AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #1 Skrevet 11. juni 2023 Ble vekket av naboungene som bråket såpass mye at flere måtte ut for å si ifra. Det var snakk om veldig høy lyd i tettbygd strøk på fellesareal (lekeplass) .. Barna må være mellom 11-14 år, de hadde «treningsøkt» med mye heiarop, hyl og brøl, klokka var 01.00. Viste seg at de hadde en foreldre med seg. Tror vedkommende var brisen/full. Er dette «innafor» eller grunn til bekymring..? Anonymkode: dc5de...6d6
Hemme Skrevet 11. juni 2023 #2 Skrevet 11. juni 2023 Tenker at hvis dette er noe som gjentar seg eller at du ser at foreldrene er brisen/full gjentatte ganger etter denne hendelsen, så kan det være en bekymring. Hvis dette er en engangshendelse så vil jeg nok heller vente litt og kanskje følge litt ekstra godt med på familien i tilfelle du ser andre ting som vekker en bekymring. Vil ikke si at denne hendelsen er helt innafor. Hendelsen er nok på vei til å bli en bekymring hvis dette er noe som gjentar seg. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #3 Skrevet 11. juni 2023 Hemme skrev (8 minutter siden): Tenker at hvis dette er noe som gjentar seg eller at du ser at foreldrene er brisen/full gjentatte ganger etter denne hendelsen, så kan det være en bekymring. Hvis dette er en engangshendelse så vil jeg nok heller vente litt og kanskje følge litt ekstra godt med på familien i tilfelle du ser andre ting som vekker en bekymring. Vil ikke si at denne hendelsen er helt innafor. Hendelsen er nok på vei til å bli en bekymring hvis dette er noe som gjentar seg. Jeg vet ikke 100% at den voksne hadde drukket, men vedkommende fremsto aggressiv og konfliktsøkende mot naboene som på en veldig hyggelig måte sa ifra om at det var fint om de kunne dempe seg. Fremsto som de ble «eglet opp» til å bråke og rope mest mulig av foreldren nettopp for å provosere naboene rundt. Veldig merkelig, de fleste ville vel heller bedt barna dempe seg? Mener du det værste er mistanke om alkoholbruk hos foreldren eller hele hendelsen? Anonymkode: dc5de...6d6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #4 Skrevet 11. juni 2023 Ser ingen grunn til bekymring pga en episode Anonymkode: 72ffc...9ce 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #5 Skrevet 11. juni 2023 Sol og sommer, det er lørdag/søndag og fri. La ungene kose seg😊 Vinteren kommer snart og da går de i hi i 6 måneder Anonymkode: 5e7a1...00c 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #6 Skrevet 11. juni 2023 Min 15 åring var på fotballbanen i går med venner kl 24. Sommeren er endelig kommet til Trondheim så jeg unner de det. Banen er egentlig stengt fra kl 23, men de tenkte ikke over det. Men kl 0030 kom en nabo og sa at de kunne ikke være der. Kanskje de snakket høyt så noen barn ikke fikk sove, så da dro de hjem 😉 Anonymkode: 34ac1...716
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #7 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Min 15 åring var på fotballbanen i går med venner kl 24. Sommeren er endelig kommet til Trondheim så jeg unner de det. Banen er egentlig stengt fra kl 23, men de tenkte ikke over det. Men kl 0030 kom en nabo og sa at de kunne ikke være der. Kanskje de snakket høyt så noen barn ikke fikk sove, så da dro de hjem 😉 Anonymkode: 34ac1...716 Tenker du ikke over at det er veldig forstyrrende for naboene når du bevisst lar ungene dine støye så mye så sent at andre voksne (dessverre) må gjøre jobben du som foreldre ikke gidder ? Det er kanskje fridag for deg men mange jobber søndager, hvis din unge skaper støy for helsepersonell som nå kanskje knapt får fem timer med søvn, er det virkelig greit? Når voksne sier ifra nærmere 01.00 på natta har de nok egentlig strekt seg laaangt over terskelen for hva de synes er greit. Når mener du femten åringen din skal være stille slik at hen ikke forstyrrer og skaper uro i nabolaget ? om ikke klokka ett på natta, kl 02? Kl 03…? Spør seriøst når du ville selv ha bedt ungen din dempe seg og avsluttte leken utendørs 🤷♂️ Anonymkode: dc5de...6d6 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #8 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Sol og sommer, det er lørdag/søndag og fri. La ungene kose seg😊 Vinteren kommer snart og da går de i hi i 6 måneder Anonymkode: 5e7a1...00c De kan kose seg hele natta utendørs for min del men ikke på bekostning av hele nabolaget sin nattesøvn… Anonymkode: dc5de...6d6 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #9 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De kan kose seg hele natta utendørs for min del men ikke på bekostning av hele nabolaget sin nattesøvn… Anonymkode: dc5de...6d6 Nabolaget tåler litt lyd på varme sene sommernetter. Med mindre nabolaget består av sure kjærringer og gretne gamle gubber Anonymkode: 5e7a1...00c
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #10 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nabolaget tåler litt lyd på varme sene sommernetter. Med mindre nabolaget består av sure kjærringer og gretne gamle gubber Anonymkode: 5e7a1...00c Men det er jo ikke «litt lyd» når man vekker halve nabolaget midt på natta? Anonymkode: dc5de...6d6 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #11 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men det er jo ikke «litt lyd» når man vekker halve nabolaget midt på natta? Anonymkode: dc5de...6d6 Det tåler dere fint😊 Sett plugger i ørene og ‘god natt’ Anonymkode: 5e7a1...00c
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #12 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det tåler dere fint😊 Sett plugger i ørene og ‘god natt’ Anonymkode: 5e7a1...00c Jeg sover med plugger i ørene men bråket overdøver. Vi har også en nabo med alvorlig livstruende sykdom som jeg fikk høre at har slitt mye i natt, da dette var en stor påkjenning for vedkommende som er avhengig av hvile. Hvor lenge mener du en skal ligge våken grunnet barn/ungdom som vræler og hyler ? Har du ingen respekt for omgivelsene rundt deg? Lærer du ikke barna dine hva det vil si å ta hensyn? Anonymkode: dc5de...6d6 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #13 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg sover med plugger i ørene men bråket overdøver. Vi har også en nabo med alvorlig livstruende sykdom som jeg fikk høre at har slitt mye i natt, da dette var en stor påkjenning for vedkommende som er avhengig av hvile. Hvor lenge mener du en skal ligge våken grunnet barn/ungdom som vræler og hyler ? Har du ingen respekt for omgivelsene rundt deg? Lærer du ikke barna dine hva det vil si å ta hensyn? Anonymkode: dc5de...6d6 Har ikke barn😊 Men tåler fint lek og skrål fra andres unger, eller at naboen har fest, ungdommer som ler og hoier i sene nattetimer osv. Jeg er såpass gammel at jeg velger å glede meg med andre istedenfor å være kjip og sur😊 Anonymkode: 5e7a1...00c 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #14 Skrevet 11. juni 2023 Er det virkelig å være sur og gretten fordi man ønsker å få sove om natta? Hvis jeg forstår innlegget til TS riktig snakker vi om bråk etter klokka 23-24, ikke før det. Alle folk trenger søvn, og det er ikke å være sur og gretten og ønske å sove gjennom natta uten å bli vekt av hensynsløse folk. For folk som jobber mandag-fredag så er det å få nok og god søvn i helga noe de trenger for å hente seg inn igjen, uten å bli vekket av naboer som mener det er deres rett å bråke så lenge og mye som de vil. Det samme gjelder for de som har småbarn, det er ikke særlig greit om småbarn ikke får sove om natta fordi andre skal holde leven. Det går fint an å ha det sosial etter klokka 23, men samtidig dempe seg og ta hensyn. Anonymkode: 9cf0b...d5f 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #15 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har ikke barn😊 Men tåler fint lek og skrål fra andres unger, eller at naboen har fest, ungdommer som ler og hoier i sene nattetimer osv. Jeg er såpass gammel at jeg velger å glede meg med andre istedenfor å være kjip og sur😊 Anonymkode: 5e7a1...00c Det er flott, men andre må på jobb, og fungerer dårlig med 3-4 timers søvn. Hva tenker du om de små og mindre barna som også får sin nattesøvn ødelagt av dette? Skal de også bare «ta seg sammen»..? Når det gjelder de voksne : Det er kanskje helsepersonellet du er avhengig av, som ikke kan dra på jobb fordi det er uforsvarlig om en ikke har fått nok søvn. Personlig sover med både sov-i-ro i ørene, lukkede vindu og stor vifte som durer for å overdøve lyden av alt annet. Det er veldig trist da det blir mer «ghetto» enn et hyggelig nabolag; når en velger å ikke ta hensyn til noen andre enn seg selv. Høy lyd frem til både 23 og 24, det kan jeg tolerere.. men jeg synes man må hensynta i det minste etter midnatt.. Flere tørr ikke si ifra og andre mindre barn får sin søvn ødelagt (men det er kanskje ikke viktig mener du?) disse små barna blir også engstelig for å dra ut å leke på en arena som de nå assosierer med hoiing, brøling av større barn som har ødelagt deres nattesøvn, osv. Anonymkode: dc5de...6d6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #16 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det virkelig å være sur og gretten fordi man ønsker å få sove om natta? Hvis jeg forstår innlegget til TS riktig snakker vi om bråk etter klokka 23-24, ikke før det. Alle folk trenger søvn, og det er ikke å være sur og gretten og ønske å sove gjennom natta uten å bli vekt av hensynsløse folk. For folk som jobber mandag-fredag så er det å få nok og god søvn i helga noe de trenger for å hente seg inn igjen, uten å bli vekket av naboer som mener det er deres rett å bråke så lenge og mye som de vil. Det samme gjelder for de som har småbarn, det er ikke særlig greit om småbarn ikke får sove om natta fordi andre skal holde leven. Det går fint an å ha det sosial etter klokka 23, men samtidig dempe seg og ta hensyn. Anonymkode: 9cf0b...d5f Akkurat! Er snakk om etter midnatt ja. Anonymkode: dc5de...6d6
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2023 #17 Skrevet 12. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 11.6.2023 den 4.14): Ble vekket av naboungene som bråket såpass mye at flere måtte ut for å si ifra. Det var snakk om veldig høy lyd i tettbygd strøk på fellesareal (lekeplass) .. Barna må være mellom 11-14 år, de hadde «treningsøkt» med mye heiarop, hyl og brøl, klokka var 01.00. Viste seg at de hadde en foreldre med seg. Tror vedkommende var brisen/full. Er dette «innafor» eller grunn til bekymring..? Anonymkode: dc5de...6d6 Hadde fulgt litt med.. Anonymkode: 4cb5d...54b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå