløp. Det tilsvarer i dag 367 722 kroner.

Kilde nav.no

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette stemmer ikke angående barnetillegget...

Gjelder ikke fribeløpet for alle?

Anonymkode: 725c6...782

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her TS

Når barnet bor sammen med den ene forelderen

Barnetillegget blir redusert når inntekten din er høyere enn fribeløpet på 3,1 ganger folketrygdens grunnbeløp. Det tilsvarer i dag 367 722 kroner.

Kilde nav.no

Det vil altså bety at siden ung ufør enslig i dag er ca 345 000 kroner, så kan du ikke tjene mer enn ca 22 000 kroner i året før barnetillegget blir redusert. Det blir redusert med 50 % av det du tjener over disse 22.000 kronene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjelder ikke fribeløpet for alle?

Anonymkode: 725c6...782

Joda, fribeløpet for uføretrygd er likt for alle.  Men så et det egne regler i forhold til forsørgertillegget. Derfor lønner det seg ikke for mange å prøve seg ut i jobb mens man er ufør og har barnetillegg i uføretrygden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Joda, fribeløpet for uføretrygd er likt for alle.  Men så et det egne regler i forhold til forsørgertillegget. Derfor lønner det seg ikke for mange å prøve seg ut i jobb mens man er ufør og har barnetillegg i uføretrygden.

Da får jeg vente med å prøve meg i jobb når barnet er 18 år. Hvordan får man seg jobb som uføretrygdet? Jeg har ingen cv å vise til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da får jeg vente med å prøve meg i jobb når barnet er 18 år. Hvordan får man seg jobb som uføretrygdet? Jeg har ingen cv å vise til. 

Det er vanskelig. Nå vet ikke jeg hvorfor du er ufør og hva du kan gjøre,  men prøve seg som ringevikar i barnehage eller helgejobb innen helse kan være en start hvis du ikke har noe erfaring. Siden du har barn har du hvertfall erfaring innen omsorg å vise til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...