Gå til innhold

Uten overskudd fysisk og psykisk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er en kvinne på 27 år som sliter med en del fysiske og psykiske plager. 

Først og fremst har jeg lavt stoffskifte, som jeg medisineres for. Jeg har siden 2020 hatt korona ved 3 anledninger. Hadde den første alfavarianten, og har hatt omikron 2 ganger. Etter siste infeksjon fikk jeg også en stygg lungebetennelse. Jeg lurer på om jeg også sliter med long-covid. 

I tillegg behandles jeg med medisiner for schizofreni. Jeg fungerer ok i hverdagen, men merker at alt dette tar på. Per nå jobber jeg 100% som rådgiver i ideell organisasjon. Jeg sliter skikkelig med å ha overskudd, og er sengeliggende hver helg. Jeg har ikke noe overskudd til å være særlig sosial, og har ofte dårlig samvittighet overfor samboer.

Har noen av dere tips for hvordan man kan føle seg bedre i hverdagen? Noe er nødt til å endres.

Anonymkode: f9eb4...286

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør du allerede nå for din psykiske og fysiske helse ila en dag, da?

Anonymkode: 8fc4a...7f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva gjør du allerede nå for din psykiske og fysiske helse ila en dag, da?

Ikke så mye. Jeg tar medisiner morgen og kveld. Har ikke noe overskudd etter jobb, så blir liggende på sofaen. På veldig gode dager går jeg en tur eller tar en kaffe med venner. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for at du bidrar i samfunnet og ikke velger sykemelding og uførhet for plagene dine ❤️ 

Ellers: hva med å gå en liten tur hver dag etter jobb. Det kan du kombinere med sosialt. Jeg er ikke glad i å dra til byen, drikker ikke alkohol, og har ikke råd til å spise på restaurant. Men får med meg venner, og noen ganger mamma, på tur noen ganger i uken. Da snakker vi om alt mulig, får frisk luft og er aktive. De gangene jeg ikke får med meg noen går jeg alene med musikk eller podcast på øret. 

Kunne det vært en ide? 

Anonymkode: 58172...2b3

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for at du bidrar i samfunnet og ikke velger sykemelding og uførhet for plagene dine ❤️ 

Ellers: hva med å gå en liten tur hver dag etter jobb. Det kan du kombinere med sosialt. Jeg er ikke glad i å dra til byen, drikker ikke alkohol, og har ikke råd til å spise på restaurant. Men får med meg venner, og noen ganger mamma, på tur noen ganger i uken. Da snakker vi om alt mulig, får frisk luft og er aktive. De gangene jeg ikke får med meg noen går jeg alene med musikk eller podcast på øret. 

Kunne det vært en ide? 

Anonymkode: 58172...2b3

Tusen takk for svar! Dersom jeg ikke hadde vært plaget av smerter og symptomene jeg opplever mtp. schizofrenien kunne dette vært noe. Jeg har dessverre ikke anledning til det slik som det er nå. 

• Hjerte 1
Gjest kittkatt
Skrevet

Så utrolig kjipt å kjenne på så mange plager.

Har du en hobby du trives med? Er det noe du kan fortsette med/begynne med som du liker å gjøre? For meg er det kjempetungt å starte, men en så enorm mestringsfølelse når jeg først kommer i gang. Selv når energien er borte (noe den egentlig alltid er). 

AnonymBruker
Skrevet

Vil absolutt anbefale deg å begynne med tai chi eller chi gong! Prøv i ditt eget tempo, med en enkel youtube-video. Hvis du kjenner det gjør godt, så begynn på kurs. ❤️ 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du fått tatt blodprøve og sett om du har mangel på noe? 

Anonymkode: ab920...469

AnonymBruker
Skrevet

Hør om du kan skifte til bedre medisiner mot schizofreni! Slike medisiner gir ofte så alvorlig fatigue at man blir helt satt ut i tillegg til at man legger på seg og blir utmattet. 

Når du først har havnet i sofaen blir formen dårlig og du er inne i en negativ spiral som fører til enda mer utmattelse. Om du har schizofrene anfall av og til hangler du mye og lenge etterpå fordi det tar så lang tid å restituere seg. 

Du kan heller ikke se bort fra long covid og jeg ville bedt legen om å undersøke det. 

Anonymkode: 50b03...93f

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er kostholdet ditt?

Anonymkode: f8ee3...e11

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vert utrolig slapp og verken etter siste korona. Ny lege satte meg på Ventolin og det hjelper. Energien er tilbake og jeg har mindre smerter.

Anonymkode: 0a6d1...cac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvordan er kostholdet ditt?

Anonymkode: f8ee3...e11

Normalt. Følger kostholdsplan pga bulimi. Får i meg det jeg trenger, hvertfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...