AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #1 Del Skrevet 11. juni 2023 Vi får en vinterbaby. Det blir vår først baby og vi har ingen oversikt over hva vi trenger av utstyr. Mor vil i perioder være alene med barnet, så trenger mulighet for at babyen kan sove litt i fred, bæres i sjal eller på annet vis være litt "selvstendig" mens ulike oppgaver i hjemmet gjøres. Noen som har ei fin liste over ting man trenger? Og gjerne ting man absolutt ikke trenger, og kan unnlate å kjøpe? Gjerne også ting til nybakt mor for å komme seg etter fødsel. Anonymkode: ca687...65b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
My_Lady Skrevet 11. juni 2023 #2 Del Skrevet 11. juni 2023 Kommer veldig an på hvordan babyen du får er. Min første er født i desember og var en super enkel baby, eneste nødvendige der var litt klær og bleier, en vogn, bæresjal/sele eller bilstol for transport utenfor hjemmet. Kunne legge henne fra meg hvor som helst, og flytte på henne om nødvendig uten at hun våknet. Mitt tips er derfor å kjøpe minst mulig i forkant, undersøk heller ulike produkter du kanskje får bruk for å ha klart en liste som lett og raskt kan bestilles/kjøpes etterhvert som du ser behovet. Kjøp heller ting på forhånd som du vet du ønsker å bruke, fks om du vet at du ønsker å bære i sjal eller trille i vogn så kjøp det for egen del, og så får man bare se an om babyen liker det. Tips til ting å ha på den kanskje listen er: Vogn Bæresjal bæresele Babycall Babygym Lekematte Vippestol - har selv aldri hatt bruk for det, men vet mange føler det er en nødvendighet. Vugge/hengevugge Lekegrind elektrisk vognvugger Newborn sete til tripptrapp Babynest Ammepute Nå med nr 3 kjøper jeg ting etter hva jeg ønsker å bruke til babyen, vel vitende om at det sikkert ikke er alt som er like nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #3 Del Skrevet 11. juni 2023 Bilstolpose var uunværlig for oss i vinter. En god vognpose, jeg er veldig fornøyd med easygrow nature. Ull er gull 🩷 Ang bæring er det smak og behag, vi hadde aldri behov for sele eller sjal i starten, lille sov godt i babynest å da fikk jeg gjort litt småtterier. Men skal man kjøpe sele så bør man høre om man kan få låne litt ulike først, de sitter ulikt fra person til person. Vi fikk vinterdress, fullstendig unødvendig her siden vi ikke trillet når det var så kaldt at man kunne brukt den, og ellers brukte vi bilstolpose. Dressen ble brukt to ganger før den var for liten. Resten er jo litt avhengig av babyen. Vognvugger har aldri blitt brukt her, vår sovner uten veldig bevegelse (en liten trilletur er nok til å få henne til å sove i hvertfall 2 timer). Vippestol har vært gull her, hu sitter i den mens jeg dusjer feks. Lekegrind har vi aldri hatt behov for. Hvis jeg skal lage middag feks så har hun enten ligget på gulvet, sittet i vippestol, eller sittet i matstolen når hun ble var stor nok. Se an hva DERE har behov for, ikke hva alle andre bruker. Ei venninne av meg kjøpte så mye utstyr før babyen var født at jeg ble helt matt, som om alt i butikken var viktig å ha. De har vel ikke brukt en brøkdel. Anonymkode: 35681...70f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #4 Del Skrevet 11. juni 2023 Jeg syntes Cozyfix ammepute var veldig bra og angrer på at jeg ikke hadde den liggende når vi kom hjem fra sykehuset. Jeg ville også kjøpt en lekegrind som kan stilles inn høyt som du kan legge baby i dersom den godtar å legges alene mens du gjør ting. Jeg la min bare i sofa eller på gulvet og iblant i en reiseseng, men hadde vært greit noen ganger å ha et mer fast sove- og lekested i stua som var større enn den bittelille reisesenga som ikke plass til babygym feks, spesielt siden hn tidlig lærte å rulle og da kunne jeg ikke legge i sofa mer. Jeg brukte ikke babynest og fikk ikke til bæresele i starten (men hadde en som var dårlig for nyfødt så om du ønsker å bære en del ville jeg brukt tid på å finne en god sele for de minste eller lære å bære med skjal ) Sånn nyfødsete til tripp trapp virker praktisk om du vil ha baby med på kjøkkenet. Vippestol er også greit men baby skal jo ikke sitte for lenge i dem og skal ikke sove i dem Så en trygg plass de kan ligge flatt er praktisk. Vi trengte ikke vippestol i starten og kjøpte det brukt når baby ble litt eldre. Var glad vi hadde elektrisk pumpe, et par flasker og litt MME hjemme så vi slapp å kjøpe for baby måtte ha tilskudd + jeg måtte pumpe første tiden. Ville og kjøpt en pakke med sånne steriliseringsposer til flasker så man kan sterilisere i mikro (går man over på å gi mye mat fra flaske kan man kjøpe sterilisator men vi trengte bare en stund og da var de posene supre) Tynn ulllue som du og tar med på sykehuset (litt forskjellig praksis her men vårt sykehus ville at vi hadde det iallfall) Vi brukte aldri bilstolpose selv om vi hadde vinterbaby. Vi har garasje med direkte adgang til leiligheten vår og kan varme bilen på forhånd og de veldig få gangene vi bar baby fra bil til et hus vi skulle besøke tok vi bare på et teppe. Stellebord er greit å ha på plass hvis dere ikke vil stelle på gulvet. Og en pakke med sånne engangs stelleunderlag til man har litt mer kontroll på bleieskift (mulig vi var klønete men føler det var mye mer søl i starten 😄) Eventuelt sånn dyr matte som man bare kan tørke av Vi hadde bed side crib men i ettertid har jeg tenkt at vi bare burde brukt sprinkelseng fra starten men tatt den inntil vår seng og tatt vekk ene siden. Ente med å kjøpe en sprinkelseng med dropside etterhvert så kunne bare brukt den fra begynnelsen og droppet bed side crib. Anonymkode: 2ca28...50e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #5 Del Skrevet 11. juni 2023 Bare å søke opp sånne tråder fra tidligere, og du får like mange svar som det er foreldre Alltid noen som ikke kunne unnvære noe som andre aldri brukte. Butikkene og finn er alltid der, se det litt an. Mine forslag hadde vært babynest, bepanthen til brystvortene dine, inotyol til babyen, babycall, og svøpetepper. Og så kjøpe etterhvert som du ser hva ungen liker og hva dere liker. Anonymkode: ce3b0...175 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #6 Del Skrevet 11. juni 2023 kommer litt an på hvordan du bor😉 Bilstol som kan kobles på vogn. Vogn som er lett og få inn i bil ( du kommer til å være en del på kjøpesenter for luftetur siden det tungt å trille i mye snø). Babycall så du kan måke snø/av bilen ute mens unge er inne. 1 tynn og en tykk lille lam ulldress bed-side seng deilig ved amming på natt Gulvmatte - dere er mye på gulvet sammen vippestol- vi brukte masse Lekegrind som kan justeres i høyden. - deilig å kunne legge baby i stua og vite den var trygg. Anonymkode: e8902...e61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lulo456 Skrevet 12. juni 2023 #7 Del Skrevet 12. juni 2023 For meg har det vært gull verdt å ha en bilstol som man kan sette på vognen. Så jeg ville passet på å kjøpt vogn og bilstol som er kompatible (trenger ikke nødvendigvis være samme merke). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 12. juni 2023 #8 Del Skrevet 12. juni 2023 vognpose babyklær i ull flaskevarmer og sterilisator, angrer sååå på at jeg ikke skaffet det til første baby brystpumpe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #9 Del Skrevet 13. juni 2023 Hovedtingene er jo plass å stelle, plass å sove og bilstol. Alt annet kan man egentlig ta litt etter behov, og less is more. Jeg kjøpte utrolig mye greier til min første som aldri ble brukt, du trenger f.eks ikke brystpumpe, flasker, sterilisator osv med mindre du ikke tenker å amme, og får du behov for det kan du jo kjøpe det etter barnet er født. Jeg syns der var veldig greit med en spisestol med nyfødt del på så barnet kunne sitte sammen med meg når jeg spiste. Bæretøy fikk jeg aldri helt til og ga opp ganske fort da jeg syns det var ubehagelig å ha baby i det mens jeg bøyde meg når jeg skulle rydde osv, var bedre å legge han ned. Kan være greit å prøve bæreseler før man kjøper, gjerne med barnet oppi. Anonymkode: 38c6d...544 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå