AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #1 Skrevet 10. juni 2023 akkurat nå ligger frustrasjonen ganske høgt. Skulle ta meg en liten fjelltur idag, men etter kun +/- 400 høydemeter snudde jeg igjen. Slik var det ikke før! Hva faen?? jeg trener man-fre ca. én time hver morgen. Kardio og styrke. I tillegg gjør jeg yoga over lunchen når det passer, dvs to til tre ganger i uka. På helgene går jeg turer i fjellet, eller trener på annet vis. Likevel puster jeg som en hvalross når jeg går i motbakke. Og svetten siler noe voldsomt. Paradokset er at kondisjonen forverra seg etter at jeg heilt slutta å drikke alkohol, noe som er ca. tre år siden. Jeg svetta aldri så mye som idag; det kan kanskje ha sammenheng med at alkoholen (jeg drakk faktisk ganske mye) ga meg løs mage, og gjorde at jeg mista mye væske. Nå har kroppen så mye vann og svetter derfor mer... kanskje? Eller begynnende overgangsalder? Er i midten av 40-åra. Og det der med å pese så voldsomt; bestemor hadde svakt hjerte. Faktisk døde hun pga det da hun var i slutten av 30 årene. Så kanskje det er noe som har gått i arv - kanskje det er hjertet som ikke klarer å pumpe så mye lenger? Eller kan det være vaksineskade? Selvsagt er det ingen her som kan stille diagnose - men dere er enige om at dette ikke er normalt? Med den mengden av trening burde jeg ikke være så utslått? Kroppen burde jo kontinuerlig bli i bedre form og faktisk være istand til å yte mer?? Det er så pokkers frustrerende.. Likevel er terskelen veldig høy for å gå til legen. Føler liksom ikke at dette er noe jeg burde beslaglegge tiden hans for... takk til deg som leste Anonymkode: 4b126...08e
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #2 Skrevet 10. juni 2023 Kan være covid. Anonymkode: 61747...992 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #3 Skrevet 10. juni 2023 Hvis du bar ute og drakk i går så er det dessverre slik at dagen derpå er adskillig tyngre i 40-årene enn da man var 20 og 30. Så er det vel ganske varmt? Og det er en del pollen ute. Hvis du ikke er vant til å trene med stigning og var dehydrert kan det selvsagt også spille inn. Du kan evt be om en lungekapasitetstest hos legen for å sjekke hvordan det står til. Mål blodtrykk og kolesterol også når du først er i gang. Anonymkode: ce443...ad1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #4 Skrevet 10. juni 2023 Siden din bestemor døde så ung av hjertefeil, så bør du til legen for å få sjekket dette. Det er nettopp slikt man har leger til. Og det er langt mindre jobb for helsevesenet om du nå får sjekket dette og ev. får behandling for det og kan ta hensyn til det på andre måter med livsstil osv. - enn om du plutselig en dag får hjertesvikt, og får store og alvorlige følger etter det. Dra til legen din! Legen din vil uansett bli veldig positivt innstilt fordi du faktisk har snudd om livet ditt, prioritert helsen din slik du har gjort etter at du sluttet å drikke. Du trener mye - kan det være at du er blitt overtrent? Spiser du nok og riktig, og får du nok søvn? Skal man trene mye må man også ha nok restitusjon og hvile, hvis ikke vil man begynne å bryte ned kroppen. Det går gjerne "bra" i noen år, før det brått blir merkbart. Uansett bør du få sjekket hjertet ditt, så bestill en time til legen din - det er dette legen er der for! Anonymkode: fa0ec...e81 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #5 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvis du bar ute og drakk i går så er det dessverre slik at dagen derpå er adskillig tyngre i 40-årene enn da man var 20 og 30. Anonymkode: ce443...ad1 TS skriver jo faktisk; "Paradokset er at kondisjonen forverra seg etter at jeg heilt slutta å drikke alkohol, noe som er ca. tre år siden" Og ts, gå til legen. Sjekk hjertet og lungekapasiteten. Du skal ikke være å sliten. Dette med svettingen er imidlertid noe jeg kjenner igjen fra min egen overgangsalder. Det startet faktisk med svetting, overdreven svetting for bagateller. Måtte kjøpe en ny dyne, den tynneste syntetiske dynen jeg fant, for å ikke svette sånn om natten. Svettet uansett nesten hva jeg drev med på dagtid også, alt kunne utløse en hetetokt, og da SÆRLIG aktiviteter. Det går an å få tatt en blodprøve hos lege som kan påvise om du har begynt på overgangsalderen eller ei. Men du er i alderen for det. Jeg var 46 da jeg fikk de første tegnene på overgangsalder (begynte å "røyte" for eksempel, mistet masse hodehår og ble merkbart tynnere og tørrere i håret, svetting for et godt ord, og så året etter uregelmessige menstruasjoner som kom og gikk som den ville). Etter overgangsalderen har jeg heldigvis sluttet med den voldsomme svettingen, men de årene det pågikk var grusomme. Nå takler jeg ikke å sitte i solen i varmen en gang, for det minner meg om svettetoktene fra noen år tilbake. Anonymkode: 8e4f7...ee8 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #6 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Spiser du nok og riktig, og får du nok søvn? takk for fyldig svar. jo.. det der med å spise... tarmene er ømfindtlige, så maten blir ikke alltid tatt så godt imot. Det er sikkert også en faktor, ja. Det har liksom ikke vært noe problem før, men det er vel som du sier; på en punkt orker ikke organene å holde tritt. æsj. No' dritt å bli eldre Anonymkode: 4b126...08e
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #7 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Eller kan det være vaksineskade? Tanken streifet meg da mange kjenner på ubehag i ettertid.Kjenner flere som angrer bittert på "dugnaden" Anonymkode: e0c1c...96c 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #8 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): takk for fyldig svar. jo.. det der med å spise... tarmene er ømfindtlige, så maten blir ikke alltid tatt så godt imot. Det er sikkert også en faktor, ja. Det har liksom ikke vært noe problem før, men det er vel som du sier; på en punkt orker ikke organene å holde tritt. æsj. No' dritt å bli eldre Anonymkode: 4b126...08e Du hopper helt over det som du må gjøre nå - bestill deg en legetime! Mest trolig er det andre årsaker bak dette, men siden din bestemor døde pga. hjerteproblemer så ung, så MÅ du få dette sjekket når du har de symptomene du nå har. For å utelukke at det er det som er årsaken. Alternativet til å bli eldre er verre... Bestill deg legetime nå! Anonymkode: fa0ec...e81
Kaja-81 Skrevet 10. juni 2023 #9 Skrevet 10. juni 2023 Det er du selv som kjenner kroppen din best, så om dette er noe som er ulikt for deg, ville jeg ha bestilt en legetime ja👍
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #10 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du hopper helt over det som du må gjøre nå - bestill deg en legetime! 😄 .. ja, jeg hoppet elegant over den. Men jeg skal ta en telefon på mandag - æresord Anonymkode: 4b126...08e 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #11 Skrevet 18. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 16.47): Tanken streifet meg da mange kjenner på ubehag i ettertid.Kjenner flere som angrer bittert på "dugnaden" Anonymkode: e0c1c...96c De uvaksinerte angrer nok ikke. Anonymkode: 98597...18f
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #12 Skrevet 18. juni 2023 Hadde du spist skikkelig før du startet fjellturen? Det er så mange rare dietter ute og går nå uten tanke på at kroppen faktisk må ha brensel for å gå på fjelltopper. Gikk på en smell selv nylig og sleit noe vanvittig på en tur som vanligvis burde gå som en lek og forklaringen jeg fant var elendig frokost. Anonymkode: 583fd...4b1
Hareena Skrevet 18. juni 2023 #13 Skrevet 18. juni 2023 Det virker som du trener hver dag? Er du sikker på at du får nok restitusjon? Det er jo ikke slik at man blir i bedre form jo mer man trener hvis restitusjonen er for dårlig. Man kan trene seg opp, men man kan også trene seg ned (overtrening). Jo eldre man blir, jo mer øker restitusjonstida.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2023 #14 Skrevet 18. juni 2023 Er nok vaksinen ja. Løpegutten Philip Ingebrigtsen sleit mye etter vaksinen og sa det rett ut. Kjenner mange vaksinerte som sier det samme. Send inn bivirkninger til fhi. Jo flere jo bedre så kan løgnen deres avsløres. Anonymkode: dc72d...f5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå