Gå til innhold

Språk i Noreg - til deg som skriv nynorsk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Mardina skrev (2 timer siden):

Synes nynorsk er nydelig å høre på og fint når det skrives 😊 Jeg mener at vi trenger nynorsk i Norge 🇧🇻 Det burde brukes mye mer 😊

Me treng det ikkje. Det er galskap å bruke ressursar på å oppretthalde 2 skriftspråk i eit lite land som Noreg.

Anonymkode: fc062...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Eg har alltid hata nynorsk. Eg ble påtvungi detta skriftspråket på skula for mange år siden. Eg hatar når nrk tekster sine program på nynorsk. Da ende det med at eg ikje ser på kanali

(Har eg fortsatt mine nynorsk kunnskapi i orden, eller er eg heilt på bærtur når eg prøve me på nynorsk nu?)

Anonymkode: bce68...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Flytt herfra da om du syns Oslo er så ille. Flytt til New York om det er stort nok for deg. Men stor-Oslo eksisterer uansett om man syns det er riktig eller ikke. 

Anonymkode: bc94a...56f

Det er kun fremlingene som skal flytte. Det norske folk skal bli i Norge.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Eg har alltid hata nynorsk. Eg ble påtvungi detta skriftspråket på skula for mange år siden. Eg hatar når nrk tekster sine program på nynorsk. Da ende det med at eg ikje ser på kanali

(Har eg fortsatt mine nynorsk kunnskapi i orden, eller er eg heilt på bærtur når eg prøve me på nynorsk nu?)

Heilt på bærtur. Slik burde du ha skrive:

Eg har alltid hata nynorsk. Eg vart påtvungen dette skriftspråket på skulen for mange år sidan. Eg hatar når NRK tekstar sine program på nynorsk. Då endar det med at eg ikkje ser på kanalen. 

(Har eg framleis mine nynorskkunnskapar i orden, eller er eg heilt på bærtur når eg prøvar meg på nynorsk no?)

Anonymkode: 9c058...75b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
900 skrev (10 timer siden):

Hva er Stor-Oslo? Du vet det ikke finnes noe stor-Oslo, ikke sant? Det er ikke som Stor-København/Øresundregionen. Oslo er omgitt av bondegårder og småkommuner. Det er ikke noe urbant eller sammenhengende preg over det og det utgjør ikke en storbyregion i verken skandinavisk eller kontinental standard.

Hva er 1,5 millioner innbyggere (det bor forøvrig bare drøye 1 mill i Oslo m. omheng)  i et land med nesten 6 millioner innbyggere? Det er selve definisjonen på en minoritet.

Stor-Oslo

Det bor i overkant av 5,5 millioner i Norge. Når ble det nesten 6 millioner?

Tilbake til temaet.

Antall nynorskelever i grunnskolen:

Oslo: 0 %
Trøndelag: 0 %
Nordland: 0 %
Troms og Finnmark: 0 %
Viken: 0,3 %
Agder: 3,3 %
Vestfold og Telemark: 3,7 %
Innlandet: 7,4 %
Rogaland: 22 %
Vestland: 48 %
Møre og Romsdal: 48,3 %

Selv på Vestlandet er nynorskbrukere en minoritet.

Anonymkode: 22bcc...40e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Me treng det ikkje. Det er galskap å bruke ressursar på å oppretthalde 2 skriftspråk i eit lite land som Noreg.

Anonymkode: fc062...e84

Vel, jeg mener at vi trenger det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Eg er oppvaksen med nynorsk som hovudmål og skriv nynorsk på jobb og på fritida. Nynorsk ligg mykje nærare dialekta mi, og eg har absolutt ikkje lyst til å gå over til å skriva bokmål. Eg er glad for at me kan velja mellom desse to skriftspråka. Einaste staden eg skriv bokmål, er på Kvinneguiden. Av to grunnar: Skriv eg nynorsk, så er eg redd det er større risiko for å bli gjenkjent, fordi få skriv nynorsk. Og så fører nynorsk diverre ganske ofte til avsporing grunna nynorskhat. Det er alltid ein eller anna luring som må øydeleggja tråden ved å masa om kor mykje han eller ho hatar nynorsk. Trist at det er slik. Det er ikkje min feil at folk må læra sidemål på skulen. Dersom folk vil klaga, så får dei gå til dei som avgjer slikt, og la vera å plaga oss nynorskbrukarar. (Eg vil likevel seia at sidemål er ein god ide, sidan det er nokre som har problem med å forstå nynorsken.) 

Anonymkode: c0409...191

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette meningsløse sludder er, som om jeg skulle have oversat bokmål ved hjælp af google translate og tilføjet nogle dansk-lignende ord. Jeg er heller ikke så begejstret for bokmål, men det er fuldstændig unødvendigt at gøre grin med det ditt halvfems trold.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 18.28):

Nynorsk er harry og bondsk! 

Kva er gale med bønder?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kva er gale med bønder?

Ingenting galt med bønder. Bondsk er et adjektiv og man trenger ikke være bonde for å være bondsk og omvendt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (7 timer siden):

Vel, jeg mener at vi trenger det 😊

Vi trenger først og fremst en nasjonal oppvask. Internasjonalistene må ikke få fortsette å rassere landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eg har skrive nynorsk heile livet og kjem til å halde fram med det. Det ligg nærast dialekta mi og formuleringane ser alltid betre ut i rapportane eg skriv på jobb - det er rett og slett litt meir kraft i nynorsk! Eg blir glad kvar gong eg ser fleire som skriv nynorsk. Opplever òg i distrikta her på Vestlandet at det er mange som nyttar nynorsk og dei òg set pris på å få svar på nynorsk. Tipper bokmålsentusiastane ikkje er like nøgd😆

Eg er ei av dei som kjem til å kjempa med nebb og klør for å behalde nynorsken😅

Anonymkode: d715a...f5b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Eg er oppvaksen med nynorsk som hovudmål og skriv nynorsk på jobb og på fritida. Nynorsk ligg mykje nærare dialekta mi, og eg har absolutt ikkje lyst til å gå over til å skriva bokmål. Eg er glad for at me kan velja mellom desse to skriftspråka. Einaste staden eg skriv bokmål, er på Kvinneguiden. Av to grunnar: Skriv eg nynorsk, så er eg redd det er større risiko for å bli gjenkjent, fordi få skriv nynorsk. Og så fører nynorsk diverre ganske ofte til avsporing grunna nynorskhat. Det er alltid ein eller anna luring som må øydeleggja tråden ved å masa om kor mykje han eller ho hatar nynorsk. Trist at det er slik. Det er ikkje min feil at folk må læra sidemål på skulen. Dersom folk vil klaga, så får dei gå til dei som avgjer slikt, og la vera å plaga oss nynorskbrukarar. (Eg vil likevel seia at sidemål er ein god ide, sidan det er nokre som har problem med å forstå nynorsken.) 

Jeg prøvde å skrive nynorsk på KG, det ble fjernet fordi jeg ikke fulgte nynorsken til Språkrådet (ja, helt seriøst!). Da kan jeg like godt skrive bokmål, det er knapt noen forskjell...

Anonymkode: 11f7a...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.6.2023 den 10.19):

Stor-Oslo

Det bor i overkant av 5,5 millioner i Norge. Når ble det nesten 6 millioner?

Tilbake til temaet.

Antall nynorskelever i grunnskolen:

Oslo: 0 %
Trøndelag: 0 %
Nordland: 0 %
Troms og Finnmark: 0 %
Viken: 0,3 %
Agder: 3,3 %
Vestfold og Telemark: 3,7 %
Innlandet: 7,4 %
Rogaland: 22 %
Vestland: 48 %
Møre og Romsdal: 48,3 %

Selv på Vestlandet er nynorskbrukere en minoritet.

Anonymkode: 22bcc...40e

Og hva så? Her i Norge elsker og verner vi om alle minoriteter. Alle untatt nynorskbrukere. Hvorfor det? 

Anonymkode: 4b9e0...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...