AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #1 Skrevet 11. juni 2023 Hei. Mine elever er veldig stresset før eksamen. Jeg er faglærer og har lite erfaring. I morgen tenker jeg bruker 1 1/2 time på noe gøy, slik at de kan senke skuldrene litt. Noen her som har tips? Anonymkode: 3a7a4...bb9 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #2 Skrevet 11. juni 2023 Hvorfor gidde å sløse bort krefter på å være stressa for noe så ubetydelig som en VGS-eksamen? Det finnes mildt sagt viktigere ting her i livet. Anonymkode: 6dd77...3fc 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #3 Skrevet 11. juni 2023 Gå på tur, spill frisbeegolf, lag bål, bare snakk sammen i en uformell setting. Anonymkode: c6c05...a07 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #4 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor gidde å sløse bort krefter på å være stressa for noe så ubetydelig som en VGS-eksamen? Det finnes mildt sagt viktigere ting her i livet. Anonymkode: 6dd77...3fc For de som går på VGS, kan det ha veldig stor betydning. Ikke prøv å bagatellisere andre sine bekymringer - du er ikke i den personen sine sko. Anonymkode: 1df09...62c 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #5 Skrevet 11. juni 2023 Har du spurt dem hva de har lyst til? Jeg syns ofte de har gode forslag selv. Vi har spilt en del brettspill, vi har hatt puslespill - eller hatt bygge legokonkurranse ( kun nonverbal kommunikasjon - bygge ferdig etter instruksjonsbok på 30 min) Mindfullness Gå ut - Leke gamle leker som : Rødt og grønt lys, Stolleken, Slå ring, boksen går osv. Anonymkode: 167bc...b42
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #6 Skrevet 11. juni 2023 Jeg vet ikke om jeg ville blitt mer rolig mtp eksamen ved å "rote bort" 1,5 timer på lek og morro. Hva med å bruke litt tid på å gå gjennom viktigheten, og ikke minst uviktigheten av eksamen. Trygge elevene på at livet ikke er over om de får dårlig karakter eller stryker, at den kan tas opp igjen osv. La elevene gi råd til hverandre hvordan de takler stresset. Snakke høyt om press og stress i slike situasjoner. Anonymkode: 5b828...ed6 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #7 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei. Mine elever er veldig stresset før eksamen. Jeg er faglærer og har lite erfaring. I morgen tenker jeg bruker 1 1/2 time på noe gøy, slik at de kan senke skuldrene litt. Noen her som har tips? Anonymkode: 3a7a4...bb9 De blir ikke mindre stressa av å sløse bort 1,5(!) time! Vær rolig selv, snakk med dem, gå gjennom det viktigste i rammedokumentet og fortell om hvordan eksamen er. Gi dem forutsigbarhet. Fortell dem at sensor ønsker å se hva de kan, og at du skal hjelpe dem med å få fram det de kan. I morgen får de tema for eksamen, inkl. aktuelle kompetansemål. Da snevres stoffet noe inn. Be dem om å jobbe på skolen. Bruk dagen på å veilede dem, men husk at du ikke skal undervise. Husk at du og kroppsspråket ditt er viktig for å roe elevene. Er du nervøs selv? Skjul det så godt du klarer. Husk at det er elevene som skal opp til eksamen, ikke du. Fortell gjerne til sensor dersom det er første gang du har oppe egne elever. Nå er dette kanskje litt seint, men i løpet av skoleåret pleier jeg å ha formelle vurderingssituasjoner som ligner litt på eksamen. Da kan man si at eksamen ligner på den og den vurderingssituasjonen, og at det kommer samme type spørsmål. Dermed blir ikke eksamenssituasjonen fullstendig ukjent. Anonymkode: d166e...129 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå