AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #1 Skrevet 10. juni 2023 Er så stolt av 17 åringen vår som straks er ferdig med andre året på videregående. Han har allerede fått vite karakterer og han ender på 4,7 i snitt. Han har også fått lærlingplass fra høsten av og kontrakten er skrevet. Siden han har adhd og dysleksi dømte ppt ungdomsskolen han nord og ned. De mente han skulle ta videregående over flere år, og evt ta kompetansebevis framfor fagbrev. Gutten gjør det dritbra! 4,7 i snitt og fikk 6 på eksamen. 0 fravær på disse to årene, det hadde han ikke på u skolen heller da. Møtte hun ppt dama her en dag, og hun spurte hvordan det gikk med sønnen vår på videregående. Svarte som sant var og han hadde fått lærlingplass, og gikk ut med topp karakterer og fullførte på normal tid. Synd du dømmer ungdommen nord og ned, for gutten er den beste i klassen sin. skal si hun ble litt flau og rar. Og unnskyldte seg med at han sikkert hadde modnest og blomstret når han kom på rett linje. Det er håp for alle som har adhd som synes u skolen er litt kjedelig. Anonymkode: 95eb8...a96 1 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #2 Skrevet 10. juni 2023 Min sønn med ADHD fullfører mastergrad nå, takket være enorm ekstrainnsats fra foreldre. Han hadde 50% fravær på ungdomsskolen - ikke fordi det var kjedelig, men fordi det ikke var ro i i klassen, så han slet seg helt ut ved å være der pga. kaotiske sanseinntrykk. Anonymkode: 8a60c...909 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #3 Skrevet 10. juni 2023 Fullført legestudiet ved 25 års alder med ADHD! Anonymkode: a9cd8...1a5 1 5
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #4 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fullført legestudiet ved 25 års alder med ADHD! Anonymkode: a9cd8...1a5 De fleste leger kaller studiet sitt med medisinstudiet som det heter, ikke legestudiet. det vil si at du hadde over 6 i snitt og kom inn rett fra videregående som 19 åring? Særlig Anonymkode: 95eb8...a96 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #5 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min sønn med ADHD fullfører mastergrad nå, takket være enorm ekstrainnsats fra foreldre. Han hadde 50% fravær på ungdomsskolen - ikke fordi det var kjedelig, men fordi det ikke var ro i i klassen, så han slet seg helt ut ved å være der pga. kaotiske sanseinntrykk. Anonymkode: 8a60c...909 Han fullfører master.. og det takket være deg? Din egeninnsats? Skjønte ikke den Anonymkode: 95eb8...a96
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #6 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han fullfører master.. og det takket være deg? Din egeninnsats? Skjønte ikke den Anonymkode: 95eb8...a96 Ja. Han trenger hjelp til å strukturere og og legge arbeid med oppgaver og innleveringer. Uten vår hjelp hadde han nok ikke fullført. Han sliter særlig med tidsforståelse og planlegging/det eksekutive. Aduvanz hjelper godt på konsentrasjon og hyperaktivitet, men ikke på det andre. Anonymkode: 8a60c...909
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #7 Skrevet 10. juni 2023 Meg over. Planlegge arbeid, skulle detvstå. Anonymkode: 8a60c...909
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #8 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja. Han trenger hjelp til å strukturere og og legge arbeid med oppgaver og innleveringer. Uten vår hjelp hadde han nok ikke fullført. Han sliter særlig med tidsforståelse og planlegging/det eksekutive. Aduvanz hjelper godt på konsentrasjon og hyperaktivitet, men ikke på det andre. Anonymkode: 8a60c...909 Kjempebra! Så blir de mer moden med alderen også og skjønner «alvoret» Anonymkode: 95eb8...a96
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #9 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De fleste leger kaller studiet sitt med medisinstudiet som det heter, ikke legestudiet. det vil si at du hadde over 6 i snitt og kom inn rett fra videregående som 19 åring? Særlig Anonymkode: 95eb8...a96 Ingen ting er umulig og du må ikke dømme folk. Anonymkode: 90124...919
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #10 Skrevet 10. juni 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: De fleste leger kaller studiet sitt med medisinstudiet som det heter, ikke legestudiet. det vil si at du hadde over 6 i snitt og kom inn rett fra videregående som 19 åring? Særlig Anonymkode: 95eb8...a96 Altså. Dust. Anonymkode: 492a8...be4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #11 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen ting er umulig og du må ikke dømme folk. Anonymkode: 90124...919 Akkurat dette stemmer ikke. Broren min er super strukturert og kom inn på medisin studiet etter videregående 19 år gammel. Han hadde ingen sosialt liv, bare satt å leste og pugget for å få toppkarakterer. Han har ingen adhd. En med adhd går ikke ut av studiespes med 6 i alle fag, pluss realfag og tilleggsfag med 6 dette er kg Anonymkode: 95eb8...a96 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #12 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Akkurat dette stemmer ikke. Broren min er super strukturert og kom inn på medisin studiet etter videregående 19 år gammel. Han hadde ingen sosialt liv, bare satt å leste og pugget for å få toppkarakterer. Han har ingen adhd. En med adhd går ikke ut av studiespes med 6 i alle fag, pluss realfag og tilleggsfag med 6 dette er kg Anonymkode: 95eb8...a96 Min datter med ADHD fikk 5,8 i snitt da hun gikk ut av vgs, studiespesialiserende naturfag/matte. Anonymkode: 4039b...1b6
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #13 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fullført legestudiet ved 25 års alder med ADHD! Anonymkode: a9cd8...1a5 Tror jeg ikke på. Da måtte du starte på universitetet da du var 19 og deretter turnus. Og det heter ikke legestudiet med medisinstudiet. Anonymkode: 65f04...286 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #14 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kjempebra! Så blir de mer moden med alderen også og skjønner «alvoret» Anonymkode: 95eb8...a96 Vel. Skjønner alvoret gjør de nok tidligere også. Men for et menneske med tung ADHD handler det ikke bare om å «skjønne alvoret» og «ta seg sammen». Mange av disse barna sliter seg ut på å prøve og prøve og prøve og vil gjerne være som andre barn - men sliter seg ut på det. Anonymkode: 8a60c...909 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #15 Skrevet 11. juni 2023 ADHD dame på 40 her som har blitt dømt opp og ned. Det er sånn det er når man har ADHD. Folk er dumme og enkle. Vært var min eks svigerfamilie som skulle ha det til at jeg ikke får til noe. Men nå sitter jeg med egen bolig, bil og flott jobb. Jeg er talentfull og kreativ og har fikset opp boligen min helt alene, uten deres hjelp, for de kan bare hjelpe sine ekte barn. Men de tåler ikke at jeg gjør det bra. Barnet mitt har ikke egen seng på rommet sitt i eksen sin bolig (som forøvrig har tulla vekk all egenkapitaletter at vi solgte.) De blir stille og rare når de ser hvor bra jeg har det uten eksen, for de tenkte at han ordnet alt. Det som er farlig med slike folk er at de lager ideer om at man ikke duger. Og så internaliserer man disse ideene slik at man får en indre kritiker uten like. Sånn er det å leve med folk som tror ille om deg og ikke oppmuntrer deg eller inspirerer deg til å tro på deg selv. Lærere som holder på sånn burde få seg en skikkelig tupp i rompa og forstå at de faktisk skader barn og ungdom med å tenke sånn. Anonymkode: 2c777...79f 1
AprilLudgate Skrevet 11. juni 2023 #16 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): De fleste leger kaller studiet sitt med medisinstudiet som det heter, ikke legestudiet. det vil si at du hadde over 6 i snitt og kom inn rett fra videregående som 19 åring? Særlig Anonymkode: 95eb8...a96 Ja? Kjenner folk som kom direkte inn. Om de hadde adhd vet jeg ei, men definitivt sine særheter 😅 Han ene er spesialist og siteres ofte innen sitt fagfelt.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #17 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Er så stolt av 17 åringen vår som straks er ferdig med andre året på videregående. Han har allerede fått vite karakterer og han ender på 4,7 i snitt. Han har også fått lærlingplass fra høsten av og kontrakten er skrevet. Siden han har adhd og dysleksi dømte ppt ungdomsskolen han nord og ned. De mente han skulle ta videregående over flere år, og evt ta kompetansebevis framfor fagbrev. Gutten gjør det dritbra! 4,7 i snitt og fikk 6 på eksamen. 0 fravær på disse to årene, det hadde han ikke på u skolen heller da. Møtte hun ppt dama her en dag, og hun spurte hvordan det gikk med sønnen vår på videregående. Svarte som sant var og han hadde fått lærlingplass, og gikk ut med topp karakterer og fullførte på normal tid. Synd du dømmer ungdommen nord og ned, for gutten er den beste i klassen sin. skal si hun ble litt flau og rar. Og unnskyldte seg med at han sikkert hadde modnest og blomstret når han kom på rett linje. Det er håp for alle som har adhd som synes u skolen er litt kjedelig. Anonymkode: 95eb8...a96 Så flott 🤩 gratulere til ungdommen din 😊 Vi er litt i samme situasjon. Ikke adhd, men dysleksi og lærevansker. Har ordna seg fint, vgs har gått bra og skal i lære fra august. Hun har funnet seg yrke hun virkelig ønsker. Det som gjør meg trist er at ingen tror på ungdom med disse utfordringene. Har opplevd liten kunnskap og liten vilje til å se og hjelpe datteren vår. Har vært mye rart som har blitt sagt av lærere oppigjennom. Når jeg tenker på det nå, kunne noen av kommentarene tatt knekken på ungdommen. At barn og ungdom med utfordringer blir behandlet på den måten i vår tid er sjokkerende. Anonymkode: d895b...f2b 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #18 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Han fullfører master.. og det takket være deg? Din egeninnsats? Skjønte ikke den Anonymkode: 95eb8...a96 De har vel hjelpe han med skolearbeidet da. Jeg har faktisk papir fra PPT der det står at datteren vår har greid seg noenlunde på skolen pga innsatsen fra mor. Skolen ble slaktet i det skivet.. Anonymkode: d895b...f2b
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #19 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): ADHD dame på 40 her som har blitt dømt opp og ned. Det er sånn det er når man har ADHD. Folk er dumme og enkle. Vært var min eks svigerfamilie som skulle ha det til at jeg ikke får til noe. Men nå sitter jeg med egen bolig, bil og flott jobb. Jeg er talentfull og kreativ og har fikset opp boligen min helt alene, uten deres hjelp, for de kan bare hjelpe sine ekte barn. Men de tåler ikke at jeg gjør det bra. Barnet mitt har ikke egen seng på rommet sitt i eksen sin bolig (som forøvrig har tulla vekk all egenkapitaletter at vi solgte.) De blir stille og rare når de ser hvor bra jeg har det uten eksen, for de tenkte at han ordnet alt. Det som er farlig med slike folk er at de lager ideer om at man ikke duger. Og så internaliserer man disse ideene slik at man får en indre kritiker uten like. Sånn er det å leve med folk som tror ille om deg og ikke oppmuntrer deg eller inspirerer deg til å tro på deg selv. Lærere som holder på sånn burde få seg en skikkelig tupp i rompa og forstå at de faktisk skader barn og ungdom med å tenke sånn. Anonymkode: 2c777...79f Det er litt karma.. se gjemmer seg vel bak sønnens manglene evner og legger skylden over på deg. kje. Er meg litt igjen. Er gift da. Svigers kommer på besøk og beundrer alt mannen har gjort, men ikke et ord om hva jeg har gjort. Anonymkode: 95eb8...a96
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #20 Skrevet 11. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så flott 🤩 gratulere til ungdommen din 😊 Vi er litt i samme situasjon. Ikke adhd, men dysleksi og lærevansker. Har ordna seg fint, vgs har gått bra og skal i lære fra august. Hun har funnet seg yrke hun virkelig ønsker. Det som gjør meg trist er at ingen tror på ungdom med disse utfordringene. Har opplevd liten kunnskap og liten vilje til å se og hjelpe datteren vår. Har vært mye rart som har blitt sagt av lærere oppigjennom. Når jeg tenker på det nå, kunne noen av kommentarene tatt knekken på ungdommen. At barn og ungdom med utfordringer blir behandlet på den måten i vår tid er sjokkerende. Anonymkode: d895b...f2b Det ER mange udugelige lærere. Helt utrolig faktisk. Da min sønn fikk adhd som 4 klassing sa læreren hans; vel, han kan aldri få seg høyere utdannelse, et fagbrev er veien for han. Sa dette til legen min og han bare; HVEM lærer sa dette?? Dette er noe forbanna tull, gutten kan bli hva faen han vil! Rett fra levra. Jeg har jo vært på div møter oppgjennom årene da han gikk på Barne og ung skolen, og du verden så god jeg har blitt til å stille de kritiske spørsmål. Som; hva gjør du som lærer for at sønnen min skal ha bedre læringsutbytte? Når de klaget på han stilte jeg spørsmål tilbake om hva de gjør for å forberede han til faget osv. de sluttet ganske fort å klage på han. Bare still spm tilbake. Når en har adhd så bruk det for alt det er verdt. Anonymkode: 95eb8...a96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå