Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hele svangerskapet gikk jeg å kastet opp. Har alltid vært undervektig og slitt med matlyst, alltid fått kommentarer på hvor tynn jeg er og alltid prøvd å gå opp i vekt. Helt til jeg fødte. Etter fødsel vegde jeg 55 kg, og nå veger jeg 63. Det går bare oppover og oppover. Jeg spise sjokolade nesten hver dag, og stoore porsjoner med middag. Begynner rett og slett å se litt som feit ut. Er dette normalt og går det ned igjen etter ammeslutt? Kunne seriøst spist 2 store sjokoladeplater på en dag hadde jeg ikke kontrollert meg selv. 

Anonymkode: cf5e0...0c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Baby er kun 3,5 mnd i tillegg 

AnonymBruker
Skrevet

Mer vanlig å gå ned når man ammer.

Du kan fint starte med livsstilsendringer, selv om du ammer. 

Anonymkode: a9389...d47

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Der går selvfølgelig ikke ned før du begynner å spise mindre.

Anonymkode: b4b3b...2d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Der går selvfølgelig ikke ned før du begynner å spise mindre.

Anonymkode: b4b3b...2d7

Dette skjønner jeg åpenbart. Spørsmålet mitt var om det er normalt med en slik apetitt når man ammer og om det stabiliserer seg når man slutter - at man må spise mindre for å gå ned i vekt skjønner alle 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette skjønner jeg åpenbart. Spørsmålet mitt var om det er normalt med en slik apetitt når man ammer og om det stabiliserer seg når man slutter - at man må spise mindre for å gå ned i vekt skjønner alle 

Nei, det er vel mer normalt at man dekker inn den økte kaloriforbrenningen, men ikke at man ikke klarer å styre inntaket sitt selv. Hva om du bestemmer deg for å kun spise litt sjokolade på lørdager og spise kun en normal porsjon middag? Du trenger jo ikke spise alt det du gjør selv om du har lyst til det?

Anonymkode: 28a76...17b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ulvehunger under amming er helt normalt😊 det vil stabilisere seg. Jeg gikk opp 4kg (var normalvektig) og de rant av når barnet bikket året og hovednæringen var fast føde.

Anonymkode: 27fdb...895

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp og gikk det ikke ned igjen. Kan ikke huske jeg spiste så veldig mye, men det ble nok sjokolade omtrent daglig, så til tross lange trilleturer gikk jeg vel opp rundt 10 kg. 

Klarte å gå ned rundt 4 av de ved å aktivt gå inn for det før jeg ble gravid igjen. 

Anonymkode: a31b2...7ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det samme skjedde med meg. Fikk ulvehunger av ammingen. Måtte ha med matpakke på sengen så jeg kunne spise om natten. Det stabiliserer seg når barnet begynner å spise fast føde. Jeg gikk ned igjen til utgangsvekten min ca 12 mnd etter fødsel. Da gikk det av seg selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du begynner meg den type spising når du ammer så er nok veier oppover.

Anonymkode: ca062...561

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Helt normalt. Jeg var mer sulten da jeg ammet, enn når jeg var gravid.

Anonymkode: e8c9e...56e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det samme skjedde med meg. Jeg kastet opp hele svangerskapet, men la på meg masse etter fødsel, raskt. Jeg måtte ta grep når barnet var 3 måneder, for kroppen ble så blytung at vanlige ting ble tunge å gjennomføre😅 det var rett og slett skremmende.

Anonymkode: 69d90...58e

AnonymBruker
Skrevet

Hromoner påvirker sult og metthet, så det er vel ikke umulig. Hormoner kan også påvirke hvor lett eller vanskelig det er å legge på seg

Anonymkode: 77868...5d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Helt normalt. Jeg var mer sulten da jeg ammet, enn når jeg var gravid.

Anonymkode: e8c9e...56e

Samme her. Da jeg var gravid hadde jeg null apetitt og gikk nesten ikke opp i vekt. 

Jeg var mye mer sulten og hadde mer søtsug når jeg ammet. Men fordi baby var klistremerke og jeg kun fikk spist måltider når mannen var hjemme, gikk jeg ned i vekt uansett 🤪

Anonymkode: b38cc...f36

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det med meg også, har to barn og gikk opp i ammeperioden med de begge. Hos meg blir metabolismen treg under amming og kroppen klorer på kgene helt til jeg slutter å amme. Etter at jeg slutta å amme raste jeg ned 25 kg på 1 år

Anonymkode: 0edc4...745

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

samme her! Ammer baby 4,5 mnd og har lagt på meg 5 kg. Er konstant sulten. 

Anonymkode: 83426...ecc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var litt søtsugen i begynnelsen men fokuserte på å spise sunt. Jeg tenkte mye på at det jeg spiste gikk over i melka på en måte😅 Det hjalp meg spise sunnere. Jeg gikk uansett ned over 20 kilo. Kan enda spise litt ekstra uten å legge på meg. Så her har det vært motsatt. Tenker fortsette amme lengst mulig.

Anonymkode: 4b0ac...5fe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også gått opp i vekt i ammeperioden. Gikk opp nesten ingenting i svangerskapet, men etter fødsel har jeg gått opp 6kg fordi jeg har spist mye mer. Har følt meg bunnløs innimellom, skikkelig ulvehunger. Jeg ammer fremdeles, men mindre enn før, og har ikke den enorme appetitten lenger. Vekta har stabilisert seg, men jeg håper å gå ned igjen. 

Anonymkode: 670ad...a6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn er det med meg også, har to barn og gikk opp i ammeperioden med de begge. Hos meg blir metabolismen treg under amming og kroppen klorer på kgene helt til jeg slutter å amme. Etter at jeg slutta å amme raste jeg ned 25 kg på 1 år

Samme her. 2 barn. Opp 15 kg med begge. Av igjen når amming var ferdig. Var dritt mens det stod på. Spesielt i et samfunn som forteller deg at det er UNORMALT 😉

Anonymkode: 8be08...4c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her. 2 barn. Opp 15 kg med begge. Av igjen når amming var ferdig. Var dritt mens det stod på. Spesielt i et samfunn som forteller deg at det er UNORMALT 😉

Anonymkode: 8be08...4c0

Ja gudene veit hvor mange ganger jeg har fått høre at det ikke er sånn det fungerer når man ammer 😂 men prata med flere som ikke går ned under amming. Sikkert sjeldnere enn de som går ned i vekt, men ikke umulig! 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...