Gå til innhold

Underjordisk kvise som gjør hud rundt øye hovent - klarer nesten ikke åpne øyet. Noe som kan hjelpe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har som overskriften sier  fått en underjordisk kvise på toppen av neseryggen. Hevelsen er spredt seg mot det ene øyet og det er tungt og vondt å åpne øyet. Jeg vet det er ufarlig, men det gjør vondt og er plagsomt. Finnes det noe som helst som kan hjelpe få hevelsen ned? 

Anonymkode: 254e6...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Siden det er så nært øyet bør du uansett la en lege kikke på det.

Jeg var sikker på at jeg hadde fått en kvise på samme sted. Holdt seg noenlunde i ro, inntil det plutselig spredte seg veldig, fikk nesten ikke opp øyet m.m.

Det viste seg å være en infeksjon som krevde antibiotikabehandling. Når det er så nært øynene er det viktig å få sjekket det. Legen min sa at jeg burde ha kommet før, at jeg var heldig at det gikk bra.

Lege!

Anonymkode: aa26b...95e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Siden det er så nært øyet bør du uansett la en lege kikke på det.

Jeg var sikker på at jeg hadde fått en kvise på samme sted. Holdt seg noenlunde i ro, inntil det plutselig spredte seg veldig, fikk nesten ikke opp øyet m.m.

Det viste seg å være en infeksjon som krevde antibiotikabehandling. Når det er så nært øynene er det viktig å få sjekket det. Legen min sa at jeg burde ha kommet før, at jeg var heldig at det gikk bra.

Lege!

Takk for tips. Har dessverre ikke fastlege, er 8000 innbyggere uten fastlege her jeg bor. Må nok bli verre før jeg kan dra på legevakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Olaug Olsen skrev (1 minutt siden):

Dette er sånt man tar med legen!

Nå har ikke jeg lege. (Det er fastlegekrise i Norge) var ute etter tips for å få ned hevelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå har ikke jeg lege. (Det er fastlegekrise i Norge) var ute etter tips for å få ned hevelse. 

Finnes en haug at nettleger med video.

Anonymkode: bd2c8...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Basimysin på apoteket. Denne er reseptfri men inneholder antibiotika og noe rensende greier. Funker veldig bra på akutte hudinfeksjoner. NB må ikke brukes i øret...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Finnes en haug at nettleger med video.

Anonymkode: bd2c8...b9c

Ikke det jeg spurte om.

Agatha skrev (1 minutt siden):

Kjøp Basimysin på apoteket. Denne er reseptfri men inneholder antibiotika og noe rensende greier. Funker veldig bra på akutte hudinfeksjoner. NB må ikke brukes i øret...

takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Takk for tips. Har dessverre ikke fastlege, er 8000 innbyggere uten fastlege her jeg bor. Må nok bli verre før jeg kan dra på legevakt.

Du bør i det minste kontakte legevakten på telefon.

Som min lege sa den gangen - det at det var så nært øyet gjør noe slikt langt mer alvorlig. "Hadde det vært en hånd eller fot kunne vi jo bare kuttet den av... litt verre med hodet..." (ordrett sitat fra legen, riktignok med en liten latter, men likevel sagt med stort alvor!)

Når du er så hovent at du ikke får opp øyet skal du IKKE vente med å kontakte legevakten!

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Olaug Olsen skrev (5 minutter siden):

Du kan bruke Basiron også, men les bruksanvisningen. Kjøp den gjerne sammen med solfaktor 50 og en caps: https://www.apotek1.no/produkter/basiron-ac-5-gel-40g-61218p?gad=1&gclid=EAIaIQobChMIrMWR7Zu7_wIVAtGyCh3xDAJ0EAQYASABEgKy5fD_BwE

Du vil ikke tåle sol mens du behandler huden.

Basiron skal IKKE brukes ved kontakt med øyne - Ts er så hoven i området rundt øyet at hun ikke får opp øyet. Basiron skal virkelig IKKE brukes her!

https://www.felleskatalogen.no/medisin/basiron-ac-basiron-ac-wash-galderma-546710

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det kan være erysipelas. Du bør gå til legen for at dette ikke blir verre. I minste fall få en onlinekonsultasjon med en lege.

Anonymkode: bdcbe...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når det blir så ille som du beskriver så må du kontakte lege. Hvis ingen leger tar deg inn bruker du legevakten.

Anonymkode: 8486d...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan være erysipelas. Du bør gå til legen for at dette ikke blir verre. I minste fall få en onlinekonsultasjon med en lege.

Anonymkode: bdcbe...268

Takk for tips! Begynner å bli bedre nå, så avventer. 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Når det blir så ille som du beskriver så må du kontakte lege. Hvis ingen leger tar deg inn bruker du legevakten.

Anonymkode: 8486d...c92

Legevakten her er kjente for å ikke ha kapasitet og ikke ta inn oss uten fastleger. Har vært mye om det i lokalavisa de siste månedene. Terskelen er derfor høy. Jeg kan åpne øyet nå, så ser det an til i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...