Gå til innhold

Hvordan klare å sove med brusende bekk utenfor åpent vindu?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal bo i en leilighet i to uker med bekk utenfor, og det er veldig varmt om nettene så alle vinduer er åpne.

I 25 grader er det uaktuelt å ha vinduet lukket, og å sove med ørepropper er veldig ubehagelig.

Har prøvd ulike typer og det fungerer ikke for meg.

Har tinnitus og er nok litt lydsensitiv.

Kan ikke ta sovemedisin fordi bekken bruser.

Hjelp!😬

Anonymkode: 842fb...02d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sett på hvit støy inne som maskerer bekken. ELLER kjøl ned soverommet på andre måter så du kan ha vinduet lukket. ELLER sov et annet sted. 

Anonymkode: 27ecc...e85

Skrevet

:klo: Hvorfor kan du ikke ta sovemedisin FORDI bekken bruser? Hva har den med sovemedisinen å gjøre? Sovemedisinen vil vel tvertimot gjøre deg så søvnig at du sovner til tross for bruset fra bekken.

Når det er sagt er det faktisk mange som ser på lyden av vann som beroligende bakgrunnslyder, white noise som de sier, eller green noise (naturlyder). Du finner et ti timer langt opptak av vind som suser og blåser på YouTube om du søker på Green Noise. Ment å være søvndyssende for folk som sliter med å sove. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo en beroligende lyd tenker nå jeg. Men når du allerede problematiserer det så vil det jo bli et problem da. 
Jo, du kan ta sovemedisin hvis du faktisk ikke får sove pga en bekk. 

Anonymkode: f4391...cf8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Man blir fort vant til lyder. Etter to netter vil jeg tippe at du sovner lett som bare det. Kanskje det blir vanskelig å sovne de første nettene etter at du kommer hjem og bekken ikke bruser. 😁

Anonymkode: 9c163...5f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

PS til deg TS! Det tok meg to-tre netter å bli vant til trafikkstøy (sus fra motorveien) da jeg flyttet hit jeg bor nå. Nå merker jeg det ikke lenger.

Anonymkode: 59faf...a25

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lydsensitiv , og hadde elsket den beroligende lyden av bekken. Vel, sånne apotekørepropper er ubrukelige, men i pads eller hodetelefoner hvor du kan sette på lyd isolering  eller lyd/ musikk du finner behagelig? Air condition , og ha vinduet lukket? Argumentet mot sovemedisin skjønte jeg ingenting av, men det får så være. 

Anonymkode: bd62f...e7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vant med det så jeg hadde sovnet uansett. Men hva med en vifte som kjøler ned rommet i stedet. 

Anonymkode: 7253f...f51

AnonymBruker
Skrevet

Elv, foss, bekk er en naturlig og søvndyssende lyd. Har ofte sovet godt på hytte fx. Så lytt medhårs så går det veldig bra:)

Anonymkode: fe150...2a3

• Liker 4
Skrevet

Hvis du ikke vil lukke vinduet, ikke vil bruke ørepropper og ikke ta sovemedisin -  hvilke andre løsninger ser du for deg at finnes? Man venner seg som regel til lyder relativt fort, særlig når de er så jevne som en bekk, og det hjelper å ikke bestemme seg for at det er et stort problem.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Sett på hvit støy inne som maskerer bekken. ELLER kjøl ned soverommet på andre måter så du kan ha vinduet lukket. ELLER sov et annet sted. 

Anonymkode: 27ecc...e85

Har prøvd med bølgeskvulp som jeg vanligvis har på om natten, men bekken overdøver.

Det er kun ett soverom her.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Elv, foss, bekk er en naturlig og søvndyssende lyd. Har ofte sovet godt på hytte fx. Så lytt medhårs så går det veldig bra:)

Anonymkode: fe150...2a3

Dette er høylytt brus som er skikkelig høyt.

Jeg har hyperakusis dvs nedsatt lydtoleranse, og blir sliten i hodet av det som vanlige folk synes er avslappende å lytte til når de skal sove.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke ta sovemedisin hver natt i to uker før da roter jeg til den naturlige søvnen.

Bekken er vel mer enn liten foss og høres også med lukket vindu, men svakere.

Får panikk når jeg tenker at jeg skal sove her i to uker til😒

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er høylytt brus som er skikkelig høyt.

Jeg har hyperakusis dvs nedsatt lydtoleranse, og blir sliten i hodet av det som vanlige folk synes er avslappende å lytte til når de skal sove.

Ts

Du har ikke så mange andre valg enn å 

- Lukke vinduet, evt bruke en vifte

- Bruke ørepropper

- Ta sovemedisin

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Du har ikke så mange andre valg enn å 

- Lukke vinduet, evt bruke en vifte

- Bruke ørepropper

- Ta sovemedisin

Eller dra hjem

Anonymkode: 7e3d6...ba9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Eller dra hjem

Anonymkode: 7e3d6...ba9

Hvis jeg drar hjem eller finne meg et annet bosted, får jeg ikke igjen husleien jeg har betalt til utleier 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha på luftrenser, kanskje? Det pleier jeg å bruke om nettene, det er 3 hastigheter, og jeg har den på 1, det holder og overdøver det meste, hører bare vifta liksom. Prøve kanskje? Om du har en eller annen type luftrenser.

Anonymkode: 1bc65...6f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvis jeg drar hjem eller finne meg et annet bosted, får jeg ikke igjen husleien jeg har betalt til utleier 

Ts

Hvis bekken er et så stort problem for deg kan du velge å reise og da tape penger. 

hvor mange netter har du prøvd? 1? Jeg vil tro du blir vant til det, hvis ikke, er det mulig å ha vinduet på soverommet stengt døra åpen og andre vinduer som ikke er mot bekken åpne?

Anonymkode: dd902...8cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis bekken er et så stort problem for deg kan du velge å reise og da tape penger. 

hvor mange netter har du prøvd? 1? Jeg vil tro du blir vant til det, hvis ikke, er det mulig å ha vinduet på soverommet stengt døra åpen og andre vinduer som ikke er mot bekken åpne?

Har sovet her i to netter og prøvd å ha lukket vindu og åpent andre steder i leiligheten, men det er så varmt at jeg koker bort men det er eneste løsningen tror jeg+ sovemedisin.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har sovet her i to netter og prøvd å ha lukket vindu og åpent andre steder i leiligheten, men det er så varmt at jeg koker bort men det er eneste løsningen tror jeg+ sovemedisin.

Ts

Det finnes mange teknikker for å jobbe med lyd. Tror jeg ville googlet og prøvd litt til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...