Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som fikk diagnosen ADHD for 3 år siden. Vi bor ett stykke unna hverandre, så det er mest tlf og meldinger mellom oss. 

Etter hun fikk denne diagnosen så er det snakk om ADHD, overstimulering, ying og yang hele tiden. Så tar vi med energier i samme slengen.

Jeg prøver å snakke om andre ting med henne, men det sklir over til det jeg har nevnt hver gang. Hun kan spørre hvordan det får med barna og mannen min og jeg svarer på det. Så er det litt grining fra henne fordi hun er så sår på det at hun selv ikke har mann eller barn.

Alle hun har vært sammen med holder ut bare en kort stund. De har forskjellige energier som ikke passer sammen 😳 Så da er det en lang periode hvor hun har kjærlighetssorg og håper at neste har samme energi som henne.

Jeg har forsiktig sagt at jeg ikke orker å høre på dette ADHD, ying og yang, energier og overstimulering. Det skjønner hun, men forsetter like fordømt.

Hun er veldig snill, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger. Det er aldri jeg som ringer eller sender mld først lenger. Å snakke med henne på tlf er ikke over på 15 min, det kan fort gå en time med bare sånt prat.

Vurderer faktisk å kutte henne ut, men synes det er vanskelig å si til henne.

Jeg trenger hjelp til å få en slutt på dette snakket før det eksploderer for meg.

Anonymkode: 2537d...55c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må si til henne at du forstår at hun har interesse for det, men at det passer ikke for deg å snakke om ying og yang og energier. Det med ADHD-en er kanskje litt vanskeligere å begrense men vil tro det blir bedre når hun mestrer det bedre? 

Anonymkode: 4fe83...b0b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du må si til henne at du forstår at hun har interesse for det, men at det passer ikke for deg å snakke om ying og yang og energier. Det med ADHD-en er kanskje litt vanskeligere å begrense men vil tro det blir bedre når hun mestrer det bedre? 

Anonymkode: 4fe83...b0b

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sagt at jeg ikke skjønner meg på ying og yang og alt det andre. Finnes ikke interessert i det heller for å være ærlig. Det er som å snakke til en vegg.

Skal være ærlig å si at flere ganger hun ringer så svarer jeg ikke. På meldinger avslutter jeg ofte fort ved å si jeg skal noe annet. Får dårlig samvittighet ofte pga det, men jeg orker snart ikke mer.

Hobby har hun ikke annet enn å dyrke ying, yang, energier, ADHD. Det klikker snart for meg faktisk. 
Vi skal ha feiring av rundt tall i September, da mannen min blir 40. Hun anser seg som selvskreven gjest, men jeg kan faktisk ikke ha henne her da for hun gnåler om dette til absolutt alle. Ingen av de andre har disse interessene hennes. Det blir jo ett mareritt.

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du er ferdig med henne som venn.❤️

Trist, men sånt skjer.

Anonymkode: 9b751...d83

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som hun har fått et oppheng i energier og den verden, og da er det vanskelig å rive seg løs. 
Min mor er veldig opptatt av kjerringråd. Hvis noen har vondt en plass, så skal man trykke på det punktet og det punktet. Ha løk i sokken, tigerbalsam osv, kjenner jeg koker. 
Hadde bihulebetennelse for litt siden og da var det med en gang snakk om å trykke her og der og tigerbalsam. 
Nei sa jeg, jeg har pencilin som hjelper. 
Har også sagt i fra at jeg ikke orker å høre om alle disse punktene en skal trykke på. Men de som er i den bobla forstår det ikke. 
Du må bare fortsatte å skifte tema og si fra. Skjønner deg såååå godt 

Anonymkode: daa1a...8f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 22.09):

Høres ut som du er ferdig med henne som venn.❤️

Trist, men sånt skjer.

Anonymkode: 9b751...d83

Ja, jeg er så fed up dette snakket hennes. Jeg er faktisk 100% sikker på at hun er på spekteret ett eller annet sted. Det hjelper ikke å bytte tema, hun penser over med en gang.

For ett par mnd siden skulle hun sove over hos oss. Barna mine er 2 og 4 år. De leker jo rundt, gråter litt- helt normale barn. Da satt hun med fingrene i ørene og ba meg roe de ned - hun ble såååååå overstimulert og sliten. Da var det nummeret før jeg ba henne dra, men det er jo bare meg og mannen min hun kjenner her. Ligge på hotell har hu. Ikke råd til. Vanlig lek hos barn er slitsomt for henne pga overstimulering.

Kjenner jeg er på kokepunktet faktisk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg er så fed up dette snakket hennes. Jeg er faktisk 100% sikker på at hun er på spekteret ett eller annet sted. Det hjelper ikke å bytte tema, hun penser over med en gang.

For ett par mnd siden skulle hun sove over hos oss. Barna mine er 2 og 4 år. De leker jo rundt, gråter litt- helt normale barn. Da satt hun med fingrene i ørene og ba meg roe de ned - hun ble såååååå overstimulert og sliten. Da var det nummeret før jeg ba henne dra, men det er jo bare meg og mannen min hun kjenner her. Ligge på hotell har hu. Ikke råd til. Vanlig lek hos barn er slitsomt for henne pga overstimulering.

Kjenner jeg er på kokepunktet faktisk.

Det er ikke så bra for henne å være sammen med barn da. Hadde tenkt autisme i samme slengen her jeg, for hun er virkelig ikke "voksen i hodet" som reagerer sånn ovenfor barna dine. Jeg har selv adhd og er ikke så egosentrisk som det her. 

Anonymkode: 22958...dac

AnonymBruker
Skrevet

Noen mennesker «blir» diagnosen sin, og her må du skjerme deg selv før du blir utbrent eller lunta blir for kort. Jeg og min studieveninne (hun har adhd) hadde ulik tilnærming til samme hjemmeeksamen. Jeg var i studie modus, og pga egen sykdomm(er), blant annet ME, hadde jeg lite plass til noe annet. Men analyse adhd, sende 15 videosnutter/memes, ble gjort. Jeg måtte til slutt ignorere for å komme meg helskinnet gjennom eksamenen😌Vi er i slutten av 20-årene🫣

Anonymkode: 2dae5...7d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Best å være ærlig og si rett ut at du faktisk har fått helt nok av det pratet om ying yang og adhd. Du setter pris på henne, men dette blir hun nødt til å slutte med, for du orker dessverre ikke mer. 
Skyld på at du selv har begrenset energimengde å gi ut selv. 
Fordeler med dette fremfor å kutte henne ut;

-Du gir vennskapet en sjanse - beholde en venn

-Du kan gå med hodet hevet om du faktisk må kutte henne ut, siden du har sagt tydelig ifra og gitt henne en sjanse til å korrigere seg

-Hun vil forhåpentlig lære noe som er nyttig for henne videre i deres og andres vennskap

Så heia deg, heia ærligheten og modigheten!

Anonymkode: ac5e5...142

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke prøve å si at nå parkerer vi temaet adhd, energier, yin og yang fullstendig en hel måned fremover, fordi du er fullstendig mettet. Hvis hun sirkler tilbake, så si det er parkert, la oss snakke om noe annet.

Ang. barna dine, hun trenger ikke være lei seg for at hun ikke har barn mer, hun tåler jo ikke vanlig barnelyd.

Anonymkode: ab1a4...369

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...