Gå til innhold

Navnet Albertine?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
CrazyCatLady2500 skrev (På 11.6.2023 den 19.43):

Jeg tenker automatisk på en prostituert. Og ser for meg maleriet «Albertine på politilegens venteværelse». 

Deretter tenker jeg på den ekle beskrivelsen av politilegens hvite hårete legger under skjorta før han voldtar Albertine. 

This!!

Anonymkode: 7d829...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg synes det er et fint navn. For meg er ikke Kroghs roman forstyrrende, og om jeg så skulle referere til den så vil jeg ikke umiddelbart tenke prostitusjon men heller en pike som finner glede i livet og kommer seg ut av den mørke og triste stua. 

Anonymkode: 7ae97...068

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes det er et fint navn. For meg er ikke Kroghs roman forstyrrende, og om jeg så skulle referere til den så vil jeg ikke umiddelbart tenke prostitusjon men heller en pike som finner glede i livet og kommer seg ut av den mørke og triste stua. 

Glede i livet? Hun er lutfattig, blir voldtatt av politilegen og kan like gjerne da bli prostituert fordi hun etter den tidens standard var «ødelagt». Jeg vet nå ikke helt. ☺️ 

Men det er en bra bok. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
CrazyCatLady2500 skrev (1 minutt siden):

Glede i livet? Hun er lutfattig, blir voldtatt av politilegen og kan like gjerne da bli prostituert fordi hun etter den tidens standard var «ødelagt». Jeg vet nå ikke helt. ☺️ 

Men det er en bra bok. 

Hun har det jo veldig gøy når hun er ute på byen. Det skjer jo en stor endring i henne. Der hun ved romanens begynnelse bare vil sitte hjemme i den mørke stua, og ikke vil være sosial. Til at hun får venner, er ute og har det gøy og finner seg selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun har det jo veldig gøy når hun er ute på byen. Det skjer jo en stor endring i henne. Der hun ved romanens begynnelse bare vil sitte hjemme i den mørke stua, og ikke vil være sosial. Til at hun får venner, er ute og har det gøy og finner seg selv. 

Finner seg selv er vel å dra det litt langt. 
Den muligheten hadde hun rett og slett ikke, som kvinne. 
Albertine var et offer. Både for sin tid, og for menn rundt henne. 
Og dårlige venninner. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 23.39):

Det er vel egentlig et gotisk navn? 
Enig i at det er litt sjarmerende, men jeg ville nok ikke valgt det selv. 
Hadde jeg møtt noen som het Albertine, ville jeg gjettet at foreldrene var glade i å lese bøker. Det er tittelen på en roman av Christian Krohg, i tillegg til at det er en viktig person i Prousts På sporet av den tapte tid.

Anonymkode: ae84b...bea

Hvis du kaller barnet ditt Albertine og har lest den boka vil jeg tro det er på tross av assosiasjonen, ikke på grunn av den. Det er år og dag siden jeg leste den, men beskrivelsen av den gynekologiske tvangsundersøkelsen er det jeg husker fra den.

Endret av Nymerïa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Egentlig fint navn om det ikke hadde vært så belastet. 

Anonymkode: 57f58...ec9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bethine eller Bethina er kanskje bedre.

Anonymkode: 59282...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...