AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #1 Skrevet 11. juni 2023 Jeg skal leie et annet sted i 2-3 år fremover, pga studier og helse(finnes ikke beh.tilbud i hjemby). Eier leilighet; en liten 2R. Markedet for desse er veldig bra, og jeg vurderer å selge i år. Uansett kan jeg ikke basere meg på å bo her i mange år; leiligheten mangler en del fasiliteter man behøver, ved funksjonsnedsettelse. Pga at leiligheten er fresh og ny, vegrer jeg meg for utleie. Gevinsten etter skatt er bare ca 1500kr mer enn ved å putte EK i fastrenteinnskudd(kan ha netto fortjeneste 4000kr/mnd). Det kan og bli mye stress ved utleie, noe jeg ikke trenger og som ikke er verdt 1500kr. Kommer evt til å leie en rimelig hybel på hjemstedet, da jeg ønsker å ha et sted å bo i ferier mm(jeg jobber i hjemby 2 mnd om sommeren, og øvrige ferier). Får kanskje litt pendlerfradrag også. Det jeg er mest redd for er å være forvist til leiemarkedet resten av livet. Selv om boligen ikke passer meg, kunne jeg leid selv men fortsatt å eid(og leid ut). Hva skal jeg gjøre😅Føler for å selge, men strever med å bestemme meg🫣Er 80% ufør🙃 Anonymkode: 3fe1e...622
Schmuhu Skrevet 11. juni 2023 #2 Skrevet 11. juni 2023 Hvorfor kjøper du ikke det nye stedet ditt og selger det gamle? Hvorfor må du ut og leie en plass? Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #3 Skrevet 11. juni 2023 Schmuhu skrev (1 minutt siden): Hvorfor kjøper du ikke det nye stedet ditt og selger det gamle? Hvorfor må du ut og leie en plass? Schmuhu Det nye stedet er kun 2-3 år; jeg vil være 85 år før jeg evt har nok EK til et sted der. Ønsker ikke å bosette meg der for evig. Men er det noe poeng å sitte på en bolig jeg eier som jeg ikke kan bli gammel i, fordi jeg er redd for å bli evig på leiemarkedet🌝 Anonymkode: 3fe1e...622
Schmuhu Skrevet 11. juni 2023 #4 Skrevet 11. juni 2023 Du svarte ikke på spørsmålene. Da er det vanskelig å gi råd. 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det nye stedet er kun 2-3 år; jeg vil være 85 år før jeg evt har nok EK til et sted der. Ønsker ikke å bosette meg der for evig. Du snakker altså om et luksusproblem. Hvorfor flytte dit når du ikke kan eie der? Du burde revurdere. Selv om en kan tape penger på korte tidshorisont, så er fordelen med boligeie at du får litt tvangssparing. Det du taper ved eie er mindre enn ved tilsvarende leiekostnad. Går du ut i leiemarkedet uansett om du eier et annet sted, så kan dette koste deg sparepenger. Du kan muligens redusere tapet ved utleie som du sier men om ikke boligmarkedet går veldig opp så brenner du penger i praksis. 10 minutter siden, AnonymBruker said: Men er det noe poeng å sitte på en bolig jeg eier som jeg ikke kan bli gammel i, fordi jeg er redd for å bli evig på leiemarkedet🌝 Nei. Folk som er dømt til leiemarkedet mangler ofte inntekt til å finansiere lån. Du sier ingen ting om lån her. Har du masse lån på den nåværende boligen? Du sier at du er 80% ufør. Ta en seriøs vurdering av din inntekt de neste 2 til 3 årene da. Og så tar du regnestykket selv med en boliglånkalkulator. Hver bank har en slik på sin hjemmeside. Får du lånt nok penger til det du ønsker deg? Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #5 Skrevet 11. juni 2023 Kommer helt an på hvor boligen ligger tenker jeg og hvor du planlegger å bosette deg. Husk å hensynta at formue på bankkonto kam påvirke rettigheter hos Lånekassen. Anonymkode: 19b07...64e 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #6 Skrevet 11. juni 2023 Jeg har søkt om sletting av deler av studielån. Problemet er at jeg vet ikke hvor jeg bør bo; det avhenger litt på om jeg må gå til denne type behandling resten av livet. Men jeg heller mest mot å ikke kjøpe igjen på hjemstedet. Pasientreiser dekker ikke noe, derfor må jeg leie dyrt privat. Litt usikker på hva som var luksusproblemet i min situasjon? å finansiere egen helse er ikke et luksusproblem—men når alternativet er å gi opp så kjemper jeg videre. Jeg har liten livsglede og ønsker å bedre egen situasjon. Selv om jeg må bli blant de utstøtte(les:leietakere). Det jeg spekulerer mest på er når jeg evt bør selge. Har nedbetalt ca 50% av verdien i dag(blir kostnader ved megler og flyttebyrå). Samlet inntekt ca 415 000 i året, per i dag. Hvis jeg blir bedre håper jeg å øke denne🌹 Anonymkode: 3fe1e...622
Schmuhu Skrevet 12. juni 2023 #7 Skrevet 12. juni 2023 (endret) 22 hours ago, AnonymBruker said: Pasientreiser dekker ikke noe, derfor må jeg leie dyrt privat. Litt usikker på hva som var luksusproblemet i min situasjon? Trådtittel spør om du skal selge nå eller vente. Det er et luksusproblem i den forstand at du vekter leie vs. eie + reising. Du håper på mer velferd ved å flytte. At dette er et luksusproblem trenger ikke å være negativ. Helt det motsatte. Det er positiv å forbedre på egen levestandard hva ellers det betyr for deg. Mange betaler mye for korte reiseveier i hverdagen. Ta et regnestykke på det da. 1) Hvor mye koster reising per måned i dag? 2) Hvor mye koster leie det stedet du har tenkt? Må du da fremdeles påregne utgifter til reising etter flyttingen? 3) Hva koster boligen din uten leietaker og gitt at du ikke bor der? Inkludert lån. Er summen av 2) + 3) mindre enn 1) ? Hvis ja, da bør du vurdere å holde boligen fra et økonomisk perspektiv. Hvis nei, så må jo du selge hvis du ønsker å klare deg økonomisk en annen plass med den inntekten du har, samme det om du leier eller eier. Del gjerne tallene. I tillegg kommer jo ditt ønske om å ikke returnere til hjemmestedet. Det understreker salg. Å være 3 år utenfor boligmarkedet dreper deg ikke om du sparer salgssummen du får. Men for å få et nytt lån må jo du oppfylle kravene der og da og med 80% ufør er du veldig begrenset på inntekt. Men det er nettopp inntekt som utgjør hva du kan låne hos de fleste. Schmuhu Endret 12. juni 2023 av Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #8 Skrevet 12. juni 2023 Sannsynligheten for at du får lån igjen som lavtlønnet ufør har aldri vært mindre. At du har lån i dag betyr ikke at du får nytt lån. Hadde aldri solgt om jeg først eide noe i din situasjon. Anonymkode: 66d67...69a 1
newman01 Skrevet 12. juni 2023 #9 Skrevet 12. juni 2023 23 hours ago, Schmuhu said: Du snakker altså om et luksusproblem. Hvorfor flytte dit når du ikke kan eie der? Du burde revurdere. Selv om en kan tape penger på korte tidshorisont, så er fordelen med boligeie at du får litt tvangssparing. Det du taper ved eie er mindre enn ved tilsvarende leiekostnad. Går du ut i leiemarkedet uansett om du eier et annet sted, så kan dette koste deg sparepenger. Du kan muligens redusere tapet ved utleie som du sier men om ikke boligmarkedet går veldig opp så brenner du penger i praksis. For en så kort tidsperiode som 2-3 år er man nesten dømt til å tape penger. Det forsvinner fort 100k til megler når man selger, og det er 25k pr million i dokumentavgift til staten ved selveierkjøp. Det blir fort et gratis leieår. Med renter som skal opp og flere ut i arbeidsledighet er det potensiale for at boligpriser går ned, og da sitter man plutselig stuck uten å ha råd til å flytte uten å tape større sum penger. Leie er ikke alltid så fælt. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #10 Skrevet 12. juni 2023 Og i tillegg; gevinsten er ikke på 1500 kr. Du må regne med at noen betaler rentene og avdragene dine i tillegg, og også at du får rentefradrag pga gjeld. Anonymkode: 66d67...69a
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #11 Skrevet 12. juni 2023 Tenker du å flytte tilbake til byen du nå bor i? Hvis du gjør det, ville jeg ikke solgt. Anonymkode: 739fc...1c8
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #12 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenker du å flytte tilbake til byen du nå bor i? Hvis du gjør det, ville jeg ikke solgt. Anonymkode: 739fc...1c8 Er usikker. Men uansett er ikke boligen egnet ift helsen min, og jeg har problemer rundt nattestøy der. Så uansett hvor jeg er så ønsker jeg ikke å bo der. Men hvis dette er eneste måten å ha egen bolig på kan jeg vurdere utleie. Er dog litt usikker på om det er lov da jeg fikk et lite tilskudd fra kommune/husbank ved kjøp. Ser av og til rimeligere boliger tilerettelagt for mennesker med funksjonsnedsettelse som kanskje vil være bedre for meg. Andre steder; ikke på hjemsted. Anonymkode: 3fe1e...622
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #13 Skrevet 12. juni 2023 Hadde lagt den ut i august. Nå er det snart ferie Anonymkode: a0594...d4d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå