Gå til innhold

TW... tanker om død

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om jeg er på vei inn i en depresjon...

De siste årene har vært TØFFE... så tøffe at jeg ofte får høre av folk som kjenner meg at jeg er utrolig sterk osv... saken er at de ikke vet halvparten en gang, det stormer skikkelig rundt meg og inni meg. Det har vært en krise etter den andre helt siden den dagen jeg ble født:-/

Jeg har også mistet den eneste vennen jeg hadde (hun har trukket seg unna) så jeg har ingen å snakke med heller... men jeg orker ikke være sterk, er dritt lei av å høre det og. 

Hadde det ikke vært for at jeg har barn så hadde jeg muligens tenkt på selvmord, men det ville jeg aldri gjort mot dem.

Det jeg ofte fantaserer om er hvor deilig det egentlig hadde vært å sovne inn på natten, at jeg nesten lengter etter å dø. Det eneste som bekymrer meg er at det ville være trist for barna men bortsett fra det så føler jeg at alt er meningsløst. Jeg kan nevne at jeg er kristen og tror på etterlivet.

Går det an å bli lykkelig etter å ha det sånn? Hvordan blir man frisk fra depresjon/utbrenthet og veldig lav selvtillit?

Anonymkode: a3f22...b13

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer på om jeg er på vei inn i en depresjon...

De siste årene har vært TØFFE... så tøffe at jeg ofte får høre av folk som kjenner meg at jeg er utrolig sterk osv... saken er at de ikke vet halvparten en gang, det stormer skikkelig rundt meg og inni meg. Det har vært en krise etter den andre helt siden den dagen jeg ble født:-/

Jeg har også mistet den eneste vennen jeg hadde (hun har trukket seg unna) så jeg har ingen å snakke med heller... men jeg orker ikke være sterk, er dritt lei av å høre det og. 

Hadde det ikke vært for at jeg har barn så hadde jeg muligens tenkt på selvmord, men det ville jeg aldri gjort mot dem.

Det jeg ofte fantaserer om er hvor deilig det egentlig hadde vært å sovne inn på natten, at jeg nesten lengter etter å dø. Det eneste som bekymrer meg er at det ville være trist for barna men bortsett fra det så føler jeg at alt er meningsløst. Jeg kan nevne at jeg er kristen og tror på etterlivet.

Går det an å bli lykkelig etter å ha det sånn? Hvordan blir man frisk fra depresjon/utbrenthet og veldig lav selvtillit?

Anonymkode: a3f22...b13

❤️ Hva er det som har skjedd i livet ditt?

Ja, det er fullt mulig å bli lykkelig etter å ha gått på en skikkelig smell, også etter et liv som du beskriver. Det er jeg et levende bevis på :klem3:

Anonymkode: 4a9be...117

AnonymBruker
Skrevet

Javisst går det an å bli lykkelig etter å ha vært deprimert. Det eneste som er helt sikkert når du blir deprimert, er at den går over. Det tar bare litt tid. Utfordringen er å overleve i mellomtida. 

Spørsmålet er hva du gjør når du er deprimert. Hvis du ikke gjør noe, men bare setter deg ned og lar de forkvaklede følelsene styre livet, da er du fucked. 

Det første du må gjøre, er å akseptere og godta at du er deprimert. Det er situasjonen akkurat nå, men det går over. Du vil føle lykke igjen. Det kan ta en måned eller to. Maks et halvt år. Men det går over. Det er helt garantert! 

Som sagt: Spørsmålet er hva du gjør i mellomtida. For du kan like godt gjøre noe istedenfor å sitte og føle på elendigheta. 

Og da er rutiner en nøkkel. Sett opp et enkelt program. Punkt 1: Stå opp klokka åtte hver morgen. UANSETT HVORDAN DET RYKER ELLER FYKER! Klokka åtte (eller når du bruker å stå opp) skal du ha føttene på gulvet og være i bevegelse. Og det første du gjør er å re opp senga. Start alltid dagen med å re opp senga! Da har du allerede løst første oppgave! Du er i gang! Å re opp senga er faktisk det viktigste du kan gjøre for å bekjempe en depresjon.

Rutine to er å gå på badet og pusse tennene. Lykkes du med det (og det gjør du, hvis det står på lista med rutiner), har du allerede mestret to ting som depresjonen prøvde å hindre deg i å gjøre. Du leder 2-0 på depresjonen etter bare 10 minutter! 

Poenget mitt er at du må få kontroll. Greier du å re senga og pusse tennene på samme tid hver morgen, har du allerede vunnet. Selvsagt koster det den første dagen. Og den andre dagen. Men så begynner depresjonen å innse at den ikke er sjef. Du har kontroll på både senga og tannpussen! 

Punkt tre på lista over rutiner er frokost. Lag en god frokost. Med egg. 

Hvis du greier å gjennomføre de tre, små, enkle punktene, vil du sitte ved frokostbordet og føle mestring. For det er en stor seier.

Og da skriver du punkt fire på lista over rutinet: Ut av huset! Det spiller ikke noen rolle hvor. Hovedsaken er at du må bevege deg. Du må forflytte kroppen din fra A til B. Bevegelse setter i gang biokjemiske prosesser som gjør det vanskelig å overleve for en depresjon. 

Du skjønner poenget? 

Anonymkode: 5bb9c...6be

Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din fordi vi ikke tillater at man skriver om selvmordstanker på Kvinneguiden. Dette er ikke for å tabubelegge disse følelsene, men fordi vi ikke kan vite hvem som har kompetanse til å hjelpe og hvilke svar som kan være skadelige (les mer her om hvorfor vi har denne regelen). 

Vi vil oppfordre deg til å ta kontakt med din fastlege/lege for samtale eller henvisning videre. Hvis du opplever at situasjonen er akutt, oppfordrer vi deg å kontakt med legevakt på tlf.: 116 117 eller ringe nødnummer 113.

Alternativt kan du også ta kontakt med en hjelpetelefon hvor du vil treffe mennesker du kan prate med, som ønsker å hjelpe deg og som kan gi råd i den situasjonen du er i.

• Mental Helse: 116 123
  • Røde Kors: 800 33 321 (man-fre 14-22 for de under 18 år)
  • Kirkens SOS: 22 40 00 40

Med vennlig hilsen,

Matas, moderator. 

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...