Gå til innhold

Er kvinners inntekt og utdanningsnivå viktig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen menn bryr seg om dette, noen gjør ikke det. Jeg er ingeniør (kvinne) og jeg har opplevd avvisning fra en del menn når jeg har sagt dette. Venninner har også hatt partnere som har problemer med at partneren tjener mer enn de. Synd for de.

Jeg er gift med en ingeniør selv. Vi syns begge det er berikende å kunne diskutere jobbene våre med hverandre, til et visst punkt. 

Anonymkode: d585b...16c

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan merke det på hvor bra logikken til en person er. Hvordan de ser på ting. Oppførsel. Noen få smarte er mer gjemt fordi de maskerer egne tanker og naturlig oppførsel, men de vil fortsatt ofte fremstå som oppegående. Victor fra forræder er vel en type person som er ganske smart, men som kanskje blir undervurdert fordi han har en måte å være på som gjerne ikke blir assossiert med å ha høy iq

Anonymkode: f9c2b...888

Men - for å komme til de litt dypere samtalene, må man forbi stadiet med smalltalk..ofte blir mennesker som ikke behersker smalltalk veldig bra - forkastet til fordel for mennesker som har en glitrende måte å håndtere smalltalk på. 

Jeg misunner mennesker som bare tar det sosiale spillet på strak arm - mens jeg bruker tid på å analysere hvert ord jeg sier, og hvert ord som blir sagt av andre. Jeg er veldig flink sosialt med mennesker jeg er trygg på, og kjenner godt - da er jeg klassens klovn, og veldig treffende i kommentarene..men det krever altså at noen orker å skrelle av alle de usikre lagene først. 

Slik verden har blitt nå - skal man selges ved første øyekast - altså legge frem alt man har å by på ved første møte..derfor tviler jeg på at mennesker klarer å oppdage hvordan IQ-en egentlig ligger an..før man blir forkastet til fordel for dem som takler det sosiale spillet bedre. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 23.33):

Menn driter i om du jobber i barnehage, er operasjonssykepleier, bibliotekar, master i økonomi eller politidame. Menn bryr seg virkelig nada om jobben din 😂

Anonymkode: e789b...85b

Dette er bare en myte, ihvertfall om man bor i oslo området. De som ikke bryr seg om jobb og utdanning, har ikke jobb og utdanning selv. 

De fleste ønsker en som er lik seg selv. Men synes nå at TS høres ut som en flott person, som jobber med seg selv.TS eier tross alt også egen bolig og det er også win. Dette går nok bra Ts. Men man treffer alltids på noen som ikke er greie personer, når man dater. Men sånn er jo livet.

Anonymkode: b8ec9...cda

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette er bare en myte, ihvertfall om man bor i oslo området. De som ikke bryr seg om jobb og utdanning, har ikke jobb og utdanning selv. 

De fleste ønsker en som er lik seg selv. .

Anonymkode: b8ec9...cda

Noe av det dummeste jeg har lest 🙈

Anonymkode: 29724...f04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (37 minutter siden):

Men - for å komme til de litt dypere samtalene, må man forbi stadiet med smalltalk..ofte blir mennesker som ikke behersker smalltalk veldig bra - forkastet til fordel for mennesker som har en glitrende måte å håndtere smalltalk på. 

Jeg misunner mennesker som bare tar det sosiale spillet på strak arm - mens jeg bruker tid på å analysere hvert ord jeg sier, og hvert ord som blir sagt av andre. Jeg er veldig flink sosialt med mennesker jeg er trygg på, og kjenner godt - da er jeg klassens klovn, og veldig treffende i kommentarene..men det krever altså at noen orker å skrelle av alle de usikre lagene først. 

Slik verden har blitt nå - skal man selges ved første øyekast - altså legge frem alt man har å by på ved første møte..derfor tviler jeg på at mennesker klarer å oppdage hvordan IQ-en egentlig ligger an..før man blir forkastet til fordel for dem som takler det sosiale spillet bedre. 

Jeg er supersosial. God på smalltalk. Sklir lett inn i ulike miljøer og tilpasser meg kjapt. Rask til å plukke signaler.

Samtidig er jeg «dum som en loff». Gi meg en IQ-test og jeg kunne blitt diagnostisert som lett psykisk utviklingshemmet.

heldigvis trenger man ikke «høy IQ» for å lykkes i livet. Hverken sosialt, i kjærlighet eller jobb.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er supersosial. God på smalltalk. Sklir lett inn i ulike miljøer og tilpasser meg kjapt. Rask til å plukke signaler.

Samtidig er jeg «dum som en loff». Gi meg en IQ-test og jeg kunne blitt diagnostisert som lett psykisk utviklingshemmet.

heldigvis trenger man ikke «høy IQ» for å lykkes i livet. Hverken sosialt, i kjærlighet eller jobb.

Ja..

Nå var det ikke akkurat det vi diskuterte..men kjempeflott at du er supersosial.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det opplever jeg. Før hadde ikke jeg utdannelse i Tinder bioen min, fikk spørsmål om jobb/utdanning. Når jeg sa jeg hadde kun vgs var det flere jeg ikke hørte i fra..Nå har jeg det i Tinder-bioen min, men får mindre likes. Men tjener helt Ok. Har caca 600.000 i årslønn. Eier leilighet, har bil og livet på stell…Får lagt av til sparing, og har økonomi til å reise. 

Anonymkode: 2fb3e...35e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tenker du demonstrerer hovedgrunnen til at damer bør holde seg langt unna konservative menn. Det er jo den tradisjonelle kvinnerollen du søker, kvinnen yter omsorg for lav lønn på jobben og gratis hjemme, og er samtidig fattig nok til at hun ikke har en reell makt i heimen, ergo ar du kan styre og herje og dominere.

Så glad jeg har en normal og likestilt mann, og at jrg har oppdratt barna mine vel så de har høy utdanning og god feministisk oppdragelse.

Anonymkode: f5235...fba

Nettopp. Det at disse mennene ikke vil ha kvinner med høystatusjobb og karriere, betyr at de kan slenge dette i bordet hver gang barnet må til legen, hver gang det skal tas foreldrepermisjon, hver gang barnet er sykt. "Jeg har jo mye viktigere jobb, så du må bli hjemme".

Anonymkode: 8f812...de0

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Min egen erfaring er at utdanningen og jobben min er et pluss for selvsikre menn som lar seg imponere av det jeg kan og det jeg gjør, og kanskje driver med litt av det samme som meg selv. De føler seg ikke truet av inntekt, utdanning, status osv. Det er jo en absolutt fordel når man treffer folk som har samme fagkrets, interesser og man har mer felles å snakke om. Er man i samme tankeverden så er det jo noe som beriker livet; å kunne fordype seg i samtaler og følge med på hva som skjer i feltet.

Overfor menn som har dårlig selvtillit utløser bakgrunnen og statusen min komplekser og støy... så det begrenser rett og slett hvem man innlater seg med.

Mannen i mitt liv er stolt av at jeg har et skarpt hode, et sterkt nesebein og vet hva jeg snakker om. Han har en heeeelt annen utdanning enn meg, men vi har felles politiske og samfunnsmessige interesser, Vi diskuterer høylydt, og vi diskuterer lavmeldt, googler og finner ut ting - og for oss er det nesten et afrodisakum 🤣 Vi hadde ikke stått ut med hverandre om vi ikke hadde denne matchen med kunnskapsnivå på de feltene vi synes er morsomme å drive med og snakke om.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Er kanskje ikke fullstendig likegyldig til det, men generelt bryr jeg meg lite om sånt. Jeg ønsker ikke å forsørge en partner, og vil jo helst ha en jeg har litt til felles med kulturelt og intellektuelt, og utdanning og jobb kan jo gi en slags indikator på hva slags person man er, men ingenting er gitt. Kjenner da "sjauere" som kan sette pris på litteratur, musikk og film, og uføre på minstesats som fint klarer å håndtere økonomien, selv om inntekten er lav.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet knapt hva samboeren min jobber med. Ikke vet jeg hva hun har i lønn heller. Vet jo hvor hun jobber, så har en formening.

Vet derimot at hun tjener mer en meg og har høyere utdannelse en meg.

Vet også at jobb og utdanning tar særdeles lite plass i forholdet vårt. Vi snakker ekstremt sjeldent om jobb når vi er sammen. Syntes det er fryktelig lite interessant.

Jobb/utdanning og lønn er irrelevant for min del når det kommer til dating/forhold.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For min del er det ikke viktig med mindre hun ikke klarer seg selv uten god grunn (sykdom/skade e.l.). Så lenge hun har vanlig økonomisk teft og greier å forsørge seg selv, så bryr jeg meg ikke om hva hun jobber med så lenge vi har enkelte felles interesser og kjemi. 

Anonymkode: 281b4...9c0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror svaret er både ja og nei; jobben og lønnen hennes er ikke viktig, men man vil heller ikke at hun jobber på Mc'ern liksom. Helst en jobb hvor hun blir preservert 😅

Anonymkode: 4e0b3...655

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mann med ingeniørutdannelse her.
Jeg vil ha noen med en evne til å reflektere og ha interessant diskusjoner med. Hva hun har endt opp med å jobbe som er ikke så viktig. Jeg har datet sykepleiere, lærere og professorer - og alt kan funke.
Men det jeg har opplevd har fungert dårligst er hvis det er stor forskjell i utdanningsnivå - fordi det sier ofte noe om ambisjoner og evner (ikke alltid!). Så de med bare videregående styrer jeg unna, rett og slett fordi det aldri har vært noe match med dem. Det er ofte flotte damer, men de passer bare ikke for meg.

PS: Lønn er fullstendig irrelevant, men hvordan de bruker pengene er relevant

Anonymkode: 7115e...aa5

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

menn er vel som folk flest, alle er forskjellige. 

Så noen kommer sikkert til å bry seg, og noen kommer ikke til å bry seg. Det viktigste er jo å finne rett kar for deg :)

Anonymkode: abcd4...594

AnonymBruker
Skrevet

Kombinert med vakkert utseende, fin personlighet, over gjennomsnitt i empatiske evner og engasjement til å bygge opp et fantastisk forhold. Da spiller ingen rolle hva hun jobber med. 

For å si det sånn. Master eller PhD kompenserer ikke for manglande nevnde egenskaper når det gjelder å finne koneemne. Så svaret til spørsmål i HI er nei. 

Anonymkode: e7c6f...c1b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2023 den 9.56):

Når jeg har utdanningen/jobben min i bioen så får jeg færre likes enn om det ikke står noe 😄 

Så for en del menn er jurist tydeligvis en dealbreaker. Men tror ikke menn bryr seg egentlig, har en ufør venninne som er veldig populær 😊 Hun er ikke smellvakker, men hun er mye mer sjarmerende enn meg 😊

Men noen menn bryr seg såklart, vi har jo de sjarmerende mannfolka som lister opp hvilke jobber kvinner ikke bør ha 🤦‍♀️

Anonymkode: a5947...4be

Opplever også menn blir "skremt" når jeg nevner min ingeniør-tittel. 

"Oj, da er du nok kjempesmart. Jeg er jo bare en <fyll inn yrkestittel her>". 

Anonymkode: 22b19...6d3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.6.2023 den 13.35):

Jeg vet knapt hva samboeren min jobber med. Ikke vet jeg hva hun har i lønn heller. Vet jo hvor hun jobber, så har en formening.

Vet derimot at hun tjener mer en meg og har høyere utdannelse en meg.

Vet også at jobb og utdanning tar særdeles lite plass i forholdet vårt. Vi snakker ekstremt sjeldent om jobb når vi er sammen. Syntes det er fryktelig lite interessant.

Jobb/utdanning og lønn er irrelevant for min del når det kommer til dating/forhold.

Hvorfor i alle dager viser du ikke mer interesse for henne og livet hennes? Vet heller ikke hun dette om deg? Hva er det dere jobber med som er så uinteressant?

Anonymkode: ba5e6...5e9

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor i alle dager viser du ikke mer interesse for henne og livet hennes? Vet heller ikke hun dette om deg? Hva er det dere jobber med som er så uinteressant?

Anonymkode: ba5e6...5e9

Vi viser plenty av interesse for hverandre. Men akkurat jobb er drit kjedelig samtaletema når man ikke er på jobb. 
Ingen av oss har noe lidenskapelig forhold til jobb. Jobb er noe vi har for å kunne nyte fritiden. Vi har mer en nok annet å gjøre og snakke om en jobbene våre. Når vi går ut av døren etter endt arbeidsdag, så har ikke jobben noe plass i tankene.

Jeg har en litt spesiell funksjon der jeg jobber mye opp i mot unge flyktninger, rus & psykiatri, krisesenter og litt annet. 
Hun jobber i en spesialiststilling i spesialisthelsetjenesten. Men hvordan jobber vi har ser jeg ikke er særlig relevant?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det viktig. Utdanning/yrke går ofte i arv, og jeg vil det beste for barna mine. Om ei dame, i tillegg til å være kjærlig og fysisk tiltrekkende også har god jobb og inntekt, så er det et pluss. Hun har vært smart og jobbet hardt. Ja, jeg ønsker for barna mine heller at de skal bli kirurg enn Foodora-bud

Anonymkode: f18e2...1c6

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...