AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #1 Del Skrevet 10. juni 2023 Har dere tips til hvordan klare å begrense matinntaket når man først spiser noe? Jeg begynner med gode intensjoner om 2-3 knekkebrød med ost og kaviar, men ender ofte opp på 7-8 stk. Det blir en del kaliorier og det skjer gjerne på kvelden. Jeg vet at noe av det skyldes endringer i hormoner, men merker at dette begynner å stresse meg litt fordi jeg har vært normalt slank tidligere. Er ikke tykk nå heller, men jeg liker ikke det jeg ser. Kan legge til at jeg er ganske aktiv og tar gjerne turer 4-6 ganger i uken på ca. 2 timer. Ofte litt mer. Hva kan jeg gjøre for å klare å begrense matinntaket og holde ut sultfølelsen om kvelden? Klarer dere å få sove når sulten er der? Har hatt en kraftig vektnedgang for noen årsiden og det gikk litt for langt ned på vekten. Vil ikke dit igjen, men det virker som gamle kunster er helt blåst bort når det gjelder å stoppe i tide med maten, Anonymkode: 8e3f7...262 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #2 Del Skrevet 10. juni 2023 Kvelden er vanskeligst for de fleste tror jeg, hørt at man spiser for lite på dagen, evt. at maten ikke er riktig sammensatt, kan det være verdt å se nærmere på? Hva med å bytte ut knekkebrød med suppe(type tomatsuppe, blomkålsuppe osv)? Kalorifattig så man kan spise mye og fylle opp magen. Anonymkode: 8b467...ed8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #3 Del Skrevet 10. juni 2023 Just now, AnonymBruker said: Kvelden er vanskeligst for de fleste tror jeg, hørt at man spiser for lite på dagen, evt. at maten ikke er riktig sammensatt, kan det være verdt å se nærmere på? Hva med å bytte ut knekkebrød med suppe(type tomatsuppe, blomkålsuppe osv)? Kalorifattig så man kan spise mye og fylle opp magen. Anonymkode: 8b467...ed8 Hadde helt sikkert vært lurt å se på sammensetningen. Vet at jeg ikke får i meg optimal variasjon. For å prøve å ta av litt på vekten spiser jeg vanligvis to nutrilettposer og en gfrukt eller to på hele dagen. Eventuelt altfor mange knekkebrød eller brødskvier til froost. Spiser middag som ofte er noe veldig enkelt som brødskiver eller kyllingfilet med salat. På kvelden blir det mange knekkebrød og veldig mye ost siden jeg skjærer veldig mange flere skiver enn jeg egentlig trenger. Spør sikkert dumt, men er sånne suppeposer fra Toro kalorifattige? Er glad i suppe også. Tomatsuppe med egg er veldig kjekt. Anonymkode: 8e3f7...262 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #4 Del Skrevet 10. juni 2023 Prøver å trimme vekk ca 500 kalorier hver gang jeg går turer, for å brenne av alle karbohydradene fra brød/knekkebrød. Anonymkode: 8e3f7...262 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #5 Del Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde helt sikkert vært lurt å se på sammensetningen. Vet at jeg ikke får i meg optimal variasjon. For å prøve å ta av litt på vekten spiser jeg vanligvis to nutrilettposer og en gfrukt eller to på hele dagen. Eventuelt altfor mange knekkebrød eller brødskvier til froost. Spiser middag som ofte er noe veldig enkelt som brødskiver eller kyllingfilet med salat. På kvelden blir det mange knekkebrød og veldig mye ost siden jeg skjærer veldig mange flere skiver enn jeg egentlig trenger. Spør sikkert dumt, men er sånne suppeposer fra Toro kalorifattige? Er glad i suppe også. Tomatsuppe med egg er veldig kjekt. Anonymkode: 8e3f7...262 Nå er ikke jeg noen ekspert på langt nær men jeg tror jeg ville kuttet ned på knekkebrød/brød-maten. Vet heller ikke hva de nutrilettposene er? Som en shake? For det er i hvertfall ikke mettende. Volum, fett og proteiner gjør deg mett:) Så sånn sett er en kyllingsalat flott, kalorifattig så man kan spise mye. Ha gjerne mange ulike typer grønt i salaten. Prøv havregrøt/kjøleskapgrøt el. til frokost? Det holder deg mett lenge! Varier topping med nøtter&frø(pass på mengde), bær, frukt osv. Lov å bruke kunstig søtning for å begrense kaloriene:) Suppeposene fra toro er fin kalorimessig, men de kan være litt salte så vurder å lage selv enkelte ting. Og det er jo masse andre sånne ferske supper på bla. rema som er kjempegod:) Anonymkode: 8b467...ed8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #6 Del Skrevet 10. juni 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Nå er ikke jeg noen ekspert på langt nær men jeg tror jeg ville kuttet ned på knekkebrød/brød-maten. Vet heller ikke hva de nutrilettposene er? Som en shake? For det er i hvertfall ikke mettende. Volum, fett og proteiner gjør deg mett:) Så sånn sett er en kyllingsalat flott, kalorifattig så man kan spise mye. Ha gjerne mange ulike typer grønt i salaten. Prøv havregrøt/kjøleskapgrøt el. til frokost? Det holder deg mett lenge! Varier topping med nøtter&frø(pass på mengde), bær, frukt osv. Lov å bruke kunstig søtning for å begrense kaloriene:) Suppeposene fra toro er fin kalorimessig, men de kan være litt salte så vurder å lage selv enkelte ting. Og det er jo masse andre sånne ferske supper på bla. rema som er kjempegod:) Anonymkode: 8b467...ed8 Takk for svar og mange tips! Nutrilett er sånne shaker med sjokopulver som skal innholde det kroppen trenger for ett måltid og har bare 150 kalorier. Denne suppen ser så enkel ut at selv jeg skal klare å lage den. https://www.matprat.no/oppskrifter/sunn/hot-linsesuppe-med-strimlet-svinekjott/ Kutter ut svinet da Anonymkode: 8e3f7...262 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #7 Del Skrevet 10. juni 2023 Jeg tror først og fremst at du må erkjenne at for oss som har vært overvektige, så er vi helt nødt til å passe på hele tiden. Jeg er nødt til det selv som har gått ned mange kilo. Mitt beste tips er: planlegging, planlegging, planlegging! Selv om jeg ikke teller kalorier lenger så må jeg planlegge måltider. Noen ganger er det vanskelig feks når jeg er sosial og på ferie. Da kan det skli ut. Men jeg er veldig bevisst på at disse utskeielsene er meget begrenset. Når jeg selv styrer kosthold så pleier jeg å ta én porsjon, det jeg planlegger å spise. Rett etterpå har jeg veldig ofte lyst på mer, men forteller meg selv at nå er måltidet over, jeg har fått nok mat. Renser tallerken, legger den i oppvaskmaskinen og tar meg en tyggis. Om cravingsene blir for ille så går jeg bare ut. En liten tur renser hodet og når jeg kommer hjem så er cravings over. Liker heller ikke å legge meg for sulten, så ofte tar jeg et glass lettmelk på kvelden før leggetid. Anonymkode: 31d1c...f82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #8 Del Skrevet 10. juni 2023 54 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror først og fremst at du må erkjenne at for oss som har vært overvektige, så er vi helt nødt til å passe på hele tiden. Jeg er nødt til det selv som har gått ned mange kilo. Mitt beste tips er: planlegging, planlegging, planlegging! Selv om jeg ikke teller kalorier lenger så må jeg planlegge måltider. Noen ganger er det vanskelig feks når jeg er sosial og på ferie. Da kan det skli ut. Men jeg er veldig bevisst på at disse utskeielsene er meget begrenset. Når jeg selv styrer kosthold så pleier jeg å ta én porsjon, det jeg planlegger å spise. Rett etterpå har jeg veldig ofte lyst på mer, men forteller meg selv at nå er måltidet over, jeg har fått nok mat. Renser tallerken, legger den i oppvaskmaskinen og tar meg en tyggis. Om cravingsene blir for ille så går jeg bare ut. En liten tur renser hodet og når jeg kommer hjem så er cravings over. Liker heller ikke å legge meg for sulten, så ofte tar jeg et glass lettmelk på kvelden før leggetid. Anonymkode: 31d1c...f82 Du har nok rett. Må innrømme at jeg trodde at jeg aldri skulle havne inn i dette igjen, men det har tatt ca 2 år. Ikke fullt så ille heldigvis, men litt for mye. Jeg hadde så stålkontroll på dette at folk trodde jeg hadde anoreksi en periode. I den perioden spiste jeg ikke etter kl 1700 og før frokost igjen. Lå kanskje på 800-1000 kalorier om dagen inkludert hard fysisk trening i ca 90 minutter hver dag. Jeg har begynt å telle litt kaliorier igjen og prøver å balansere ut karboinntaket med bevegelse. Jeg skal aktivt prøve å planlegge bedre også og stoppe med det som er bestemt. Anonymkode: 8e3f7...262 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #9 Del Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar og mange tips! Nutrilett er sånne shaker med sjokopulver som skal innholde det kroppen trenger for ett måltid og har bare 150 kalorier. Denne suppen ser så enkel ut at selv jeg skal klare å lage den. https://www.matprat.no/oppskrifter/sunn/hot-linsesuppe-med-strimlet-svinekjott/ Kutter ut svinet da Anonymkode: 8e3f7...262 Sånn rent ernæringsmessig kan det godt hende de inneholder varierte næringsstoffer, men holder deg ikke mett så lenge. Pluss at to shakes + en frukt eller to høres litt lite ut. Så litt enig med den andre AB'n her, planlegg måltidene dine dagen før så du får spredt kaloriene utover, med mest på dagen. Linsesuppe er kjempegodt!😍 Svinekjøtt er magert, men mtp. formålet er det nok best uten. Skulle du hatt den til middag ville jeg nok hatt i svinekjøtt. Og; dersom du er kjempesulten, ta deg litt ekstra mat heller enn å sulte deg, da ender det bare med at man sprekker og gomler potetgull eller noe:P Jeg måtte lære det på den harde måten Anonymkode: 8b467...ed8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #10 Del Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Du har nok rett. Må innrømme at jeg trodde at jeg aldri skulle havne inn i dette igjen, men det har tatt ca 2 år. Ikke fullt så ille heldigvis, men litt for mye. Jeg hadde så stålkontroll på dette at folk trodde jeg hadde anoreksi en periode. I den perioden spiste jeg ikke etter kl 1700 og før frokost igjen. Lå kanskje på 800-1000 kalorier om dagen inkludert hard fysisk trening i ca 90 minutter hver dag. Jeg har begynt å telle litt kaliorier igjen og prøver å balansere ut karboinntaket med bevegelse. Jeg skal aktivt prøve å planlegge bedre også og stoppe med det som er bestemt. Anonymkode: 8e3f7...262 Men du må huske på at motvekten til overvekt og overspising ikke er underspising og 800-1000 kcal per dag. Da er du fanget i en enten/eller tankegang som i hvert fall ikke er bra for deg. Motvekten er balanse og akkurat nok mat til å holde en sunn vekt. Igjen: planlegging. Jeg pleide å spise rundt 1600 kcal på vedlikehold før jeg sluttet å telle kalorier. Men ukesgjennomsnittet mitt er ca det nå fordi jeg vet hva maten inneholder selv om jeg ikke teller fast. Da vet jeg: - Jeg får nok mat til trening og næring til kroppen. - Jeg legger ikke på meg fordi jeg ikke overspiser lenger og har en energibalanse. Har lest noen tråder her hvor enkelte påstår at de må ligge mye lavere enn dette, men jeg er helt overbevist om at da teller de feil eller så "glemmer" de strategisk enkelte store utskeielser og overspisingsepisoder. Man legger ikke på seg av et så moderat inntak med mindre man er typ 60 år eller inaktiv. Anonymkode: 31d1c...f82 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #11 Del Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg tror først og fremst at du må erkjenne at for oss som har vært overvektige, så er vi helt nødt til å passe på hele tiden. Jeg er nødt til det selv som har gått ned mange kilo. Mitt beste tips er: planlegging, planlegging, planlegging! Selv om jeg ikke teller kalorier lenger så må jeg planlegge måltider. Noen ganger er det vanskelig feks når jeg er sosial og på ferie. Da kan det skli ut. Men jeg er veldig bevisst på at disse utskeielsene er meget begrenset. Når jeg selv styrer kosthold så pleier jeg å ta én porsjon, det jeg planlegger å spise. Rett etterpå har jeg veldig ofte lyst på mer, men forteller meg selv at nå er måltidet over, jeg har fått nok mat. Renser tallerken, legger den i oppvaskmaskinen og tar meg en tyggis. Om cravingsene blir for ille så går jeg bare ut. En liten tur renser hodet og når jeg kommer hjem så er cravings over. Liker heller ikke å legge meg for sulten, så ofte tar jeg et glass lettmelk på kvelden før leggetid. Anonymkode: 31d1c...f82 Jeg må bare legge til at dette må vi slanke kvinner også passe på, særlig etter 30år. Jeg må planlegge og begrense meg hver dag for å ikke gå opp i vekt. Ts, jeg syns det høres ut som du har gått i fella og blitt en jojo-slanker. Veldig mange overvektige damer gjør som deg, det er liksom ingen gylden middelvei. Enten 800cal daglig, 90min trening daglig og streng periodisk faste. Eller overspising med 8 knekkebrød med ost om kvelden. Du har tilogmed går i fella med å spise særs restriktivt hele dagen og gå på en smell hver kveld. Jeg anbefaler det som holder meg på 170cm jevnt slank. Ca 1200-1500 kcal daglig, ikke føl fristelsen av å spise mindre enn dette for raske resultater. Hovedfokus på proteiner og sunt fett. Hva med feks wasa husman knekkebrød med kokt egg på kvelden? Jeg spiser også absolutt mest tidligere på dagen, kveldsmåltidet er bare på ca 200kcal. Varer jeg spiser mye av er kokte egg, avokado, nøtter (ca 15g daglig), wasa husman, Mere Supper, storfekjøtt, svin, kylling, ørret, søtpotet, cherrytomater, knaskegulrøtter, appelsiner, pepsimax(jada er absolutt ikke perfekt), proteinpudding. Planlegg slik at mesteparten av maten er spist før kl 18, da blir ikke ulvehungeren på kvelden like ille. Anonymkode: 3074d...9d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå