Gå til innhold

Jeg fikk en veldig flott 40 års gave av min nye kjæreste…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Takk for tilbakemeldinger. Om han har råd eller ikke er vanskelig å si noe om, men han har ikke tømt kontoen eller tatt opp lån.  Der er en hel bunad inkl sølv det er snakk om. Type bunad i øverste prissjiktet - som jeg har ønsket meg i alle år, men aldri hatt råd til. 

Anonymkode: 01656...b47

Dersom du ikke vet om han har råd, virker en slik gave krampaktig på meg. Så dyre gaver gir man bare om en har masse penger eller om du vil noe med gaven.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men uansett hadde jeg følt meg forpliktet til å bli i forholdet, selv om jeg på et senere tidspunkt hadde ønsket meg ut. 

Anonymkode: 98651...d31

Det er bare tull. Om bunaden hadde vært det som holdt deg igjen i et forhold du ville ut av, er det bare å slenge bunaden i fanget hans og dra. Den kan selges. Brukte bunader går for gode summer på bruktmarkedet. Ikke noe problem å returnere en slik gave, om det er om å gjøre.

Men jeg er faktisk av den oppfatning at gitt bort er gitt bort. Gir man noen en gave, er det ingenting mottakeren "skylder deg" i etter tid. Blir det da slutt, kan man ikke kreve en eneste gave tilbake igjen. Mottakeren sitt er mottakeren sitt! Det eneste unntaket jeg ville si gjaldt i en slik situasjon, er arvegods. Hvis mannen har arvet en kostbar ring av sin mor, som igjen har arvet den av sin mor osv og han gir den til sin forlovede, og det senere blir slutt, så synes jeg arvegods bør returneres til giveren.

PS! Dette gjelder også om bunaden var arvegods.

Endret av Million
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du bør ta i mot, under forutsetning av at han har økonomi til å gi en slik gave.

Etter et langt liv har jeg begynt å tenke som følger: En gave sier mest om giveren. Hvilke forpliktelser følger gaven? En gave gitt av et rent hjerte skal aldri få mottageren til å føle ansvar. Det skal være en glede. Om gaven blir et problem, er den ikke gitt av et rent hjerte og man har lært mye om giveren.

Av den grunn er det viktig å ta i mot en gave, fordi giveren faktisk har glede av å glede deg. 

Hvis gaven viser seg å være en forpliktelse, emosjonelt eller fysisk, vet du at du bør avslutte forholdet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange fine svar her. Jeg er utrolig glad. Selvfølgelig glad over gaven i seg selv, men også fordi jeg føler det som en kjærlighetserklæring. Er som sagt veldig forelsket i denne mannen og utrolig rørende at han har fått med seg at dette var et stort ønske. ❤️

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tenker at du er 40 og bør slutte å høre på mora di...

Gratulerer med omtenksom kjæreste og ny bunad! 

Anonymkode: b8e86...97f

Signerer ❤️ 

Ser ingen grunn til å ikke ta i mot gaven. Han er kjæresten din. Hadde vært anderledes om det var en du ikke likte men som likte deg og prøvde å få din oppmerksomhet. 

Om det blir slutt hva så? En gave er en gave, jeg har mange gaver fra mine ekser og vet at en av mine ekser fortsatt går rundt i vinterjakken til 5000 som jeg ga han i gave. Man gir fordi man elsker der og da, ikke fordi det er en transaksjon som betyr at man skal eie hverandre og være i gjeld til hverandre hele livet. 

Anonymkode: 4169b...cff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rødt flagg. Hva tror du han sier den dagen du vil gå fra han da? Mange rare menn som da ville brukt den gaven mot deg, og sagt at de ville ha den tilbake. Lykke til med tvangsekteskapet!

Anonymkode: 86417...670

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Signerer ❤️ 

Ser ingen grunn til å ikke ta i mot gaven. Han er kjæresten din. Hadde vært anderledes om det var en du ikke likte men som likte deg og prøvde å få din oppmerksomhet. 

Om det blir slutt hva så? En gave er en gave, jeg har mange gaver fra mine ekser og vet at en av mine ekser fortsatt går rundt i vinterjakken til 5000 som jeg ga han i gave. Man gir fordi man elsker der og da, ikke fordi det er en transaksjon som betyr at man skal eie hverandre og være i gjeld til hverandre hele livet. 

Anonymkode: 4169b...cff

Enig forsåvidt, men en bunad med sølv er jo verdt ti av de vinterjakkene.

Anonymkode: e04b9...100

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mange fine svar her. Jeg er utrolig glad. Selvfølgelig glad over gaven i seg selv, men også fordi jeg føler det som en kjærlighetserklæring. Er som sagt veldig forelsket i denne mannen og utrolig rørende at han har fått med seg at dette var et stort ønske. ❤️

Hadde tatt i mot med glede ❤️ 

Anonymkode: 51740...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stakkars menn...... uansett hva de gjør så blir det aldri rett 😅 

Går det ikke ann å bare si tusen takk og bære bunaden med stolthet 😍 

Er jo ikke en brudekjole han har kjøpt til deg. 

Anonymkode: c9ea3...5d7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde nok takket nei. Gaver til 50-70 000,- synes jeg er alt for mye, uansett hvem de kommer fra. Jeg anser ikke dyre gaver som en kjærlighetserklæring heller, for meg er det handlinger som viser kjærlighet.

Anonymkode: 38663...962

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har en ganske ny kjæreste. I sommer har vi vært sammen 1 år. Da jeg ble 40 i slutten på mai fikk jeg gavekort på komplett ny bunad. Han hadde lagt merke til hva jeg sa på 17.mai… Ble selvsagt utrolig glad. Min mor derimot mener jeg ikke kan ta imot denne gaven.  At vi har vært sammen for kort, og hva om det blir slutt? 
Jeg er utrolig forelsket og det er ingen tegn på at det skal bli slutt. 
Hva tenker dere? Bør jeg bare stå over? 

er han ustyrtelig rik? bunad er jo maange tusen. Jeg hadde fått sjokk. nesten blitt litt sint. Er jo helt sprøtt å komme med en sånn gave så kort inn i forholdet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg tenker at du er 40 og bør slutte å høre på mora di...

Gratulerer med omtenksom kjæreste og ny bunad! 

Anonymkode: b8e86...97f

men har ts råd til å bruke 30000 på bursdaggave til han da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Stakkars menn...... uansett hva de gjør så blir det aldri rett 😅 

Går det ikke ann å bare si tusen takk og bære bunaden med stolthet 😍 

Er jo ikke en brudekjole han har kjøpt til deg. 

Anonymkode: c9ea3...5d7

en bunad er dyrere enn en brudekjole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, Maleficenta said:

en bunad er dyrere enn en brudekjole

Kunne fått 7 bryllupskjoler til 10.000 for min bunad.. 

Anonymkode: 106d2...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kunne fått 7 bryllupskjoler til 10.000 for min bunad.. 

Anonymkode: 106d2...a91

Og da fikk du med deg at TS har fått bunad i øverste prisklasse?

Anonymkode: 38663...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Han er en voksen mann som må ta ansvar for egne valg. Med mindre han er en som stadig strør om seg med penger og kilden til pengene er uklar, og det er grunn til å tro alt er på kreditt, ser jeg ikke problemet.

Det er jo knekkende likegyldig hva du eller Ts hadde tenkt om en hypotetisk sønn hadde gjort det samme, snakk om å være overformynder overfor sønn eller kjæreste. Er selv kvinne, hovedforsørger for familie på fire, så jeg lever ikke på gaver, men jeg mener Ts bør ta i mot og bare være superglad, 

Og om jeg ville gitt en gave som jeg visste faktisk var ønsket og ville bli brukt og også holder seg bra i verdi, og mottaker ikke ville tatt i mot fordi han mente jeg ikke hadde råd, ville jeg følt meg nedvurdert - som om jeg ikke er i stand til å ta egne fornuftige valg. 

Anonymkode: f6220...a52

Ja, det er jo nettopp det at man er kanskje ikke i stad til å ta egne fornuftige valg når man gir bort bunad inkl sølv i høyeste prisklasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Maleficenta skrev (26 minutter siden):

men har ts råd til å bruke 30000 på bursdaggave til han da?

Siden ts skriver at det er en bunad i høyere prisklasse inkl. sølv kan vi fort gå ut i fra at dette er en gave verdt 70.000-80.000 kr. Bunaden til datteren min koster ca. 40.000 inkludert sølv, og det er ikke en bunad i høyere prisklasse. 

Så ja, det blir jo fort litt skuffende om ts kommer med en gave til verdi rundt tusenlappen i retur på hans bursdag. Har jo lest x antall tråder her inne om kvinner som har blitt skuffet fordi kjæresten har gitt dårligere gaver til jul og bursdag.. Hva om han forteller at han feks ønsker seg et skikkelig hjemmekinoanlegg inkludert lerret og prosjektor (bare for å komme med et eksempel) til bursdag/jul. Da blir det jo fort litt forventninger til at ts skal kjøpe det i gave til han, nettopp fordi han kjøpte en dyr bunad til henne etter hun sa at hun ønsket seg det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du må ta en liten prat med han. Fortell han at du ble veldig overrasket og glad over gaven.

Deretter må dere snakke litt om hvilke forventninger han vil ha til gave når han får bursdag.

Jeg tipper at han har greit med penger, og at han er oppriktig glad i deg. Han synes det er koselig å gi deg noe du har ønsket i lang tid.

Hadde jeg vært nyforelsket og hatt grei økonomi så ville jeg strukket meg langt for å gi kjæresten noe jeg visste at hun virkelig ønsket seg, så jeg forstår kjæresten din godt.

Hvis du avviser å ta imot gaven så blir det lett oppfattet som at du avviser hele mannen.

Håper du tar imot gaven med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ga en lik gave til min kjære da vi nylig ble sammen. Jeg hadde troen på forholdet og syntes at han fortjente den.

Det er over 10år siden og han setter fortsatt pris på gaven. Jeg hadde blitt lei meg om han takket nei den gangen.

Anonymkode: 7d6d2...6ce

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv om kjæresten heter Kjell Inge Røkke så synes jeg gaven er helt feil. Nå vet jeg ikke hvor sterkt du har markedsført ditt ønske om denne bunaden, men uansett, en så stor gave etter ett års samliv virker rett og slett anstrengt og litt desperat. Lite smart å ta i mot, og enda mindre smart å gi. Du bør i hvertfall ikke fortelle det til andre dersom du tar i mot. Mange vil tenke sitt om noe så tullete. At han har lyst å gi skjønner jeg, vi menn mister lett hodet når det gjelder damer. Hør på mora di.

Anonymkode: 74e09...1ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...