AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #1 Skrevet 10. juni 2023 Er førstegangs og helt grønn når det kommer til hva JEG trenger etter fødselen... Altså, ved normal/ikke overkomplisert fødsel, hva trenger da mor til selvpleie i etterkant? Er det noe det er ekstra kjekt å ha, og som har bidratt til å gjøre den første tiden lettere? Anonymkode: 67957...74f
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #2 Skrevet 10. juni 2023 Jeg elsket kjølebind, og skylleflaske. Noen bruker insdalflaske med tut, jeg syns en skylleflaske med vinklet tut var myyyye bedre. Ellers var det ikke noe spesielt jeg trengte. Gikk over til nattbind etter 3 dager, vanlige bind etter en uke. Anonymkode: f93c6...6c7 1
Hedda-78 Skrevet 10. juni 2023 #3 Skrevet 10. juni 2023 Mor trenger først og fremst søvn, ro, og tid med baby. Bind, joggebukse, gode truser, middag i fryseren, ammebh, ammeinnlegg, gulpegluter, Purelan. Tørrshampo. 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #4 Skrevet 10. juni 2023 Kan ikke få understreket nok hvor lurt det er å ha mange store, gode mamma/gravidtruser, siden du kommer til å bruke bind en del uker etter fødsel. Det er gull verdt å ha truser som ikke strammer noen steder, men personlig så tenkte jeg ikke på det i det hele tatt, så jeg hadde bare stringtruser. Hadde heller nesten ingen truser som var store nok til å ha bind i da vannet bestemte seg for å gå gradvis da fødselen startet. Skulle ønske jeg heller hadde kjøpt de trusene i flere omganger før fødselen, for de er ikke særlig billige 😅 Anonymkode: 5261d...b2b
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #5 Skrevet 10. juni 2023 Skylleflaske, mange (!) Store bind som helst er bleier, vannflaske med plass til isbiter i, løse gode klær som det ikke gjør noe om du søker på, vaskekluter+engangs ammeinnlegg/vanlige bind til å ha i BH om natten (det kommer til å sprute ut og alt blir vått😅), 2 stk større BH til brystspreng perioden, naturbond melkeoppsamler (jeg anbefaler 2 stk, men det er mer billig luxus når det sprenger om morgenen) silverette til nipplene og noen enkle litt større sko/crogs som er lette å ta på uten knytting. Med mindre du føder på vinteren da, da må du ha sko. Anonymkode: ba37f...b0b 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #6 Skrevet 10. juni 2023 Og Purelan om du skal amme! Brystvortene kan bli skikkelig såre i starten før man får til riktig sugetak. Husk også at du kan be om hjelp til å amme når du er på sykehuset. Det beste tipset jeg fikk var at så mye som mulig av brystvorten+areola skal være i munnen. Jeg fikk beskjed om å rett og slett stappe så mye av puppen som mulig i babyens munn. I starten sugde han kun på selve brystvorten, og det ble fort veldig vondt 😅 Grudde meg hver gang jeg skulle amme før det ble riktig. Litt på siden, men det er også et viktig tips 😊 Anonymkode: 5261d...b2b 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #7 Skrevet 10. juni 2023 Laktulose el. er også lurt å ha på luringen😅👍 Anonymkode: 2a5bf...cac 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #8 Skrevet 10. juni 2023 Ikke stress med ammerelaterte produkter før du vet om du får det til. Bortkastet tid og penger. Ellers har man stort sett allerede det man trenger fra før. Anonymkode: d112c...fce 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #9 Skrevet 10. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ikke stress med ammerelaterte produkter før du vet om du får det til. Bortkastet tid og penger. Ellers har man stort sett allerede det man trenger fra før. Anonymkode: d112c...fce Enig i dette. Jeg fikk aldri til amming, så jeg hadde masse ammetøy, bh’er, ammeinlegg osv osv og fikk ikke bruk for noe av det. Hadde vært bedre å ha en topp og en bh, og heller kjøpt mer når behovet meldte seg. Anonymkode: f93c6...6c7 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #10 Skrevet 10. juni 2023 Skylleflaske, movicol eller annet middel som gjør avføringen mykere, store truser, romslige bukser/shorts, nattbind, Paracet/Ibux, evt. isbind. Kan også være lurt å ha noe mat i hus som er lett å lage/bare å varme opp. Anonymkode: 6d3f3...18b
Lorieen Skrevet 10. juni 2023 #11 Skrevet 10. juni 2023 Store, gode truser. Store, behagelige bind. Lette, behagelige klær. Ferdige middager i fryseren som bare kan varmes. Stoooor drikkeflaske. Ammesalve. Slippers. Hvis varmt: Vifte (du kommer til å svette som bare juling). 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #12 Skrevet 10. juni 2023 Alt som er nevnt og håndkrem. Jeg ble veldig sår av all vaskingen/stell. Anonymkode: 209cd...aac 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #13 Skrevet 10. juni 2023 Hvis du føder på høst/vinteren ville jeg anbefalt pysj med knepping foran. Det var det (+ flere ammesingletter, bh'er og ammeinnlegg som flere skriver)første jeg kjøpte etter vi kom hjem fra sykehuset. Veldig praktisk å ha på seg om natten når man må opp ofte å amme. Og siden jeg samsov med babyen (hun nektet å ligge i bedside criben), så våget jeg ikke å ha dynen min lengre opp enn til livet i tilfelle den ble lagt over ansiktet 🙈 Da var det greit med en langermet pysjskjorte 😊 Anonymkode: 2509f...2fc
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2023 #14 Skrevet 10. juni 2023 jeg trengte mannen min, heldigvis var han der ale gangene. vi hadde hud mot hud md baby, morgenkåpe, sandaler, gravidbukse, ammebh og genser. tannbørste, hårbørste og shampoo. Anonymkode: 4727c...2dd 1
Snabeltann Skrevet 10. juni 2023 #15 Skrevet 10. juni 2023 Jeg satte enormt pris på at mannen dro å kjøpte smågodt etter fødselen! ❤
Million Skrevet 10. juni 2023 #16 Skrevet 10. juni 2023 Behagelige klær til de første ukene hjemme, unntakstilstand med nyfødt og man skal lære seg å amme. Pysjbukser og pysj-jakker som kan åpnes helt foran, enten med glidelås eller knapper. Eller sånne joggedresser i velour, myk bukse og myk jakkeoverdel, som også har glidelås foran og kjapt kan åpnes når baby vræler utålmodig etter pupp. Ingenting som klemte mot underlivet de første tre ukene for meg... sårt og vondt og måtte få gro i fred (sydde et par sting). Myke bukser var da et must. Tok ikke på meg jeansene igjen før tre uker etter fødsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå