Gå til innhold

Anaroksi og søsken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en datter med anaroksi som har vært syk ett par års tid. Vært krevende år med masse opp og nedturer. Går bedre nå, men må følges tett . Nå ser vi samme tendenser hos lillesøster . Deprimert, isolerer seg. Vil ikke spise, lukker seg, dårlig selvbilde. Har kontaktet BUP og venter på hjelp. Er det vanlig at søsken kan utvikle samme sykdom ?

Anonymkode: c1d15...9a4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, sykdommen er "smittsom", en hvo for har jentene problemer. Mange med anoreksi får det pga problemer i familien, dårlig selvbilde eller etter overgrep. 

Anonymkode: d5412...212

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om søsken som « smittes» av søsken. Er det virkelig vanlig?

AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst så heter det anoreksi. Og for det andre. Ja, det innebærer en viss smitteeffekt. Kjenner i hvertfall til to familier der det har skjedd. 

Det er som sagt en utløsende årsak til at begge utvikler anoreksi. Hvis begge har opplevd traumer, mobbing, press etc så er sjansen større for at begge utvikler spiseforstyrrelser.

Selvmord har også en smitteeffekt.

Anonymkode: d406a...18d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dytt

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig nødvendig å være så spydig. Selvsagt heter det ANOreksi
Jeg har en datter som holdt på å dø av denne sykdommen . Jeg søker råd her inne og blir arrestert på rettskriving. Er det virkelig nødvendig ??

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har en datter med anaroksi som har vært syk ett par års tid. Vært krevende år med masse opp og nedturer. Går bedre nå, men må følges tett . Nå ser vi samme tendenser hos lillesøster . Deprimert, isolerer seg. Vil ikke spise, lukker seg, dårlig selvbilde. Har kontaktet BUP og venter på hjelp. Er det vanlig at søsken kan utvikle samme sykdom ?

Ja det er dessverre vanlig 

Anonymkode: e60e9...482

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har en datter som holdt på å dø av denne sykdommen . Jeg søker råd her inne og blir arrestert på rettskriving. Er det virkelig nødvendig ??

Mange sure triste kjerringer her uten noe annet liv enn å sitte å lage kvalm på nett forum

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanlig ???

AnonymBruker
Skrevet

Hva ligger bak den første datterens anoreksi da?

Anonymkode: 4bcf1...870

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vanlig ???

Ja?

AnonymBruker
Skrevet

Har familien gått til familieterapi i forbindelse med behandlingen til eldste? Det kan være noen utløsende årsaker i familiedynamikken eller historien som jentene takler ved å ikke spise. Men det kan og være at lillesøster har lært ved å se storesøster takle vonde ting ved å ikke spise.

Anonymkode: cc10b...592

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om det er vanlig. Men sånt er smittsomt, ja.

Jeg og min lillesøster (samme mor, ikke far) har vokst opp i to forskjellige verdener under samme tak, jeg har et liv fullt av traumer, hun ikke i nærheten.
Men vi vokste opp med en mor som bl.a kommenterte kropp og utseende. Lite, men nok til at det ble et tema.
Jeg sluttet å spise av andre grunner enn søsteren min, men vi var anorektiske begge to i mange år. 

Anonymkode: 71a49...bad

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvem er spydig og hvor? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hovedsaklig miljø, foreldre og søsken er nærmeste miljø til din datter. Din rolle er vesentlig.

De voksnes spisemønster og handlinger «adopteres» og registreres hos barna. 
Så kommer andre miljø rundt barna i tillegg, som skole, fritid, some etc som også påvirker. 

Det er en sykdom er knyttet opp til angst og at en ikke har det godt psykisk. 
Håper dere får god hjelp❤️

Anonymkode: 3958e...00a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre svært vanlig at barn spiseforstyrrelser av sine foreldre. Det gjelder alle typer spiseforstyrrelse, men mest vanlig er overspisingslidelse. 

Anonymkode: ac36c...b44

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke nok om dette men antar at det er både arv og miljø som spiller inn. Derfor er det ikke usannsynlig at søsken kan havne i det samme. Når man ser folk rundt seg håndtere livet sitt på en sånn måte så er det klart at det kan utløse lignende adferd.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke sikkert det var frekt ment. Selv måtte jeg google «anaroksi» for å sjekke om det var en sykdom ikke hadde hørt om. Ja, anoreksi er smittsomt. Jeg hatt anoreksi. Min søster ble påvirket mentalt av kroppsbilde/mat tenkningen, men utviklet ikke sykdommen. 

Anonymkode: 039fd...71f

Skrevet

Psykiske lidelser har dessverre en høy arvelighet. Spiseforstyrrelser kan i tillegg ha en slags smitteeffekt - lillesøster kan ha blitt påvirket av å se hvordan storesøster har håndtert ting. Jeg håper hun får god hjelp til å ta tak i dette før problemet utvikler seg.    

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...