Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk nylig brev om at AAP-perioden min ble forlenget nok et halvår, men det sto også at etter dette så har jeg hatt AAP i 3 år og at man som regel ikke kan få stønad mer etter dette. Unntaket var hvis jeg vurderes å være nær å kunne øke arbeidsevnen min til mer enn 50% eller om jeg deltar i opplæringstiltak. 

Jeg er sykere nå enn det jeg var når jeg fikk AAP, så jeg kan ikke se for meg at jeg skal klare mer enn 50% arbeid. Men jeg føler heller ikke at jeg kan si at jeg aldri kommer til å klare å jobbe, så det blir feil å tenke på uføretrygd... Noen som har erfaring med dette som kan si hvordan dere gikk fram? Hva menes med opplæringstiltak? Jeg er redd jeg plutselig står uten noe form for inntekt eller at jeg skal bli presset til arbeidsutprøving ol. Har nettopp startet i ny behandling så er ikke stabil 

Anonymkode: 72e2d...f4d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket med veilederen din?

Anonymkode: 31955...054

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg stusser mest på er at man må bli frisk innen 3 (4) år?! Hvem tror at det er slik sykdom fungerer; at man kan sette en tidsfrist?! Med dagens behandlingskøer og skrantende helseforetak?

NAV og regjeringen tvinger praktisk talt mennesker på uføretrygd slik reglene er nå. 

Anonymkode: c6bb3...94f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det jeg stusser mest på er at man må bli frisk innen 3 (4) år?! Hvem tror at det er slik sykdom fungerer; at man kan sette en tidsfrist?! Med dagens behandlingskøer og skrantende helseforetak?

NAV og regjeringen tvinger praktisk talt mennesker på uføretrygd slik reglene er nå. 

Tidligere hadde man en ytelse som het "midlertidig uføretrygd", der folk dinglet i mange mange år. Det var nok heller ikke optimalt, hverken for NAV eller de som gikk i uvisse så lenge. 

Anonymkode: d7e82...905

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo ufør de er ute etter.

Anonymkode: 3cc86...8e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er jo ufør de er ute etter.

Eller så er de ute etter å bli friske.

Anonymkode: 4b62c...05d

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk nylig brev om at AAP-perioden min ble forlenget nok et halvår, men det sto også at etter dette så har jeg hatt AAP i 3 år og at man som regel ikke kan få stønad mer etter dette. Unntaket var hvis jeg vurderes å være nær å kunne øke arbeidsevnen min til mer enn 50% eller om jeg deltar i opplæringstiltak. 

Jeg er sykere nå enn det jeg var når jeg fikk AAP, så jeg kan ikke se for meg at jeg skal klare mer enn 50% arbeid. Men jeg føler heller ikke at jeg kan si at jeg aldri kommer til å klare å jobbe, så det blir feil å tenke på uføretrygd... Noen som har erfaring med dette som kan si hvordan dere gikk fram? Hva menes med opplæringstiltak? Jeg er redd jeg plutselig står uten noe form for inntekt eller at jeg skal bli presset til arbeidsutprøving ol. Har nettopp startet i ny behandling så er ikke stabil 

Har et barn som er inne i sitt 11.år på AAP, så hadde ikke stresset så altfor mye hvis jeg var deg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har et barn som er inne i sitt 11.år på AAP, så hadde ikke stresset så altfor mye hvis jeg var deg.

What?? Er ikke bare mulig å få utvidet 2 år på AAP?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

What?? Er ikke bare mulig å få utvidet 2 år på AAP?

Unntak på unntak på unntak dessverre.  Ikke er hen frisk nok til å delta på tiltak, og fram til nylig mente de behandlingsvilkåret ikke var oppfylt, men der har de snudd. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du snakket med veilederen din?

Anonymkode: 31955...054

Nei jeg tenkte å ta det opp på neste ansvarsgruppemøte, men ville høre hvordan andre har løst situasjonen. 

Jeg var ikke klar over at jeg bare kunne gå på AAP i 3 år så ble skikkelig tatt på senga.. Jeg føler ikke at jeg er syk nok til uføretrygd og jeg vil heller ikke havne permanent utfor arbeidslivet bare fordi jeg er syk nå, men jeg er heller ikke frisk nok til å fungere i arbeid 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Saksbehandleren min har sagt til meg at jeg ikke kommer til å bare plutselig stå uten inntekt så jeg har ikke stresset over dette før jeg fikk det brevet. Er datteren din i opplæringstiltak? Jeg skjønner ikke helt hva det innebærer 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Saksbehandleren min har sagt til meg at jeg ikke kommer til å bare plutselig stå uten inntekt så jeg har ikke stresset over dette før jeg fikk det brevet. Er datteren din i opplæringstiltak? Jeg skjønner ikke helt hva det innebærer 

ts

Nei, det er ingen tiltak, som sagt så er barnet mitt for sykt til å delta på tiltak, så det er egentlig ingenting som skjer.  Nav lokalt har godkjent for uføretrygd,  men nav arbeid og ytelser nekter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Unntak på unntak på unntak dessverre.  Ikke er hen frisk nok til å delta på tiltak, og fram til nylig mente de behandlingsvilkåret ikke var oppfylt, men der har de snudd. 

Så han fikk fortsette på AAP gjennom Høyre/FrP også, de som satte karensår på AAP? Slapp sønnen/datteren din unna det også? Hvordan?

Jeg er redd for at de blå skal komme tilbake, for de mener at folk skal være ferdig avklart på to år og enten gå over til uføretrygd eller jobb - eller sosialen. 

Anonymkode: a4f45...151

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så han fikk fortsette på AAP gjennom Høyre/FrP også, de som satte karensår på AAP? Slapp sønnen/datteren din unna det også? Hvordan?

Jeg er redd for at de blå skal komme tilbake, for de mener at folk skal være ferdig avklart på to år og enten gå over til uføretrygd eller jobb - eller sosialen. 

Anonymkode: a4f45...151

Ja, hen slapp unna karensåret, fikk sikkert unntak fra det på en måte, altså at perioden ble forlenget.

Jeg forstår redselen for at det på ny skal bli snakk om karensår 🩷

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Eller så er de ute etter å bli friske.

Ikke det inntrykket jeg har etter å ha lest her inne. "Vi som venter på uføretrygd" tråden er et godt eksempel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hæ? Er h*n lam fra haka og ned? Hvis ikke er det vel INGEN grunn til at vi skal måtte fø på vedkommende i 11 år! 

Anonymkode: 8d97a...a19

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hæ? Er h*n lam fra haka og ned? Hvis ikke er det vel INGEN grunn til at vi skal måtte fø på vedkommende i 11 år! 

Anonymkode: 8d97a...a19

Jøss, godt det er folk med empati og utdanning som lager lovene her i landet da, og ikke et lavt utdannet, uempatisk troll på KG.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ikke det inntrykket jeg har etter å ha lest her inne. "Vi som venter på uføretrygd" tråden er et godt eksempel.

Da skal jeg gå inn og lese dem, takk for tips.

Jeg kjenner ingen, absolutt ingen som ville valgt å være syk og ha lav inntekt (uføretrygd), hvis de i stedet kunne  vært friske og hatt høyere inntekt.  Merkelig at skjebnene her inne skulle være så mye annerledes enn i samfunnet ellers. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da skal jeg gå inn og lese dem, takk for tips.

Jeg kjenner ingen, absolutt ingen som ville valgt å være syk og ha lav inntekt (uføretrygd), hvis de i stedet kunne  vært friske og hatt høyere inntekt.  Merkelig at skjebnene her inne skulle være så mye annerledes enn i samfunnet ellers. 

Hvem du kjenner er irrelevant.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du, jeg finner ikke den tråden jeg, kanskje den har blitt fjernet pga for mye hets mot de uføre i den tråden?

Legg gjerne ved en link til den til meg hvis du er flinkere enn meg å søke den opp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvem du kjenner er irrelevant.

Ja hvem jeg kjenner er vel cirka like irrelevant som at du har inntrykk av at uføretrygdede ikke ønsker å bli friske...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...