AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #1 Skrevet 10. juni 2023 Jeg har en samboer som jobber borte 4 uker av gangen, og en baby på 5 måneder. Tiden når samboer er borte er veldig slitsom og krevende, da jeg ikke har noe hjelp rundt meg. Foreldrene mine bor 8 timer unna. Vi har svigermor i nærheten, som er veldig god og støttende. Vi har ett godt forhold. Likevel blir jeg usikker på om hun faktisk ønsker å passe eller bare sier dette for å være snill. Hun kan si «bare si ifra om du trenger hjelp» men om jeg spør kan hun svare dagen etterpå eller når det er for sent. I tillegg sier hun aldri «hei, jeg kan passe idag om du trenger avslutning» eksempel. Når samboer er hjemme spurte han om hun kunne passe da vi var invitert i bursdag, noe hun sa ja til men så avlyste hun plutselig 2 timer før for hun ville til en venninne istedenfor så klarer ikke helt å forstå om hun virkelig vil. Bør jeg bare slutte å spørre? En annen ting er at hun vet at jeg er utrolig sliten av å være alene med babyen, han gråter flere timer i strekk selv om det er blitt bedre. Likevel spør hun ofte om jeg kan eksempel være med på besøk til tanten eller moren etc når min samboer er borte, for hun ønsker å vise frem barnebarnet. Dette er for meg også litt rart når hun vet jeg er alene om alt. De få timene hvor baby er rolig ønsker jeg å ta meg en dusj eller lage mat. Anonymkode: 5b69d...651 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #2 Skrevet 10. juni 2023 hva mener du med at hun er "god og støttende"? I andre ting da eller, som ikke har med babyen å gjøre? Slik du beskriver henne så får jeg ikke akkurat et inntrykk av at hun støtter så himla mye. Avlyse to timer før, fordi hun heller ville til en venninne? Det er noe en 12-åring kunne finne på. Et voksent menneske holder ord. Anonymkode: fbc47...352 13 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #3 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): hva mener du med at hun er "god og støttende"? I andre ting da eller, som ikke har med babyen å gjøre? Slik du beskriver henne så får jeg ikke akkurat et inntrykk av at hun støtter så himla mye. Avlyse to timer før, fordi hun heller ville til en venninne? Det er noe en 12-åring kunne finne på. Et voksent menneske holder ord. Anonymkode: fbc47...352 Hun hjelper oss endel på andre områder, men skjønner jo hva du mener siden jeg også reagerte på dette. Syns også dette med at hun ikke svarer er merkelig da jeg dro på besøk og snakket om at hun kanskje kunne passe han torsdag, men når torsdag kommer svarer hun ikke. Hun er mye mer hjelpsom når min samboer er hjemme men vi trenger jo mindre hjelp da enn når jeg er alene. Anonymkode: 5b69d...651 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #4 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): I tillegg sier hun aldri «hei, jeg kan passe idag om du trenger avslutning» eksempel. Akkurat dette kan jeg skjønne. Jeg ser for meg at jeg lett kan bli en slik svigermor selv. Jeg oppfattet andres gjentatte "tilbud" om pass mer som mas om å få dulle med babyen for deres egen del. Det var ikke mye gehør hos alle for at jeg måtte bli trygg nok selv først. Spesielt svigermor har en egen evne til å "tilby hjelp" som føles som verken tilbud eller omsorgsfull hjelp. Jeg ønsker ikke å bli slik selv, så jeg kommer muligens heller til å vente til jeg blir spurt. Når det er sagt, reagerte jeg også på at hun meldte avbud om å passe 2 timer i forveien fordi hun heller ville til en venninne. Jeg hadde sluttet å spørre for en periode, for å se hva som skjer da. Hva sier mannen om dette forresten? Anonymkode: a4408...b59 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #5 Skrevet 10. juni 2023 Hun vil , men hun klarer ikke lenge om gangen pga skriking. For å si det sånn, man tåler bedre skrik av egne unger , enn noen andre sine. Så hun vil nok, men klarer det bare ikke Anonymkode: 973e1...f83 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #6 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Akkurat dette kan jeg skjønne. Jeg ser for meg at jeg lett kan bli en slik svigermor selv. Jeg oppfattet andres gjentatte "tilbud" om pass mer som mas om å få dulle med babyen for deres egen del. Det var ikke mye gehør hos alle for at jeg måtte bli trygg nok selv først. Spesielt svigermor har en egen evne til å "tilby hjelp" som føles som verken tilbud eller omsorgsfull hjelp. Jeg ønsker ikke å bli slik selv, så jeg kommer muligens heller til å vente til jeg blir spurt. Når det er sagt, reagerte jeg også på at hun meldte avbud om å passe 2 timer i forveien fordi hun heller ville til en venninne. Jeg hadde sluttet å spørre for en periode, for å se hva som skjer da. Hva sier mannen om dette forresten? Anonymkode: a4408...b59 Ja kan jo være hun tenker slik men for meg ville det vært naturlig at hun hadde spurt om hun kunne passet noen dager om hun faktisk ønsket, når hun vet at jeg er helt alene uten hjelp. Min mann er veldig naiv og mener at jeg bare må spørre, og at hun hjelper ofte (siden hun hjelper når han er hjemme). Anonymkode: 5b69d...651
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #7 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun vil , men hun klarer ikke lenge om gangen pga skriking. For å si det sånn, man tåler bedre skrik av egne unger , enn noen andre sine. Så hun vil nok, men klarer det bare ikke Anonymkode: 973e1...f83 Skriking er kun på kveldstid så hun har aldri passet når baby har vært slik, vi har alltid lagt han selv eller hatt han på kveldene selv Anonymkode: 5b69d...651
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #8 Skrevet 10. juni 2023 Slutt å gå rundt grøten. Spør, og avtal så tidspunkt. Respekter hvis hun sier nei. Hvis du blir sliten av babyen og skriking så er det jo ikke så rart at hun vegrer seg. Anonymkode: ccf66...b74
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #9 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Slutt å gå rundt grøten. Spør, og avtal så tidspunkt. Respekter hvis hun sier nei. Hvis du blir sliten av babyen og skriking så er det jo ikke så rart at hun vegrer seg. Anonymkode: ccf66...b74 Er vell forståelig at jeg blir sliten når jeg går alene med en baby i 4 uker kontra om hun har baby i 2 timer. Syns ikke helt du kan sammenligne dette men ok. Anonymkode: 5b69d...651 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #10 Skrevet 10. juni 2023 Høres rart ut. Hun kan jo ta med baby et par timer i besøk så du kan hvile? Er hun usikker på å passe baby alene? Hvis det er tilfelle, så kan hun kanskje passe hos dere mens du gjør husarbeid, hviler, dusjer el? Da er du tilgjengelig. Ellers bør din mann snakke med henne. Ikke vits å tro hun kan passe, så avlyses det. Hun bør være ærlig. Kanskje din mann kan avtale faste tider? F eks to timer en gang i uken? Ellers ville jeg forsøkt å blitt kjent med noen som kan passe innimellom. Anonymkode: 4eac9...8ef
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #11 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har en samboer som jobber borte 4 uker av gangen, og en baby på 5 måneder. Tiden når samboer er borte er veldig slitsom og krevende, da jeg ikke har noe hjelp rundt meg. Foreldrene mine bor 8 timer unna. Vi har svigermor i nærheten, som er veldig god og støttende. Vi har ett godt forhold. Likevel blir jeg usikker på om hun faktisk ønsker å passe eller bare sier dette for å være snill. Hun kan si «bare si ifra om du trenger hjelp» men om jeg spør kan hun svare dagen etterpå eller når det er for sent. I tillegg sier hun aldri «hei, jeg kan passe idag om du trenger avslutning» eksempel. Når samboer er hjemme spurte han om hun kunne passe da vi var invitert i bursdag, noe hun sa ja til men så avlyste hun plutselig 2 timer før for hun ville til en venninne istedenfor så klarer ikke helt å forstå om hun virkelig vil. Bør jeg bare slutte å spørre? En annen ting er at hun vet at jeg er utrolig sliten av å være alene med babyen, han gråter flere timer i strekk selv om det er blitt bedre. Likevel spør hun ofte om jeg kan eksempel være med på besøk til tanten eller moren etc når min samboer er borte, for hun ønsker å vise frem barnebarnet. Dette er for meg også litt rart når hun vet jeg er alene om alt. De få timene hvor baby er rolig ønsker jeg å ta meg en dusj eller lage mat. Anonymkode: 5b69d...651 Høres ut som hun kanskje har lyst men er redd? Spesielt om babyen krever mye og griner mye? Ikke alle besteforeldre som er like gira desverre heller! Anonymkode: 84072...3c7 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #12 Skrevet 11. juni 2023 She's not that into you. Vi har også en slik svigermor, tilbyr seg for det er sosialt forventer, men kan aldri og kommer aldri med forslag for når hun kan. Anonymkode: 64a77...521
AprilLudgate Skrevet 11. juni 2023 #13 Skrevet 11. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hun hjelper oss endel på andre områder, men skjønner jo hva du mener siden jeg også reagerte på dette. Syns også dette med at hun ikke svarer er merkelig da jeg dro på besøk og snakket om at hun kanskje kunne passe han torsdag, men når torsdag kommer svarer hun ikke. Hun er mye mer hjelpsom når min samboer er hjemme men vi trenger jo mindre hjelp da enn når jeg er alene. Anonymkode: 5b69d...651 Skjer det samme om du for eksempel spør om noe pass noen dager i forveien? Type «hei, kunne du tenkt deg å passe X i fra kl 12-14 på torsdag eller eventuelt en annen dag neste uke om det passer?» Spør konkret - med mulighet for å flytte tid. Om hun «glemmer» å svare på sånt så ønsker hun ikke passe babyen. Når hun da spør deg om å være med til andre på besøk svarer du bare som sant er. «Du kan jo spørre mann om han har mulighet når han er hjemme - jeg er dessverre for utkjørt til at jeg klarer noe særlig ekstra». Den avlysninga var kjempedårlig gjort. Endret 11. juni 2023 av AprilLudgate
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #14 Skrevet 11. juni 2023 Nei, hun vil ikke/tør ikke. Finn deg en annen barnevakt. Anonymkode: 94798...07d 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #15 Skrevet 11. juni 2023 Hun vil passe men du må invitere til det. Min mor sa det erclettere å være Mormor enn Farmor. Anonymkode: 8b914...d1b
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #16 Skrevet 11. juni 2023 Om hun avlyser to timer før dere skal på noe uten god grunn, så kan dere rett og slett ikke stole på henne når hun tilbyr seg. Spiller ingen rolle om hun egentlig vil eller ikke når dere må avlyse planer pga at barnepasset plutselig la nye planer. Prøv å finne en annen barnevakt du/dere kan bruke og betale. Kanskje noen i barnehagen kan anbefale noen? Anonymkode: 91218...e82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå