Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det var nok bare en tankeløs prank fra en tenåring. 

Gutter er gutter, liksom? Nei, ærlig talt.

Anonymkode: 4b101...a91

• Liker 7
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2023 den 3.53):

Nei, han gikk jo ikke feil. Er tomannsbolig, de bor i etg over. De har ikke kodelås. Rart han kan koden uansett. Slo inn koden mens gikk forbi. 

Anonymkode: ef902...394

Skift den du. Tenker det var en rampestreker av en ubetenksom tulling av en ungdom, ingenting å ta på vei for. 

AnonymBruker skrev (På 11.6.2023 den 10.19):

Han er 16. Hva mener du han ville da, rane dere? 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

En gutt i den alderen er gjerne god på teknologi. Han skjønner da at dere har kamera. Min umiddelbare tanke var at han ville vise at dere har et dårlig sikkerhetssystem. 

Anonymkode: 4dbcc...ecd

• Liker 25
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis dere ikke har byttet kode siden forrige eier så kan det jo hende at han bare var nysgjerrig på om dere har endret kode.

Bytt kode og ikke lag noe mer styr ut av det.

• Liker 13
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva er problemet? Han gikk jo ikke inn og døra låser seg jo igjen

Anonymkode: f806e...459

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bytt kode. Case closed. 

Prøv å tenk ut hvordan han kan ha kunnet koden, og eliminer denne muligheten videre. Har du barn som kan ha gitt den videre, er det mulig å se den når man går forbi, det er merker på kodelåsen der dere har trykket, koden er for enkel (fødselsdato, vanlig kombinasjon), moren hans vet den fordi hun vanner blomster når dere er borte... ? 

Han er jo ikke tankeleser antar jeg, så en eller annen måte har han fått tak i koden på. Det er faktisk dere som har ansvaret for at ingen andre kan koden, det er som å låne bort nøkkelen og klage over at noen låser seg inn.. 

Anonymkode: aa73d...bfc

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo hende han hadde drukket litt og at det var en teit, lite gjennomtenkt ting han gjorde i fylla? Kjenner godt voksne folk som har gjort verre ting enn dette. Om dere ikke har skiftet kode siden dere flyttet inn, kan det jo hende han har fått den av de tidligere eierne. Om dere nylig har skiftet kode, må dere finne ut av hvordan han vet om den. Det beste er vel å ta en samtale med han og moren, og selvfølgelig skifte kode. 16-årige gutter burde vite bedre, ja, men samtidig er det stor forskjell på konsekvenstenkning blant tenåringer. For en god del er den ikke fullt utviklet ennå. Så jeg ville nok ikke automatisk tenkt at dette var gjort med onde hensikter, men det kommer jo selvfølgelig litt an på hvordan han er ellers også.

Anonymkode: da78f...ed1

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke ts. Jeg tenker han ville markere seg. Rett og slett plage naboen. Han visste at de var hjemme og sannsynligvis vet han også de har kamera. Og som sagt tror jeg det er de samme som spiller høy musikk og spytter snus, Ref. en tråd lenger nede på siden her. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere samme kode som de forrige eierne, eller en kode som er 1234/4321 o.l.? Da kan det hende han reddet dere fra innbrudd i sommer, uten å vite det selv…

Jeg hadde uansett definitivt tatt en prat med foreldrene hans. 

Anonymkode: 0359d...fd8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har dere samme kode som de forrige eierne, eller en kode som er 1234/4321 o.l.? Da kan det hende han reddet dere fra innbrudd i sommer, uten å vite det selv…

Jeg hadde uansett definitivt tatt en prat med foreldrene hans. 

Anonymkode: 0359d...fd8

Jeg tror de fleste dørkodelåser har seks-sifret kode, for å være tryggere. Jo lenger kode eller passord, jo sikrere.

Jeg tror rett og slett tenåringen har lært koden av forrige eier, kanskje hadde de tenåringer som var venn med naboen, og så har han stått og sett den som bor der slå inn koden noen ganger.

Men det er rimelig fjernt å IKKE skifte kode som det første man gjør når man overtar en ny bolig...!?? Det er jo bare et fåtall muligheter for hvordan han kan ha fått koden, og den ene er at han lærte den av forrige eier.

Anonymkode: f195f...058

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja, mange av de i den alderen tenker jo særdeles kort uten at det er noe baktanke. Hadde derfor hørt først med gutten hvordan han kan koden. Man vil jo sa se reaksjonen hans og få en feeling på om det var en uskyldig prank eller ikke. 

Anonymkode: 39d39...bf2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lag noe styr av dette. Han kan koden pga at han kjenner forrige huseier. Evt testet om dere har 1234.

Bytt kode og gå videre. Ikke ødelegg naboskap med å ta opp dette.

Gi dem heller en 🌸

Anonymkode: 1d0e8...fc4

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Han har nok sett koden en gang han har gått forbi dere. Så kom han hjem og ville bare teste om han så riktig, gjorde det og gikk videre. Han verken rørte håndtaket eller prøvde å åpne, så hadde bare byttet kode og latt det ligge.

Hadde kanskje stoppet han i forbifarten senere og sakt at du så han prøvde, men lar det ligge denne gangen. Men prøver han igjen vil du gå videre med det.

Anonymkode: 2ee3e...98d

• Liker 8
Skrevet

Ikke nevn det for han jo mindre du ønsker et rart forhold til naboene. Antar dere har byttet kode? Det holder.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, om TS/familien har vært så korttenkte at de ikke har endret koden etter innflytting, så tipper jeg han bare fikk et innfall om å teste om den var endret, uten nødvendigvis å ha noen onde hensikter 😅😬

Hvilken kodelås er det? Yale classic? Fjern alle gamle koder, bytt masterkode, og legg inn deres egne koder, så er dere trygge! Om døren ikke blir åpnet relativt raskt etter at koden er trykket, så vil den jo låse seg igjen, så han har neppe "banet vei" for tyver som skulle komme etterpå. 

Anonymkode: f3042...442

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han har nok sett koden en gang han har gått forbi dere. Så kom han hjem og ville bare teste om han så riktig, gjorde det og gikk videre. Han verken rørte håndtaket eller prøvde å åpne, så hadde bare byttet kode og latt det ligge.

Hadde kanskje stoppet han i forbifarten senere og sakt at du så han prøvde, men lar det ligge denne gangen. Men prøver han igjen vil du gå videre med det.

Anonymkode: 2ee3e...98d

"Gå videre med det"? Hvis man er så dum at man ikke bytter kode når man overtar en ny bolig, en kode man virkelig ikke ANER hvor mange som har, så må man nesten skylde seg selv hvis noen taster den inn en dag.

Hvordan skal man "gå videre" med det? Det hjelper jo ikke akkurat å politianmelde når man selv ikke har byttet koden, og noen har gitt gutten koden. De kan ikke arrestere ham fordi han kan en kode.

Anonymkode: f195f...058

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

tomannsbolig, de bor i etg over. De har ikke kodelås. Rart han kan koden uansett. Slo inn koden mens gikk forbi. 

Bor han i deres 2 mannsbolig?

Skrevet

Først og fremst ville jeg spurt gutten hvordan han viste koden. Mest sannsynlig har han bare tuslet hjemover og gjort en tankeløs ting på vei forbi. Han er 16 år, hadde kanskje tatt et par øl og det virket kult der og da. Han er mest sannsynlig fult klar over at dere har kamera. Så skifter dere kode og case closed.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, han gikk jo ikke feil. Er tomannsbolig, de bor i etg over. De har ikke kodelås. Rart han kan koden uansett. Slo inn koden mens gikk forbi. 

Anonymkode: ef902...394

Han skulle vel bare sjekke at han hadde den riktige koden da, og har ikke turt å sjekke på dagtid. 

Lurt å bytte koden, denne gutten vurderer å begå innbrudd. 

Anonymkode: 1b723...096

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (29 minutter siden):

Ja, tror du ikke 16 år gamle gutter kan rane?

Anonymkode: 77342...cfc

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...