Gå til innhold

Språk i Noreg - til deg som skriv nynorsk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noreg er eigentleg eit underleg land. Me tviheld på nynorsken som "ingen" vil ha, og me skal absolutt fremma kvensk (gammalfinsk) som eige språk. 

Eg hadde nynorsk på skulen som hovudmål. Men etter skuletida blei det berre bokmål, då ein uansett til dagleg nesten utelukkande er omgjeve av bokmål. No har eg gått tilbake til å skrive nynorsk innimellom; dels for å bevise for meg sjølv at eg framleis kan det og dels for å "slå eit slag" for mindretalet. 

Men likevel.. kvifor blir det ikkje halde ei røysting kring temaet? Er det nokon i landet som kjenner at dei ikkje taklar bokmål? At dei ikkje kan identifisera seg med bokmål? At det ikkje får til å uttrykke det dei vil på bokmål? Eg har litt inntrykk av at me brukar pengar på å halde liv i ein døande pasient. Kva er målet? Vi kan ikkje alltid ta med oss alt fra fortida og tvinge det inn i framtida. 

Ein kunne heller ha brukt ressursane på å undervise gramatikk! Det er jo ikkje til å stikke under ein stol, at veldig, veldig mange heilt openbart manglar grunnleggande norskkunnskap. 

Kva meiner de andre som skriv nynorsk her inne? 

Anonymkode: 1780e...c4f

AnonymBruker
Skrevet

Eg klarer fint å både lese og skrive bokmål. Men nei, eg identifiserer meg ikkje med bokmål, ikkje i det heile.

Anonymkode: 66c78...c6e

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nynorsk er harry og bondsk! 

Anonymkode: bc94a...56f

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nynorsk er harry og bondsk! 

Det norske land er bygd av bønder. Internasjonalister og fremmede skal slutte å spytte på det norske folk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også hatt nynorsk som hovedmål. Jeg la om til bokmål med det samme jeg kom ut i arbeidslivet. 

Når det er sagt så identifiserer jeg meg verken med nynorsk eller bokmål, dialekten min er ulik begge. 

Anonymkode: e2bfb...019

AnonymBruker
Skrevet
900 skrev (2 timer siden):

Det norske land er bygd av bønder. Internasjonalister og fremmede skal slutte å spytte på det norske folk.

Jeg er ikke fremmed. Jeg er etnisk norsk, født og oppvokst i Norge og har etnisk norsk familie. Er faktisk veldig opptatt av det norske språk og hater anglifiseringen av språket vårt. Man trenger ikke være dego eller muslim for å ikke like nynorsk, vettu ;) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her: 

ja, som AB over her nemner så trur eg faktisk også at det er veldig mange som rett og slett ikkje er istand til å forstå nynorsk. Det er ikkje først og fremst av uvilje; men ofte er det jo slik at når det er noko ein ikkje forstår, så er den enklaste vegen ut av det å berre seie "jeg liker ikke. Jeg liker ikke matte. Liker ikke fysikk. Liker ikke nynorsk".

Det gjekk eit lys opp for meg etter at eg ein gong høyrde Espen Ås i Dagsnytt18 gjere eit forsøk på å prate nynorsk: Han kunne like godt ha prøvd seg på mandarin. Eg forstod ikkje eit kløyva ord. Det blei ei AHA-oppleving for meg rett of slett: hjelpes.. stakkars austlendingane - det forstår det rett og slett ikkje. For dei er nynorsk som eit heilt anna språk!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

stakkars austlendingane - det forstår det rett og slett ikkje.

dei forstår det rett og slett ikkje 🙂

Skrevet
21 hours ago, 900 said:

Majoriteten av folk i Norge snakker IKKE nynorsk. Så bare ta den vrangforestillingen din og ti. 

• Liker 1
Skrevet
000VF000 skrev (4 timer siden):

Majoriteten av folk i Norge snakker IKKE nynorsk. Så bare ta den vrangforestillingen din og ti. 

Det norske folk forstår nynorsk. Det er de nynorskes land så vel som trønderes, nordleningers og sørlendinger. Vi skal aldri glemme hvem sitt land dette er, og i motstatt fall, hvem som faktisk bare er en minoritet. De er sentralisert ved svenskegrensen i sin lille kommune Oslo.

Skrevet

Synes nynorsk er nydelig å høre på og fint når det skrives 😊 Jeg mener at vi trenger nynorsk i Norge 🇧🇻 Det burde brukes mye mer 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

For min del: pur faenskap.

Nynorsk har sidan starten vore uglesett fordi det er "bondsk" og "gamaldags", fordi det enno skulle vere hundre år til det var status å snakke dialekt. Eg kjem frå ein fornorska slekt, og hadde kanskje vore trespråkleg om den norske stat ikkje hadde lagt så mykje ressurar i å overtyde oldeforeldra mine om at samisk og kvensk var fattigsleg, gamaldags og lågstatus. 

Å ta tilbake dei språka ville ta meg årevis, men å skrive den norsken som framleis blir nedsnakka på same måte, DET er ei enkel sak. Og all den tid 90% av norske dialekter beviseleg ligg nærmare nynorsken enn bokmålet, så gjer det meg ikkje ein døytt å meine at ja, nynorsk er eit språk som har livets rett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
900 skrev (10 minutter siden):

Det norske folk forstår nynorsk. Det er de nynorskes land så vel som trønderes, nordleningers og sørlendinger. Vi skal aldri glemme hvem sitt land dette er, og i motstatt fall, hvem som faktisk bare er en minoritet. De er sentralisert ved svenskegrensen i sin lille kommune Oslo.

Oslo kommune har flere innbyggere enn hele Vestland. Stor-Oslo har 1,5 millioner innbyggere.

Nynorsbruken i grunnskolen er nå på under 12 %. På videregående nivå er den på rundt 6 %. Patetisk!

Anonymkode: aef9d...2f0

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Eg har nynorsk som hovudmål og nyttar nynorsk i alt eg gjer, både på jobb og fritid. Eg bur i ei kommune der alle instansar og dei fleste innbyggjarane nyttar nynorsk, og dialekta mi ligg nært opp mot nynorsk (ja, eg veit ein ikkje snakkar nynorsk, men de tek poenget). 

Eg kan både lese og skrive bokmål  like godt som nynorsk, men det er ikkje ei målform som eg føler eg kan uttrykke meg fullt og heilt på. Språket du veks opp med vert ein del av identiteten din, og eg opplever ikkje at eg er meg når eg skriv bokmål.

Eg meiner det er feil at majoriteten skal stemme over om ein skal halde fram å ha ein minoritet her i landet. Ein av ni har nynorsk som hovudmål, det er større oppslutning enn dei fleste partia me har på Stortinget. Ein kan like nynorsk eller ikkje, og ein kan sjølvsagt ha meiningar om kor vidt sidemål bør vere obligatorisk, men vi som ynskjer å skrive nynorsk og at ungane våre skal lære dette på skulen, bør få velje det sjølve, og dei som ikkje ynskjer dette skal ikkje få bestemme at vi ikkje får lov. 

Anonymkode: 9c058...75b

Gjest Gagaen
Skrevet

Det vil vera diskriminering og nekte folk å skrive SIN målform og diskriminering vil vi ikkje ha noko av. Eg kjem aldri til å godta å få offentlege skriv på bokmål og jo meir folk prater om å avskaffe SIDEMÅL, som det jo egentleg gjeld, jo meir trassig blir eg.

Og for dykk som trur at nynorsk er noko som blir stroke frå norsk språk, tru omatt. For vi er mange som er villige til å kjempe. Og vi har mange som har bokmål som hovedmål som og blir med og kjemper. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oslo kommune har flere innbyggere enn hele Vestland. Stor-Oslo har 1,5 millioner innbyggere.

Nynorsbruken i grunnskolen er nå på under 12 %. På videregående nivå er den på rundt 6 %. Patetisk!

Anonymkode: aef9d...2f0

Hva er Stor-Oslo? Du vet det ikke finnes noe stor-Oslo, ikke sant? Det er ikke som Stor-København/Øresundregionen. Oslo er omgitt av bondegårder og småkommuner. Det er ikke noe urbant eller sammenhengende preg over det og det utgjør ikke en storbyregion i verken skandinavisk eller kontinental standard.

Hva er 1,5 millioner innbyggere (det bor forøvrig bare drøye 1 mill i Oslo m. omheng)  i et land med nesten 6 millioner innbyggere? Det er selve definisjonen på en minoritet.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
900 skrev (18 minutter siden):

Hva er Stor-Oslo? Du vet det ikke finnes noe stor-Oslo, ikke sant? Det er ikke som Stor-København/Øresundregionen. Oslo er omgitt av bondegårder og småkommuner. Det er ikke noe urbant eller sammenhengende preg over det og det utgjør ikke en storbyregion i verken skandinavisk eller kontinental standard.

Hva er 1,5 millioner innbyggere (det bor forøvrig bare drøye 1 mill i Oslo m. omheng)  i et land med nesten 6 millioner innbyggere? Det er selve definisjonen på en minoritet.

Selvfølgelig finnes stor-Oslo! Nå får du faen meg skru på korken her. Uansett er det flere som bruker bokmål enn nynorsk. Selv om nrk prøver å innbille oss det motsatte ved å tekste 90% av programmene på nynorsk. Jeg er fra den forferdelige byen Oslo, men forstår selvfølgelig nynorsk like godt som bokmål. Det er ikke vanskelig. 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig finnes stor-Oslo! Nå får du faen meg skru på korken her. Uansett er det flere som bruker bokmål enn nynorsk. Selv om nrk prøver å innbille oss det motsatte ved å tekste 90% av programmene på nynorsk. Jeg er fra den forferdelige byen Oslo, men forstår selvfølgelig nynorsk like godt som bokmål. Det er ikke vanskelig. 

Det finnes ikke noe Stor-Oslo. Avstandene er for store og bebyggelsen og infrastrukturen er for spredt. Dette blir like dumt som å sammenligne norske europaveier med europeiske å påstå at vi har motorveier. Oslo er omtrent halvparten så stor som København, mindre enn halvparten av Stockholm, som forøvrig heller ikke er noen verdensmetropol. Men det sier noe om hvor liten Oslo er og hvor tåpelig det er å snakke om et stor-Oslo. Et stor-Oslo som ikke engang er like stor som en mellomstor Tysk by i folketall, og ikke har i nærheten av tettheten eller infrastrukturen.

AnonymBruker
Skrevet
900 skrev (11 minutter siden):

Det finnes ikke noe Stor-Oslo. Avstandene er for store og bebyggelsen og infrastrukturen er for spredt. Dette blir like dumt som å sammenligne norske europaveier med europeiske å påstå at vi har motorveier. Oslo er omtrent halvparten så stor som København, mindre enn halvparten av Stockholm, som forøvrig heller ikke er noen verdensmetropol. Men det sier noe om hvor liten Oslo er og hvor tåpelig det er å snakke om et stor-Oslo. Et stor-Oslo som ikke engang er like stor som en mellomstor Tysk by i folketall, og ikke har i nærheten av tettheten eller infrastrukturen.

Flytt herfra da om du syns Oslo er så ille. Flytt til New York om det er stort nok for deg. Men stor-Oslo eksisterer uansett om man syns det er riktig eller ikke. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...